• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowania równorzędne na Lawendowym Wzgórzu. Kto ma rację?

as
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Deweloper mówi o jednym, a policja o pięciu. Ile jest skrzyżowań równorzędnych na os. Lawendowe Wzgórza? Deweloper mówi o jednym, a policja o pięciu. Ile jest skrzyżowań równorzędnych na os. Lawendowe Wzgórza?

Ile jest skrzyżowań równorzędnych na Lawendowym Wzgórzu? Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi w artykule, który ukazał się w zeszłym tygodniu. Według dewelopera Robyg, odpowiedzialnego za oznakowanie, na ww. osiedlu jest jedno takie skrzyżowanie. Policja natomiast twierdzi, że jest ich pięć. Przedstawiamy argumenty obu stron.



Jak często masz problem z weryfikacją skrzyżowania równorzędnego?

Powiemy szczerze: nie spodziewaliśmy się, że tak banalny temat, jak wewnętrzne skrzyżowania na jednym z licznych osiedli w Trójmieście, zamieni się w taki tasiemiec. Tymczasem publikujemy już trzeci artykuł na temat krzyżówek na Lawendowych WzgórzachMapka . Mamy nadzieję, że więcej nie będziemy już wracać do sprawy.

Ale to się jeszcze okaże.

Zacznijmy od początku: do osiedla Lawendowe Wzgórza można dojechać drogą publiczną z dwóch stron. Patrząc z góry na mapę, jedna wiedzie od północy (to ul. JabłoniowaMapka), a druga od wschodu (to ul. Lawendowe WzgórzeMapka).

Przy obu wjazdach na osiedle ustawione są po dwa znaki. Pierwszy - "wjeżdżasz w strefę skrzyżowań równorzędnych". Drugi: "strefa zamieszkania".

Zarówno "strefa skrzyżowań równorzędnych", jak i "strefa zamieszkania", mówią o tym, że poruszając się po tej drodze, powinniśmy wpuścić kierowców nadjeżdżających z prawej strony.

Jak jednak wskazują policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, nie zawsze ta zasada obowiązuje.

- Zgodnie z przepisami ruchu drogowego skrzyżowanie to przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączeń lub rozwidleń. Określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną - tłumaczy mł. asp. Monika Falkowska z WRD policji w Gdańsku.
Przypomnijmy, że deweloper osiedla, firma Robyg, stoi na stanowisku, że na terenie osiedla jest tylko jedno skrzyżowanie równorzędne, które znajduje się przy sklepie mięsnymMapka.

Według dewelopera tylko w tym miejscu obowiązuje zasada prawej ręki.

- Odnosząc się do pojawiających rozbieżności w interpretacji rodzaju skrzyżowań, należy wyjaśnić podstawę prawną. Jest nią Uchwała Rady Miasta Gdańska nr XLV/1321/17 z dnia 30 listopada 2017 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Jasienia - rejon ulicy Lawendowe Wzgórze w mieście Gdańsk. Określiła ona, że ulica Lawendowe Wzgórze jest drogą publiczną, natomiast pozostałe drogi są drogami wewnętrznymi włączającymi się w tę drogę na zasadzie zjazdów - mówi Arkadiusz Borowiecki z firmy Robyg. - Właśnie dlatego jedynym skrzyżowaniem jest według tej uchwały to przy sklepie mięsnym.
Czytaj także: Szybka jazda po osiedlowych ulicach

Deweloper swoje, a policja swoje



Sęk z tym, że z tą argumentacją nie zgadzają się gdańscy policjanci.

- Na osiedlu Lawendowe Wzgórza większość dróg to drogi dojazdowe, drogi wewnętrzne. Naszym zdaniem oznakowanie sugeruje, że kierowca wjeżdża w strefę skrzyżowań równorzędnych, co może w znacznym stopniu dezorientować kierujących, gdyż większość z tych dróg to drogi dojazdowe. Niemniej jednak na podstawie wizji lokalnej można stwierdzić, że w omawianym rejonie występuje więcej niż jedno przecięcie dróg odpowiadających definicji skrzyżowania - przekonuje Monika Falkowska.
Policja wskazała pięć skrzyżowań, na których obowiązuje zasada prawej ręki. Policja wskazała pięć skrzyżowań, na których obowiązuje zasada prawej ręki.


- Skrzyżowania, które wskazaliśmy, to krzyżówki ul. Lawendowe Wzgórze z drogami przelotowymi. Nie stanowią one dojazdu do posesji. W związku z tym, spełniają warunki definicji skrzyżowania określonego w art. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym - uważa Monika Falkowska.

Zachowajmy szczególną ostrożność



Niezależnie od sytuacji każdy kierowca powinien pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Dlatego nawet, gdy mamy pierwszeństwo, to przed wjechaniem na skrzyżowanie należy upewnić się, czy kierujący pozostałymi pojazdami faktycznie nam ustępują.

- Należy również dodać, że zapis ustawy Prawo o Ruchu Drogowym może nastręczać trudności w prawidłowej ocenie danego przecięcia/połączenia się dróg, zatem w tym przypadku należy odwołać się do art. 25 PRD, mówiącego o zachowaniu szczególnej ostrożności - również przy dojeżdżaniu do skrzyżowania. Takie działanie z pewnością zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - kończy Monika Falkowska.

Deweloper: zamontujemy progi zwalniające, oznakowanie pionowe i poziome



W związku z dużą niepewnością kierowców co do tego, jak poruszać się po osiedlu Lawendowe Wzgórza, deweloper obiecał zamontować progi zwalniające oraz dodatkowe oznakowanie poziome i pionowe.

- Zgodnie z awizowanymi wcześniej zamierzeniami przygotowaliśmy nowy projekt organizacji ruchu dla osiedla i złożyliśmy go do GZDiZ w celu uzgodnienia. Po uzyskaniu akceptacji przeprowadzimy wdrożenie projektu. Przewiduje on wykonanie progów zwalniających, jak również wykonanie oznakowania pionowego i poziomego mającego na celu poprawienie czytelności obowiązującej organizacji ruchu i tym samym podniesienie bezpieczeństwa ruchu w rejonie osiedla - kończy Arkadiusz Borowiecki.
Problem w tym, że deweloper takie samo rozwiązanie obiecywał w październiku 2020 r. Do tej pory mieszkańcy nie doczekali się jednak dodatkowego oznakowania czy progów zwalniających, które podniosłyby bezpieczeństwo w poruszaniu się po osiedlu.
as

Opinie (150) 4 zablokowane

  • Pamietajcie deweloper zawsze wie lepiej co jest w jego interesie którzy jest sprzeczny z interesem mieszkańców

    • 1 1

  • Ach te Szadolki i tamtjsze problemy

    • 4 2

  • Polskie prawo w pigułce

    Tak to jest gdy prawo jest zbyt ogólne i skomplikowane. Każde skrzyżowanie równorzędne powinno mieć namalowane oznakowanie plus X na środku, żeby kierowcy wiedzieli. Czasem po prostu nie wiadomo czy to jest skrzyżowanie równorzędne czy "zywkłe". Policja w tym przypadku dobrze pokazuje skrzyżowania równorzędne, bo inna nawierzchnia (asfalt i kostka) nie ustalą kto ma pierwszeństwo, więc jaki deweloper takie osiedle. Podobnie jest na Pilotów 23 i 19. Tam asfalt krzyżuje się z kostką więc ludzie jadący drogą asfaltową mają gdzieś drogę z kostki i traktują ją jako wyjazd z posesji albo parkingu.
    Co do artykułu to prawo powinno wymagać oznakowania poziomego skrzyżowań równorzędnych, a jeszcze lepiej żeby takie skrzyżowania były wyniesione. Wtedy kierowcy nie będą mieli żadnych wątpliwości.

    • 5 0

  • Przyejchali do miasta ...... (1)

    Takie mamy czasy że ludzią trzeba tłumaczyć przepisy ruchu drogowego, co na Warmi i Kociewiu było łatwiej, jedna droga, jedno skrzyżowanie i każdy jechał jak mu się podobało, a w mieście już zaczynają się problemy.....

    Tak się właśnie szkoli kierowców.....

    • 4 7

    • Ludzią? XD a to dopiero miastowy się znalazł co pisać po polsku nie umie. Chciałeś zabłysnąć a zrobiłeś z siebie d**ila, brawo

      • 3 0

  • To nie jest strefa skrzyżowań równorzędnych (1)

    skoro jest tylko jedno skrzyżowanie równorzędne koło sklepu mięsnego. Tylko przy tym skrzyżowaniu powinien być znak informujący o skrzyżowaniu równorzędnym. Znak strefy skrzyżowań równorzędnych powinien być zlikwidowany. Przy pozostałych skrzyżowaniach odpowiednie linie zatrzymania i ewentualnie znaki STOP.
    Zbyt dużo oznakowań załatwia się znakami "strefa" i później kierowca nie jest pewny jak ma jechać, jeśli przegapił ten znak z różnego powodu. Jeszcze dalej poszły dekle z urzędu miasta w Gdyni odnośnie ronda na budowie nowej drogi przy obwodnicy informując google, żeby poprawiło nawigację, bo nie mieli kasy na znaki drogowe, by prawidłowo oznakować przejazd do tego ronda.

    • 4 0

    • Istnienie znaku i strefy rownorzednych skrzyzowan to patologia.

      Znak, ktory oznacza to samo co brak znakow. Potem jednemu z drugim praprzodkowi czlowieka zdaje sie, ze gdy takiego znaku nie ma, to moze zignorowac podstawowa zasade ruchu drogowego.

      • 0 0

  • (2)

    strefa skrzyżowań równorzędnych nie powinna mieć żadnych wyłączeń/kruczków. Analogicznie jest na skrzyżowaniu wróblej z toruńską na dolnym mieście. 99% kierowców nie ma pojęcia, że nie mają pierwszeństwa wyjeżdżając w toruńską (wróbla jest strefą zamieszkania). Ja to wiem, ale co z tego? I tak muszę puszczać baranów próbujących mnie staranować (z nauką jazdy włącznie). Z drugiej strony, skąd jadący toruńską może wiedzieć, że ma pierwszeństwo? Jeśli nie jechał wcześniej wróblą, to nie wie jaki tam stoi znak. Czysta patologia polskich przepisów

    • 5 1

    • (1)

      Tam jest wszystko jasne jak słońce. Jadąc toruńska przepuszczasz tych z lakowej (po jezdni dwukierunkowej). Druga jezdnia, ta ja której parkują auta, to strefa zamieszkania i oznakowanie jest widoczne. Jadąc toruńska widać tam zakaz wjazdu i znak strefy. Jaki tu jest problem?

      • 1 2

      • normalne jest dla Ciebie, że wjeżdżając w strefę skrzyżowań równorzędnych musisz obserwować każdy wyjazd i domyślać, się co jest na znaku którego tył widzisz? Ze być może akurat ktoś wpadł na pomysł, że jedno z xx skrzyżowań jednak nie podlega pod strefę, w której się znalazłeś? Chodzi o czucie tego absurdu. Co z tego, że na papierze się zgadza? Że akurat jeździsz tam na co dzień i możesz powyzywać innych od gamoni? Chciałbym jednak jeżdżąc w nieznane miejsca korzystac z intuicyjnej infrastruktury, a nie bać się jakichś cudacznych rozwiązań.

        • 2 0

  • Po co progi jak tam jest 20 km/h?

    Po co instalować hałasujące progi jak jest to strefa zamieszkania i limit 20 km/h? Bez sensu. Stańcie parę razy z radarem to uspokoi się ruch.

    • 3 1

  • Zyjemy w epoce obrazkowej

    i tak trzeba oznakować. Dzisiaj nawet budyniu sobie ludzie nie ugotują nie mając obrazków. Brak czytania ze zrozumieniem.

    • 3 0

  • Przypominam wszystkim mośkom... (1)

    Że w strefie zamieszkania pieszy ma zawsze pierwszeństwo!! To, że jest chodnik, nie oznacza, że ulica jest tylko dla samochodów - to udogodnienie, ale to pieszy ma przywileje.

    • 4 0

    • Ani parkować poza wyzaczonymi miejscami nie można. Chyba się zaczaję na InPost i zobaczymy jak długo będą zasilać paczkomat jak za każdym razem cyknę im fotkę i wyślę do SM. Pracuję z domu, mam widok na paczkomat, telefon wycelowany na statywie w paczkoma - nic prostszego.

      • 2 0

  • Zwróćcie uwagę, że stan faktyczny jest jeden, różnimy się co do interpretacji ale stanu faktycznego to nie zmiania. Co nie zmienia postaci rzeczy że w sytuacji kiedy mamy takie wątpliwości to powinno natychmiast skutkować akcją poprawiania oznakowania. Tyle że zaraz się okaże że nie można znaków stawiać bo to nie skrzyżowania... Na całe szczęście widocznie nie jest tak źle bo jakoś nie słyszałem o kraksach i wypadkach w tamtym miejscu (co nie znaczy że nie było, po prostu o nich nie słyszałem).

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane