• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Smoki chwalicie, a gryfa nie znacie. Powstaje gra na bazie kaszubskiej mitologii

Piotr Weltrowski
9 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (70)

Grupa zapaleńców postanowiła stworzyć grę komputerową opartą na mitach, legendach i wierzeniach Pomorza, a w szczególności Kaszub. Jej wersja demo właśnie trafiła na platformę Steam. Czy kaszubskie fantasy ma szansę stać się hitem na rynku niezależnych gier?



Grasz w gry wideo?

Popkulturę zaludniają dziś masowo elfy, smoki, krasnoludy i inne mityczne stwory. Największe światowe korporacje zajmujące się rozrywką dawno odkryły potencjał fantastyki, co widać choćby po bijących rekordy oglądalności serialach w rodzaju "Pierścieni Władzy" (Amazon), "Gry o Tron" (HBO) czy "Wiedźmina" (Netflix).

Ten ostatni - choć oparty na prozie Andrzeja Sapkowskiego - swoje powstanie zawdzięcza głównie ogromnemu komercyjnemu sukcesowi gier polskiego studia CD Projekt Red.

Tym, co urzekło graczy na całym świecie w wiedźmińskiej trylogii była m.in. mitologia: dla nas dość swojska, bo choć uniwersalna, to też mocno słowiańska, a dla odbiorców z innych części świata - egzotyczna i fascynująca.

Kaszubskie fantasy? Czemu nie



A skoro takie regionalne wierzenia mogą być atrakcyjne dla odbiorców z całego świata, to czemu nie spróbować stworzyć gry opartej na wierzeniach jeszcze bardziej lokalnych - kaszubskich?

Taki właśnie pomysł postanowiła zrealizować grupka zapaleńców z Pomorza. Udało im się przekonać do swojego pomysłu Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej, kaszubskiego pisarza Romana Drzeżdżona, a nawet Ministerstwo Kultury, które postanowiło wesprzeć finansowo projekt.

Mapa z gry Lochy Bursztynowego Gryfa. Wygląda znajomo? Mapa z gry Lochy Bursztynowego Gryfa. Wygląda znajomo?
Kilka dni temu demo gry "Lochy Bursztynowego Gryfa" trafiło na największą światową platformę dystrybucji - Steam. Ostateczna wersja gry wciąż jednak dopiero powstaje, a jej twórcy aktualnie rozmawiają z wydawcami, rozważają tez - bardzo popularną w tym segmencie rozrywki - zbiórkę pieniędzy na platformie Kickstarter.

Wieszczi i òpi wstają z grobów



Czy kaszubskie wierzenia mogą być atrakcyjne z punktu widzenia dzisiejszej popkultury?

Jeszcze na początku XX wieku na Kaszubach wciąż żywa była wiara w upiory. Wieszczi lub òpi - bo takie miano nosiły te mityczne stwory - miały wstawać z grobów, aby prześladować żywych.

Dlatego też - po śmierci człowieka - bacznie obserwowano go w trumnie. Gdy robił się czerwony na twarzy, mógł zamieniać się w wieszczi. Należało więc włożyć mu do trumny kawałek sieci rybackiej, by zajął się rozplątywaniem węzełków lub stronę z książeczki do nabożeństwa, na której były litanie bez słowa amen, tak, by modlitwa nigdy się nie skończyła.

W grze zmierzymy się z pochodzącymi z kaszubskich wierzeń ludowych upiorami. W grze zmierzymy się z pochodzącymi z kaszubskich wierzeń ludowych upiorami.
Z kolei òpi rodził się z dwoma zębami, które należało natychmiast wybić. Nie można było też dopuścić do opuszczenia przez stwora trumny. Wierzono, że gdy wyjdzie on z grobu i zadzwoni na najbliższej kościelnej dzwonnicy, to umrą wszyscy, którzy usłyszą dźwięk dzwonu.

To tylko przykład lokalnych kaszubskich wierzeń - często podobnych do archetypów mitologii słowiańskiej, ale jednak zawsze wyjątkowych, bo kształtowanych na przestrzeni wieków przez kontakty z gotami, ludami zamieszkującymi Skandynawię, Bałtami, a utrwalonych (i poniekąd uratowanych od zapomnienia) przez stosunkowo późną chrystianizację Pomorza.

Bestiariusz kaszubskich postaci mitycznych



Opisane powyżej stwory spotkać można będzie w "Lochach Bursztynowego Gryfa".

- Tworzymy grę komputerową osadzoną w unikalnym i niespotykanym dotychczas w grach cRPG świecie kaszubskiego fantasy. Na podstawie pomorskich legend oraz zapisów ze "Słownika gwar kaszubskich" ks. Bernarda Sychty, tworzymy bestiariusz kaszubskich postaci mitycznych. Przeplatamy prawdziwe historie i bajki z głównym wątkiem fabularnym - mówi Tomasz Rożyński, pochodzący z Gdyni twórca gier i główny pomysłodawca "Lochów Bursztynowego Gryfa".
Przy czym gry to przede wszystkim rozrywka. Jak konkretnie wygląda zabawa w grze twórców z Pomorza?

- Gracze - przemierzając magiczny świat Kaszub, pokonując bestie i demony - odsłaniają kolejne stronice księgi bestiariusza. Przygotowaliśmy łącznie 21 bestii i potworów na bazie prawdziwych legend kaszubskich. Bestiariusz zawiera przepiękne ilustracje i opisy, które doskonale nawiązują do naszych legend, wierzeń i bajań - mówi Rożyński.

Mitologiczna tematyka, archaiczna mechanika



Ciekawy jest wybór gatunku gry, bowiem "Lochy Bursztynowego Gryfa" są przedstawicielem dość zapomnianego i kojarzącego się głównie z latami 90. ubiegłego wieku FPS-owego dungeon crawlera. Starsi gracze powinni kojarzyć takie tytuły, jak "Might and Magic", "Bard's Tale" czy "Eye of the Beholder".

Sama gra reprezentuje nieco zapomniany gatunek tzw. dungeon crawlera. Sama gra reprezentuje nieco zapomniany gatunek tzw. dungeon crawlera.
Nie oznacza to jednak, że i współcześnie nie ukazują się w tej niszy gry osiągające sukces - tu przykładem może być niezależna seria "Legend of the Grimrock".

Czy pomorska gra ma szanse na podobny sukces? Czas pokaże, choć z pewnością jakieś zainteresowanie zapewni jej zarówno oryginalna tematyka, jak i choćby muzyka skomponowana przez Przemysława Ziółkowskiego i wykonana przez zespół Percival Schuttenbach, czyli współautorów muzyki do "Wiedźmina 3"

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (70)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane