• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sobieszewo: nowego mostu jeszcze długo nie będzie

Katarzyna Moritz
17 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa. Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa.

Mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej usłyszeli w czwartek na spotkaniu z prezydentem Gdańska brutalną prawdę, że budowa nowego mostu ma znaczenie tylko lokalne i najwcześniej może się rozpocząć po 2015 roku. Pocieszeniem ma być to, że od 23 czerwca na obecny most pontonowy mają wrócić autobusy.



Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań. Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań.

Czy spotkania prezydenta z mieszkańcami mają sens?

Czwartkowe spotkanie prezydenta Pawła Adamowicza z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej zapowiadało się bardzo gorąco. Mieszkańcy bowiem od kilku tygodni - w wyniku uszkodzenia przez ciężarówkę jednego z pontonów - borykają się z dużymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Prezydent został przywitany oklaskami, ale mieszkańcy, którzy szczelnie wypełnili sale gimnastyczną w sobieszewskiej szkole, szybko się zniecierpliwili.

- Trwa gwałtowna przebudowa Gdańska. Na inwestycje do 2014 roku wydamy 5 mld zł, z czego 50 proc. pochodzi z funduszy unijnych, resztę musimy wygospodarować sami. 65 proc. z tej sumy idzie na przebudowę układu drogowego w mieście - rozpoczął prezydent.

- Nas interesuje wyspa i most!- rozległy się okrzyki i gwizdy zniecierpliwionych referatem prezydenta mieszkańców.

- Gdańsk jest całością i jest hierarchia wydatków, którą chcę wyjaśnić - odpierał Adamowicz. - Choć to zabrzmi brutalnie, ale budowa mostu ma wymiar lokalny. Może ona ruszyć najwcześniej w 2015 roku. Są pilniejsze inwestycje - oznajmił.

Ta informacja nie spodobała się mieszkańcom. Przywitali ją salwą śmiechu i okrzyków. Jednak wysłuchali argumentów, dlaczego most nie powstanie. Jego koszt budowy zakładany jest na poziomie 87 mln zł. Z czego na wykup gruntów potrzebnych do inwestycji ma być przeznaczone 1,5 mln zł. Tak się składa, że większą część tej kwoty musi pokryć gmina Pruszcz Gdański, co nie będzie dla niej łatwe.

- Gdybyśmy nawet obniżyli koszty budowy mostu do 75 mln zł i wygospodarowali 20 mln zł z tej kwoty, to obecnie i tak nie mamy 55 mln zł. We wtorek marszałek zadeklarował, że może przeznaczyć na ten cel 12 mln zł. Skąd weźmiemy resztę? Na to pytanie musimy znaleźć odpowiedź do 2013 roku, kiedy będzie można się ubiegać o nowe dotacje unijne - wyjaśniał Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.

Miasto cały czas szuka środków, ale głównie na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Prezydent zapowiedział na spotkaniu, że na najbliższej sesji Rady Miasta ma być głosowana uchwała o przesunięciu 240 mln zł z innych inwestycji na ten cel. Gdy to nastąpi, znów odsunięta w czasie będzie np. warta 42 mln zł rewitalizacja Dolnego Miasta. Więcej o rewitalizacji w Zielone światło dla Dolnego Miasta

Na pocieszenie mieszkańcy dowiedzieli się, że od 23 czerwca miejskie autobusy ponownie będą jeździć mostem pontonowym. Będą mogły nim przejeżdżać także autokary, ale nie ciężarówki. Samochody o masie przekraczającej 3,5 tony wjadą na most najwcześniej w lipcu, gdy zakończone będą wszystkie ekspertyzy.

W wyniku uszkodzenia mostu przez zbyt ciężki pojazd, przejazd został zamknięty dla pojazdów powyżej 3,5 tony, więc pasażerowie komunikacji miejskiej musieli przesiadać się z jednego autobusu do drugiego i przez most przechodzić pieszo.

Zakład Komunikacji Miejskiej skieruje na Wyspę Sobieszewską krótsze i lżejsze autobusy. Do każdego z nich zmieści się mniejsza liczba pasażerów, więc będą jeździły częściej niż do tej pory.

- Nie będą jeździć co 35 min., jak poprzednio, ale w godzinach szczytu co 10 minut - ogłosił Jerzy Dobaczewski z ZTM.

Prezydent zapowiedział też inwestycję związaną z poprawą jakości wody na wyspie. Pisaliśmy o tym w artykule Sobieszewo: wieża widokowa dzięki nowym wodociągom.

Jednak lista bolączek ponad 3 tys. mieszkańców jest znacznie dłuższa. Referowała ją m.in. Monika Leńska z Rady Osiedla w Sobieszewie: - Wyspę omijają większe inwestycje, niedokończona jest ścieżka rowerowa, brak placów zabaw, boisk, są dziurawe jezdnie, niebezpieczna nawierzchnia na obecnym moście pontonowym - mówiła Leńska. Jednak po dwóch godzinach spotkanie się zakończyło. Mimo wstępnych deklaracji realizacji pomniejszych problemów, mieszkańcy byli rozczarowani, że nie mogli zadawać kolejnych pytań.

Opinie (424) ponad 10 zablokowanych

  • Nie jestem fanem Budynia, ale ci z wyspy to typowa kołtuneria. Aby tylko zgarnąć do siebie. (1)

    Jest przecież oczywiste, że priorytetem jest tunel i trasa słowackiego. Kto z 3miasta zapuszcza się na wyspę? A wyspiarze do galerii bałtyckiej pewnie często gęsto. Na szczęście w nieszczęściu Budyniowi i na tunel będzie nie stykać, więc mogą sobie gwizdać, a mostu i tak nie dostaną. Zamiast wrzeszczeć, niech zakaszą rękawy i zbudują sobie sami. Na biednych nie trafiło - jedna z trzech polskich wysp, turystów mają dość.

    • 8 21

    • Nie przyjeżdżaj na wyspę, nikt Cię nie zaprasza, będzie przyjemniej.

      • 7 2

  • wprowadzić opłaty za przejazd mostem dla "niemieszkańców" po 5zł

    byłaby kasa na remonty. Na świecie to funkcjonuje bez problemu.

    • 10 8

  • DOBRZE WAM LEMINGI, ŚLEPO GŁOSOWALIŚCIE POKEMONY TO TERAZ I WAS TEŻ DOSIĘGŁO

    YNTELYGENCI ZA 5 GROSZY

    • 16 6

  • Po co nam nowy most? Przecież to największa atrakcja wyspy, wprowadzić opłaty za przejazd dla turystów i będzie na remonty! (1)

    • 12 2

    • Podobna wypowiedz padła z ust Budynia na poprzednim spotkaniu z mieszkańcami wyspy. Twierdził on że jest to atrakcja wyspy i żal go likwidować.

      • 0 0

  • Wszyscy wiedza ze gdansk jest BANKRUTEM!

    Zaciagniete kredyty na inwestycje miazdza budzet wiec kochani mieszkancy mysle ze przynajmniej do 2020 nie powstanie zadna nowa inwestycja

    • 13 8

  • Spoko.

    Obiecają przed wyborami.

    • 13 1

  • Kłamać ,kłamać ,kłamać,

    i jeszcze raz kłamać przed wyborami.

    • 18 5

  • Leming pozdrawia prawdziwych wolaków

    • 2 0

  • Obywatelki i Obywatele. Nie martwcie się. 1. Rząd się wyżywi. 2. na Europejskie Centrum Solidarności nie zabraknie setek

    milionów. Po co komu mosty, tunele, autostrady, koleje na poziomie, parkingi i tramwaje? Kibole moją przechodzić z od stadionu do stadionu piechotą. W normalnym mieście, lotnisko połączone jest koleją ze śródmieściem. Tak jest w Krakowie.

    Kraj z dobrobytem to kraj, w którym transport wszystkiego i wszystkich jest szybki, tani i bezproblemowy. A przez Wisłę, można wystrzeliwać się z procy. Nie osmoli jak armata.

    • 11 11

  • Pan matematyk, do tego kierowiec (1)

    dawno nie był w Gdańsku co można przeczytać wyżej. Może lepiej pan nie przyjeżdża, bo mógłby się pan zdziwić.

    • 6 4

    • Gdańsk

      Gdańsk to marna, zabita dechami, pełna drecholi wiocha.

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane