• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowania równorzędne na Lawendowym Wzgórzu. Kto ma rację?

as
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Deweloper mówi o jednym, a policja o pięciu. Ile jest skrzyżowań równorzędnych na os. Lawendowe Wzgórza? Deweloper mówi o jednym, a policja o pięciu. Ile jest skrzyżowań równorzędnych na os. Lawendowe Wzgórza?

Ile jest skrzyżowań równorzędnych na Lawendowym Wzgórzu? Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi w artykule, który ukazał się w zeszłym tygodniu. Według dewelopera Robyg, odpowiedzialnego za oznakowanie, na ww. osiedlu jest jedno takie skrzyżowanie. Policja natomiast twierdzi, że jest ich pięć. Przedstawiamy argumenty obu stron.



Jak często masz problem z weryfikacją skrzyżowania równorzędnego?

Powiemy szczerze: nie spodziewaliśmy się, że tak banalny temat, jak wewnętrzne skrzyżowania na jednym z licznych osiedli w Trójmieście, zamieni się w taki tasiemiec. Tymczasem publikujemy już trzeci artykuł na temat krzyżówek na Lawendowych WzgórzachMapka . Mamy nadzieję, że więcej nie będziemy już wracać do sprawy.

Ale to się jeszcze okaże.

Zacznijmy od początku: do osiedla Lawendowe Wzgórza można dojechać drogą publiczną z dwóch stron. Patrząc z góry na mapę, jedna wiedzie od północy (to ul. JabłoniowaMapka), a druga od wschodu (to ul. Lawendowe WzgórzeMapka).

Przy obu wjazdach na osiedle ustawione są po dwa znaki. Pierwszy - "wjeżdżasz w strefę skrzyżowań równorzędnych". Drugi: "strefa zamieszkania".

Zarówno "strefa skrzyżowań równorzędnych", jak i "strefa zamieszkania", mówią o tym, że poruszając się po tej drodze, powinniśmy wpuścić kierowców nadjeżdżających z prawej strony.

Jak jednak wskazują policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, nie zawsze ta zasada obowiązuje.

- Zgodnie z przepisami ruchu drogowego skrzyżowanie to przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączeń lub rozwidleń. Określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną - tłumaczy mł. asp. Monika Falkowska z WRD policji w Gdańsku.
Przypomnijmy, że deweloper osiedla, firma Robyg, stoi na stanowisku, że na terenie osiedla jest tylko jedno skrzyżowanie równorzędne, które znajduje się przy sklepie mięsnymMapka.

Według dewelopera tylko w tym miejscu obowiązuje zasada prawej ręki.

- Odnosząc się do pojawiających rozbieżności w interpretacji rodzaju skrzyżowań, należy wyjaśnić podstawę prawną. Jest nią Uchwała Rady Miasta Gdańska nr XLV/1321/17 z dnia 30 listopada 2017 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Jasienia - rejon ulicy Lawendowe Wzgórze w mieście Gdańsk. Określiła ona, że ulica Lawendowe Wzgórze jest drogą publiczną, natomiast pozostałe drogi są drogami wewnętrznymi włączającymi się w tę drogę na zasadzie zjazdów - mówi Arkadiusz Borowiecki z firmy Robyg. - Właśnie dlatego jedynym skrzyżowaniem jest według tej uchwały to przy sklepie mięsnym.
Czytaj także: Szybka jazda po osiedlowych ulicach

Deweloper swoje, a policja swoje



Sęk z tym, że z tą argumentacją nie zgadzają się gdańscy policjanci.

- Na osiedlu Lawendowe Wzgórza większość dróg to drogi dojazdowe, drogi wewnętrzne. Naszym zdaniem oznakowanie sugeruje, że kierowca wjeżdża w strefę skrzyżowań równorzędnych, co może w znacznym stopniu dezorientować kierujących, gdyż większość z tych dróg to drogi dojazdowe. Niemniej jednak na podstawie wizji lokalnej można stwierdzić, że w omawianym rejonie występuje więcej niż jedno przecięcie dróg odpowiadających definicji skrzyżowania - przekonuje Monika Falkowska.
Policja wskazała pięć skrzyżowań, na których obowiązuje zasada prawej ręki. Policja wskazała pięć skrzyżowań, na których obowiązuje zasada prawej ręki.


- Skrzyżowania, które wskazaliśmy, to krzyżówki ul. Lawendowe Wzgórze z drogami przelotowymi. Nie stanowią one dojazdu do posesji. W związku z tym, spełniają warunki definicji skrzyżowania określonego w art. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym - uważa Monika Falkowska.

Zachowajmy szczególną ostrożność



Niezależnie od sytuacji każdy kierowca powinien pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Dlatego nawet, gdy mamy pierwszeństwo, to przed wjechaniem na skrzyżowanie należy upewnić się, czy kierujący pozostałymi pojazdami faktycznie nam ustępują.

- Należy również dodać, że zapis ustawy Prawo o Ruchu Drogowym może nastręczać trudności w prawidłowej ocenie danego przecięcia/połączenia się dróg, zatem w tym przypadku należy odwołać się do art. 25 PRD, mówiącego o zachowaniu szczególnej ostrożności - również przy dojeżdżaniu do skrzyżowania. Takie działanie z pewnością zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - kończy Monika Falkowska.

Deweloper: zamontujemy progi zwalniające, oznakowanie pionowe i poziome



W związku z dużą niepewnością kierowców co do tego, jak poruszać się po osiedlu Lawendowe Wzgórza, deweloper obiecał zamontować progi zwalniające oraz dodatkowe oznakowanie poziome i pionowe.

- Zgodnie z awizowanymi wcześniej zamierzeniami przygotowaliśmy nowy projekt organizacji ruchu dla osiedla i złożyliśmy go do GZDiZ w celu uzgodnienia. Po uzyskaniu akceptacji przeprowadzimy wdrożenie projektu. Przewiduje on wykonanie progów zwalniających, jak również wykonanie oznakowania pionowego i poziomego mającego na celu poprawienie czytelności obowiązującej organizacji ruchu i tym samym podniesienie bezpieczeństwa ruchu w rejonie osiedla - kończy Arkadiusz Borowiecki.
Problem w tym, że deweloper takie samo rozwiązanie obiecywał w październiku 2020 r. Do tej pory mieszkańcy nie doczekali się jednak dodatkowego oznakowania czy progów zwalniających, które podniosłyby bezpieczeństwo w poruszaniu się po osiedlu.
as

Opinie (150) 4 zablokowane

  • Beda pozwy przeciwko deweloperowi jesli zamontuje progi (3)

    Jak deweloper zamontuje progi zwalniajace pozwe go o odszkodowanie za szybkie zuzycie czesci zawieszenia oraz hamulcow auta. Szybsze zuzycie jest zwiazane z hamowaniem przed progami i przejezdzaniem progow.jezdze tamtendy nawet 50 razy

    • 2 3

    • (1)

      I jeszcze za to że nawierzchnia drogi jest celowo szorstka bo przez to szybciej opony zużywasz. W ogóle pozwij wszystkich o wszystko bo tyle się dzieje że Ci się mózg przegrzewa.

      • 3 1

      • za opory powietrza lotnisko pozwe

        • 1 0

    • jadąc z dopuszczalną prędkością 20 km/h nie trzeba zwalniać przed progiem

      • 3 0

  • Co za problem? W razie stłuczki można zrobić reasumpcję

    • 3 0

  • Policjanci, oceniając sytuacje na Lawendowym, patrzą zdroworozsądkowo (1)

    Oceniają funkcję i słusznie mówią, że we wskazanych przypadkach są to skrzyżowania z drogami przelotowymi. Gdański ZDiZ na silę foruje w całym mieście na osiedlach z szerokimi ulicami , chodnikami, nawet drogami rowerowymi - strefy zamieszkania. które są fikcją. Samochody na tak urządzonych ulicach jeżdżą szybko, trąbią na pieszych, dla których i tak są wyznaczane przejścia. Tymczasem jest wiele ulic w mieście, gdzie chodniki, są permanentnie zastawione autami, piesi muszą więc iść po jezdni, a strefy zamieszkania nie ma. Póki nie zmieni się ta instytucja - Gdański ZDiZ, póty będzie bałagan w mieście.

    • 4 0

    • Ogóle to budowanie dróg/ulic dostosowanych do prędkości X a następnie stawianie znaku ograniczającego prędkość do Y nie ma sensu, to zwyczajna strata pieniędzy. Nauczyli się już tego na przykład Holendrzy, którzy jeśli chcą aby na drodze ruch odbywał się z prędkością 30km/h to robią już wąską, krętą, celowo sadzają drzewa blisko drogi i robią przewężenia tylko po to żeby były przewężenia. Na przykładzie Lawendowego (czytaj: będzie brzydko pachło i nadrabiamy nazwą) Wzgórza widać jakim bezsensem jest zbudowanie szerowkiej, prostej drogi z pustymi poboczami (zakaz parkowania) i ograniczenie prędkości do 20km/h. Ta droga powinna być wąska z mijankami dla samochodów ciężarowych, kręta, pełna progów i srzyżowań równorząednych. Wtedy ograniczenie prędkości nawet nie byłoby potrzebne. I odrazu odpowiem tym co się teraz będą oburzać: w cywilizowanych krajach 40 lat temu też się oburzali, a teraz zmądrzeli.

      • 1 0

  • W Gdańsku deweloper decyduje o wszystkim - teraz także o pierwszeństwie na drodze

    Brawo Gdańsk! Gonimy Sycylię.

    • 1 1

  • jak zwykle deweloper przyżydził na znakach

    czy tak ciężko zrobić dobrą organizacje ruchu?
    kierowca ma tylko chwilę na analizę kto ma pierwszeństwo, a patrząc na to osiedle to za chwile będziemy robić doktorat kto gdzie i dlaczego ma pierwszeństwo
    a wystarczyło wyznaczyć drogę z pierwszeństwem i drogi podporządkowane i postawić odpowiednie znaki
    po ulicach jeżdżą "wszyscy", i nawet jak ktoś przyjedzie z innego miasta to patrząc na znaki lub ich brak musi wiedzieć kto ma pierwszeństwo

    • 4 1

  • dziś idę na spacer po osiedlu Lawendowym

    zobaczę to absurdalne oznakowanie
    PS. dla dewelopera kupno znaków było za drogie?

    • 5 1

  • Przepis jest źle sformułowany

    skąd kierowca ma wiedzieć, czy droga jest wyłącznie drogą dojazdową do nieruchmości ? Przykład mam pod domem. Poza obszarem zabudowanym ograniczenie do 50tki, a chwilę za znakiem asfaltowa droga idąca w pole. Czy mam obowiązek rozglądać się, że droga kończy się w polu 200 metrów dalej ? Dla mnie jadąc tą drogą jest to skrzyżowanie z drogą utwardzoną. Znaki oczywiście sugerują co innego. A ja nie jestem w stanie wiedzieć, że jest to dojazd do nieruchomości o ile się nie zatrzymam i nie przyjrze dokąd ta droga prowadzi. Podejrzewam, że to samo jest w tym przypadku.

    • 4 2

  • Czlekoksztaltni od Robyga u mnie na osiedlu poustawiali znaki "wyjazd ze strefy zamieszkania"...

    Tylko za tym znakiem nadal jest strefa zamieszkania. W tym przypadku, o bogowie, bardziej wiarygodni sa czlekoksztaltni z policji.

    • 2 0

  • Lawendowe Wzgórze (1)

    czy nad osiedlem roznosi się aromat lawendy ? :D

    • 3 0

    • taa tylko w tym miesjcu na świecie lawenda pachnie wyjątkowo

      • 3 0

  • (1)

    To wywalić te znaki informujące o strefie skrzyżowań równorzędnych i ustawić znak ostrzegawczy (skrzyżowanie równorzędne) tylko przed tym skrzyżowaniem lub skrzyżowaniami gdzie faktycznie ta równorzędność ma obowiązywać. Na pozostałych skrzyżowaniach znaki jednoznacznie informujące która droga jest z pierwszeństwem a która podporządkowana.

    • 4 0

    • to by było za proste

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane