- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (95 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (75 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (433 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
Skrzyżowania równorzędne na Lawendowym Wzgórzu. Kto ma rację?
Ile jest skrzyżowań równorzędnych na Lawendowym Wzgórzu? Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi w artykule, który ukazał się w zeszłym tygodniu. Według dewelopera Robyg, odpowiedzialnego za oznakowanie, na ww. osiedlu jest jedno takie skrzyżowanie. Policja natomiast twierdzi, że jest ich pięć. Przedstawiamy argumenty obu stron.
Ale to się jeszcze okaże.
Zacznijmy od początku: do osiedla Lawendowe Wzgórza można dojechać drogą publiczną z dwóch stron. Patrząc z góry na mapę, jedna wiedzie od północy (to ul. Jabłoniowa
Przy obu wjazdach na osiedle ustawione są po dwa znaki. Pierwszy - "wjeżdżasz w strefę skrzyżowań równorzędnych". Drugi: "strefa zamieszkania".
Zarówno "strefa skrzyżowań równorzędnych", jak i "strefa zamieszkania", mówią o tym, że poruszając się po tej drodze, powinniśmy wpuścić kierowców nadjeżdżających z prawej strony.
Jak jednak wskazują policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, nie zawsze ta zasada obowiązuje.
- Zgodnie z przepisami ruchu drogowego skrzyżowanie to przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączeń lub rozwidleń. Określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną - tłumaczy mł. asp. Monika Falkowska z WRD policji w Gdańsku.
Przypomnijmy, że deweloper osiedla, firma Robyg, stoi na stanowisku, że na terenie osiedla jest tylko jedno skrzyżowanie równorzędne, które znajduje się przy sklepie mięsnym
Według dewelopera tylko w tym miejscu obowiązuje zasada prawej ręki.
- Odnosząc się do pojawiających rozbieżności w interpretacji rodzaju skrzyżowań, należy wyjaśnić podstawę prawną. Jest nią Uchwała Rady Miasta Gdańska nr XLV/1321/17 z dnia 30 listopada 2017 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Jasienia - rejon ulicy Lawendowe Wzgórze w mieście Gdańsk. Określiła ona, że ulica Lawendowe Wzgórze jest drogą publiczną, natomiast pozostałe drogi są drogami wewnętrznymi włączającymi się w tę drogę na zasadzie zjazdów - mówi Arkadiusz Borowiecki z firmy Robyg. - Właśnie dlatego jedynym skrzyżowaniem jest według tej uchwały to przy sklepie mięsnym.
Czytaj także: Szybka jazda po osiedlowych ulicach
Deweloper swoje, a policja swoje
Sęk z tym, że z tą argumentacją nie zgadzają się gdańscy policjanci.
- Na osiedlu Lawendowe Wzgórza większość dróg to drogi dojazdowe, drogi wewnętrzne. Naszym zdaniem oznakowanie sugeruje, że kierowca wjeżdża w strefę skrzyżowań równorzędnych, co może w znacznym stopniu dezorientować kierujących, gdyż większość z tych dróg to drogi dojazdowe. Niemniej jednak na podstawie wizji lokalnej można stwierdzić, że w omawianym rejonie występuje więcej niż jedno przecięcie dróg odpowiadających definicji skrzyżowania - przekonuje Monika Falkowska.
- Skrzyżowania, które wskazaliśmy, to krzyżówki ul. Lawendowe Wzgórze z drogami przelotowymi. Nie stanowią one dojazdu do posesji. W związku z tym, spełniają warunki definicji skrzyżowania określonego w art. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym - uważa Monika Falkowska.
Zachowajmy szczególną ostrożność
Niezależnie od sytuacji każdy kierowca powinien pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Dlatego nawet, gdy mamy pierwszeństwo, to przed wjechaniem na skrzyżowanie należy upewnić się, czy kierujący pozostałymi pojazdami faktycznie nam ustępują.
- Należy również dodać, że zapis ustawy Prawo o Ruchu Drogowym może nastręczać trudności w prawidłowej ocenie danego przecięcia/połączenia się dróg, zatem w tym przypadku należy odwołać się do art. 25 PRD, mówiącego o zachowaniu szczególnej ostrożności - również przy dojeżdżaniu do skrzyżowania. Takie działanie z pewnością zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - kończy Monika Falkowska.
Deweloper: zamontujemy progi zwalniające, oznakowanie pionowe i poziome
W związku z dużą niepewnością kierowców co do tego, jak poruszać się po osiedlu Lawendowe Wzgórza, deweloper obiecał zamontować progi zwalniające oraz dodatkowe oznakowanie poziome i pionowe.
- Zgodnie z awizowanymi wcześniej zamierzeniami przygotowaliśmy nowy projekt organizacji ruchu dla osiedla i złożyliśmy go do GZDiZ w celu uzgodnienia. Po uzyskaniu akceptacji przeprowadzimy wdrożenie projektu. Przewiduje on wykonanie progów zwalniających, jak również wykonanie oznakowania pionowego i poziomego mającego na celu poprawienie czytelności obowiązującej organizacji ruchu i tym samym podniesienie bezpieczeństwa ruchu w rejonie osiedla - kończy Arkadiusz Borowiecki.
Problem w tym, że deweloper takie samo rozwiązanie obiecywał w październiku 2020 r. Do tej pory mieszkańcy nie doczekali się jednak dodatkowego oznakowania czy progów zwalniających, które podniosłyby bezpieczeństwo w poruszaniu się po osiedlu.
Opinie (150) 4 zablokowane
-
2021-09-27 10:31
Beda pozwy przeciwko deweloperowi jesli zamontuje progi (3)
Jak deweloper zamontuje progi zwalniajace pozwe go o odszkodowanie za szybkie zuzycie czesci zawieszenia oraz hamulcow auta. Szybsze zuzycie jest zwiazane z hamowaniem przed progami i przejezdzaniem progow.jezdze tamtendy nawet 50 razy
- 2 3
-
2021-09-27 10:35
(1)
I jeszcze za to że nawierzchnia drogi jest celowo szorstka bo przez to szybciej opony zużywasz. W ogóle pozwij wszystkich o wszystko bo tyle się dzieje że Ci się mózg przegrzewa.
- 3 1
-
2021-09-27 13:17
za opory powietrza lotnisko pozwe
- 1 0
-
2021-09-27 12:00
jadąc z dopuszczalną prędkością 20 km/h nie trzeba zwalniać przed progiem
- 3 0
-
2021-09-27 10:48
Co za problem? W razie stłuczki można zrobić reasumpcję
- 3 0
-
2021-09-27 10:50
Policjanci, oceniając sytuacje na Lawendowym, patrzą zdroworozsądkowo (1)
Oceniają funkcję i słusznie mówią, że we wskazanych przypadkach są to skrzyżowania z drogami przelotowymi. Gdański ZDiZ na silę foruje w całym mieście na osiedlach z szerokimi ulicami , chodnikami, nawet drogami rowerowymi - strefy zamieszkania. które są fikcją. Samochody na tak urządzonych ulicach jeżdżą szybko, trąbią na pieszych, dla których i tak są wyznaczane przejścia. Tymczasem jest wiele ulic w mieście, gdzie chodniki, są permanentnie zastawione autami, piesi muszą więc iść po jezdni, a strefy zamieszkania nie ma. Póki nie zmieni się ta instytucja - Gdański ZDiZ, póty będzie bałagan w mieście.
- 4 0
-
2021-09-27 11:26
Ogóle to budowanie dróg/ulic dostosowanych do prędkości X a następnie stawianie znaku ograniczającego prędkość do Y nie ma sensu, to zwyczajna strata pieniędzy. Nauczyli się już tego na przykład Holendrzy, którzy jeśli chcą aby na drodze ruch odbywał się z prędkością 30km/h to robią już wąską, krętą, celowo sadzają drzewa blisko drogi i robią przewężenia tylko po to żeby były przewężenia. Na przykładzie Lawendowego (czytaj: będzie brzydko pachło i nadrabiamy nazwą) Wzgórza widać jakim bezsensem jest zbudowanie szerowkiej, prostej drogi z pustymi poboczami (zakaz parkowania) i ograniczenie prędkości do 20km/h. Ta droga powinna być wąska z mijankami dla samochodów ciężarowych, kręta, pełna progów i srzyżowań równorząednych. Wtedy ograniczenie prędkości nawet nie byłoby potrzebne. I odrazu odpowiem tym co się teraz będą oburzać: w cywilizowanych krajach 40 lat temu też się oburzali, a teraz zmądrzeli.
- 1 0
-
2021-09-27 10:52
W Gdańsku deweloper decyduje o wszystkim - teraz także o pierwszeństwie na drodze
Brawo Gdańsk! Gonimy Sycylię.
- 1 1
-
2021-09-27 11:55
jak zwykle deweloper przyżydził na znakach
czy tak ciężko zrobić dobrą organizacje ruchu?
kierowca ma tylko chwilę na analizę kto ma pierwszeństwo, a patrząc na to osiedle to za chwile będziemy robić doktorat kto gdzie i dlaczego ma pierwszeństwo
a wystarczyło wyznaczyć drogę z pierwszeństwem i drogi podporządkowane i postawić odpowiednie znaki
po ulicach jeżdżą "wszyscy", i nawet jak ktoś przyjedzie z innego miasta to patrząc na znaki lub ich brak musi wiedzieć kto ma pierwszeństwo- 4 1
-
2021-09-27 11:57
dziś idę na spacer po osiedlu Lawendowym
zobaczę to absurdalne oznakowanie
PS. dla dewelopera kupno znaków było za drogie?- 5 1
-
2021-09-27 12:26
Przepis jest źle sformułowany
skąd kierowca ma wiedzieć, czy droga jest wyłącznie drogą dojazdową do nieruchmości ? Przykład mam pod domem. Poza obszarem zabudowanym ograniczenie do 50tki, a chwilę za znakiem asfaltowa droga idąca w pole. Czy mam obowiązek rozglądać się, że droga kończy się w polu 200 metrów dalej ? Dla mnie jadąc tą drogą jest to skrzyżowanie z drogą utwardzoną. Znaki oczywiście sugerują co innego. A ja nie jestem w stanie wiedzieć, że jest to dojazd do nieruchomości o ile się nie zatrzymam i nie przyjrze dokąd ta droga prowadzi. Podejrzewam, że to samo jest w tym przypadku.
- 4 2
-
2021-09-27 12:27
Czlekoksztaltni od Robyga u mnie na osiedlu poustawiali znaki "wyjazd ze strefy zamieszkania"...
Tylko za tym znakiem nadal jest strefa zamieszkania. W tym przypadku, o bogowie, bardziej wiarygodni sa czlekoksztaltni z policji.
- 2 0
-
2021-09-27 12:41
Lawendowe Wzgórze (1)
czy nad osiedlem roznosi się aromat lawendy ? :D
- 3 0
-
2021-09-27 14:44
taa tylko w tym miesjcu na świecie lawenda pachnie wyjątkowo
- 3 0
-
2021-09-27 13:57
(1)
To wywalić te znaki informujące o strefie skrzyżowań równorzędnych i ustawić znak ostrzegawczy (skrzyżowanie równorzędne) tylko przed tym skrzyżowaniem lub skrzyżowaniami gdzie faktycznie ta równorzędność ma obowiązywać. Na pozostałych skrzyżowaniach znaki jednoznacznie informujące która droga jest z pierwszeństwem a która podporządkowana.
- 4 0
-
2021-09-27 14:01
to by było za proste
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.