• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skwer Kościuszki do naprawy

Alina Wiśniewska
25 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Skwer Kościuszki wymaga remontu, inaczej może zostać zamknięty przez nadzór budowlany. Skwer Kościuszki wymaga remontu, inaczej może zostać zamknięty przez nadzór budowlany.

Przynajmniej część gdyńskiego Skweru Kościuszki nadaje się do natychmiastowego remontu. Czy jeden z symboli Trójmiasta zniknie w morskich falach?



Z czym najbardziej kojarzy ci się Skwer Kościuszki?

Jak udało się nam dowiedzieć, nabrzeże, przy którym stoją słynne statki muzea "Błyskawica" i "Dar Pomorza" zapada się. Już nawet gołym okiem widać, że jego powierzchnia jest bardzo pofałdowana. Nierówności ciągną się aż do budynku restauracji "Róża Wiatrów". Gdyński port, który jest właścicielem tego terenu, przyznaje, że miejsce wymaga pilnego remontu.

- Gdyby port nie podjął decyzji o robotach, nadzór budowlany mógłby pewnego dnia wyłączyć całe nabrzeże z użytkowania - nie kryje Walery Tankiewicz, członek zarządu gdyńskiego portu.

Co jest powodem zapadania się części Skweru Kościuszki? Aby to zrozumieć, musimy sięgnąć do historii. Wielu mieszkańców Trójmiasta zdziwi informacja, że jest on sztuczną konstrukcją. Został zbudowany w latach 1934-1936 na miejscu drewnianego mola. Położony jest na specjalnych betonowych skrzyniach wypełnionych betonem lub piaskiem o rozmiarach 6 na 12 metrów.

Wyjątkiem jest część nabrzeża, przy którym cumują "Błyskawica" i "Dar Pomorza". Tu w pasie około 8 metrów od wody podczas budowy zastosowano drewniane pale. I to właśnie one niszczeją, powodując, że nabrzeże pęka i systematycznie obniża się.

Nabrzeże może uratować remont, który port zamierza zacząć jeszcze w tym roku. Główne prace ruszą jednak za rok. Mają potrwać 8 miesięcy i kosztować od 15 do 20 mln zł.

Czy Skwer Kościuszki zostanie pokonany przez morskie fale? - Nabrzeże wejściowe i część nabrzeża za Akwarium Gdyńskim jest w bardzo dobrym stanie, wymiany wymaga tylko drewniana osłona przeciwlodowa - zapewnia Joanna Majkowska z Urzędu Morskiego w Gdyni, który administruje tą częścią obiektu.

Wszystkie nabrzeża mola są dokładnie badane co pięć lat. Uczestniczą w tym nurkowie. Za ekspertyzę, którą zleca właściciel terenu, trzeba zapłacić od 150 do 300 zł za metr bieżący.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (51) ponad 10 zablokowanych

  • Wieza do dupy

    Juz teraz widać że kit wciskali nam z tym blokiem, widok i architektura jak za komuny, psuje wyglad skweru, tego architekta i innych (...) wysłał bym do afryki aby tam swe talenty wykazali konstruując wigwamy lub coś w tym rodzaju dla biednych. To wyglada jak patyk wsadzony w trawnik!

    • 0 0

  • JV (4)

    Dziwisz się? toż przykład idzie z najwyższej góry.

    Sea Towers powstaje przy Nabrzeżu Prezydenta w Gdyni, a nie skwerze - to tak dla wyjaśnienia.
    Zabudowa centrum pozostawia troche do życzenia. Na Skwerze jest wciąż stosunkowo dużo terenów zielonych, których nie trzeba zabetonowywać zimnymi budynkami, niemniej należy rozwazyć budowe podziemnego i to dwukondygnacyjnego parkingu i zamknąc te wszyskie parkingi betonowe. Jest tu chyba więcej miejsc parkingowych jak samochodów. Skwer Kościuszki jest w moim mniemaiu stosunkowo czysty i można dodać tam trochę morskiego ducha, zwłaszcza, że przylega do niego najnowocześniejsza marina na polskim
    wybrzeżu (a i tak są już plany jej podwojenia).
    Gdynia powinna rozważyć (to Rosja, mianowicie wybuduje w Soczi sztuczną wyspę z okazji zimowych igrzysk za 6 mld dol. na Morzu Czarnym przed zimowymi igrzyskami olimpijskimi w 2014 r. - poinformowała rosyjska firma deweloperska M-Industry Group. O powierzchni 250 ha zostanie nazwana Wyspą Federacji i będzie miała kształt Rosji. Z lądem stałym będą ją łączyć trzy mosty.
    Podobny pomysł realizuje Dubaj.
    Przy pogłębianiu i wymianie ścianek Larsena urobek szalandami i barkami trzeba wywozić i składować.

    • 0 0

    • no nie bardzo... (3)

      Moim zdaniem wysoka zabudowa - ok, ale nie w tym miejscu. Na międzytorzu niech powstanie dzielnica wysokościowców, ale nie obok modernistycznych kamienic buduje się fallusy...

      A co do portu jachtowego, to polityka miasta woła o pomstę do nieba - ceny najwyższe na wybrzeżu (może i marina nowoczesna, ale standard obsługi żałosny), a na dodatek przedłuża się falochron, co utrudni wchodzenie jachtów żaglowych (zwłaszcza ze względu na zanurzenie). Miasto chce zrobić z mariny port dla motorówek, a nie jachtów, dla bogaczy, a nie normalnych mieszkańców.

      • 0 0

      • "Miasto chce zrobić z mariny port dla motorówek, a nie jachtów, dla bogaczy, a nie normalnych mieszkańców" (2)

        Z tego co wiem to jest koncepcja, aby od S>R>"Nauta" zrobić marine do dużych yachtów prywatnych, az po ST. Co korespondowało by z dzielnicą wysokościowców dla biznesu na MIędzytorzu. Ale jeszcze troche a biznes z Polski wyjedzie za granice i pozostanie rozbudowywać z dykty MeXyk, który chcieli burzyc. A na Skwerze pojawi sie wiecej kiosków i namiotów.

        • 0 0

        • WaszkaZ (1)

          Żaden biznes z Polski nie ucieknie. Polska jest zbyt łakomym kąskiem. Nawet rządu PiS czy LiD tego nie zmienią. Ludzie się bogacą. Obserwując ogólnoświatowy trend bogacenia się na pewno powstanie tam marina dla bogaczy. Reszta nie będzi się liczyć.

          • 0 0

          • Ty, powinieneś podzielić

            na tych co niby sie bogacą to "konsumcjożercy" i takich nigdy nie popierałem.
            A ludzie pokroju Krauzego, to ludzie biznesu i będą tam gdzie im kapitał będzie przynosił zyski(bo muszą inwestować)ponieważ środowisko im sprzyja.
            Byłoby wspaniale, aby Gdynia dalej sprzyjała aktywnymi pomysłowym ludziom. Bo ma wspaniałe warunki klimatyczne, krajobrazowe, ... Do tego ten niepowtarzalny modernizm(tylko dwa miasta w świecie) no i wspaniały Skwer Kościuszki. Niestety wszystko wymaga pieniędzy, nie tylko do wydawania.

            • 0 0

  • Kultura wypowiedzi...

    ...zaskakuje. Gratuluję elokwencji. A w kwestii formalnej, to proponowałbym raczej usunąć ten koszmarek "Róża Wiatrów" i te brzydkie, komunistyczne stragany z pluszowymi foczkami i innym badziewiem "Made in China". Skwer powinien być miejscem reprezentatywnym, gdzie można pójść na spacer, zjeść coś w przytulnej i ładnej restauracji, podziwiać widoki, a nie przeciskać się wśród zapyziałych straganów. Niestety Pan Prezydent trochę opuścił się w zarządzaniu miastem i Gdynia traci powoli swój blask. Mam nadzieję, że nie straci go do końca.

    • 0 0

  • To nie Skwer tylko Al. JP II, dawniej Al. Zjednoczenia (1)

    O czym jest ten artykuł...

    Magdo Sz. - interweniuj !

    • 0 0

    • Moment moment. Całośc nazywa się Skwerem a ulica, która tam biegnie nazywa się Aleją Jana Pawła II.

      • 0 0

  • "Z czym najbardziej kojarzy ci się Skwer Kościuszki?"

    mi kojarzy się z m/s "batorym" i "żoną dla australijczyka"...

    • 0 0

  • Wracając do tematu.... (1)

    "Nabrzeże może uratować remont, który port zamierza zacząć jeszcze w tym roku. Główne prace ruszą jednak za rok. Mają potrwać 8 miesięcy i kosztować od 15 do 20 mln zł."

    He, he 15-20 mln zł... Dobry milion € więcej lub mniej w samej kalkulacji kosztów ! Spoko, stać nas... resztę "dożebramy" w Unii ;-)

    • 0 0

    • Tu nie ma mowy ani o sprecyzowanym zakresie robót ani o kalkulacji kosztów - ot jakieś info dziennikarskie;)

      • 0 0

  • no chyba ze w czynie spolecznym. Albo wiezniowie odremontuja :P

    • 0 0

  • do ja

    o jakich fallusach mowisz?
    temat wydaje sie ciekawy.

    • 0 0

  • debile!!!!!!!!!!!

    zróbcie z Gdyni muzeum :) banda pajaców!!!!!!!!!

    • 0 0

  • może to nie do końca na temat (2)

    ale co za idiota wymyślił aby "Błyskawice" pomalować na tak głupie kolory??? czy ten zabytkowy okręt nie powinien pozostać w oryginale?

    • 0 0

    • jest w oryginale

      osiołku właśnie teraz jest w kolorach oryginalnych tnz podczas patrolów II wojny

      • 0 0

    • do Tomka

      To właśnie jest oryginalne pomalowanie, ktore Blyskawica miala w czasie wojny

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane