- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (174 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu
Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.
- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.
- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.
- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.
Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?
O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
Miejsca
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2020-05-07 14:13
Gdańsk miasto deweloperów
Z tego co widać cała przebudowa robiona pod deweloperów na koszt mieszkańców Gdańska.
- 2 2
-
2020-05-25 20:29
Podtopienia!
Jak widać nie myśli sie juz o podtopieniach. Najlepiej zalać betonem kolejny fragment Gdańska! Paranoja!
- 2 0
-
2023-01-17 21:46
Śmiała koncepcja zmian przy wysepce ..
Projektanci bez wizji, mają coś nie tak z gł.... Prawie wszystkie "usprawnienia drogowe we Wrzeszczu" to jeden wielki niewypał. Jeśli ktoś nie zna miasta lub jest "projektantem z przypadku" to ciągle są problemy komunikacyjne. Zwężenie ul. Grunwaldzkiej do dwóch pasów - to absurd. Połączenie Al. Wojska Polskiego z ul. Grunwaldzką - to następny absurd. Zamiast zrobić rondo na skrzyżowaniu Al. WP z Grunwaldzką (przejazd na ul. Braci Lwoniewskich na Zaspę, to trzeba jechać do Galerii żeby zawrócić w stronę Wrzeszcza - tworząc następne korki. Teraz ta koncepcja "wysepki" : budynki owszem ładne, ale rozwiązanie komunikacyjne ? Przecięcia torów tramwajowych z jezdnią dla samochodów, Jeszcze ma tam zmieścić się skwerek i droga dla rowerów. Czy wszyscy pracownicy Urzędu Miejskiego jeżdżą do pracy na rowerach, może będzie taki nakaz. Może będzie taniej zatrudnić projektanta z zagranicy ?
- 2 0
-
2023-01-18 17:00
Grafik Paweł Mrożek zrobił piękne, ale bezsensowne grafiki.
Pewnie nie wie, że po obu stronach "Wysepki" są jezdnie głównej arterii komunikacyjnej Wrzeszcza, Gdańska i całego Trójmiasta.
- 1 0
-
2023-10-07 08:54
Zniszczcie stare miasto do konca
A po co w ogóle jezdnie,chodniki,tramwaje,autobusy? Zabudujcie całą grunwaldzką bo jest na czym zarobić, ruch puśćcie partyzantów, z drugiej strony Kilińskiego, a że korek od Oruni do Sopotu to nieważne, kasa deweloperów się liczy!!! Świat oszalal
- 0 0
-
2023-10-07 09:02
A dlaczego nie stawia się budynków
Usługowo,handlowo,hotelowo,produkcyjno,itd itp tam gdzie całych wielkich osiedli ,śpisz,pracujesz, nie jeździsz w ta i spowrotem
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.