• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sobieszewo: nowego mostu jeszcze długo nie będzie

Katarzyna Moritz
17 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa. Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa.

Mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej usłyszeli w czwartek na spotkaniu z prezydentem Gdańska brutalną prawdę, że budowa nowego mostu ma znaczenie tylko lokalne i najwcześniej może się rozpocząć po 2015 roku. Pocieszeniem ma być to, że od 23 czerwca na obecny most pontonowy mają wrócić autobusy.



Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań. Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań.

Czy spotkania prezydenta z mieszkańcami mają sens?

Czwartkowe spotkanie prezydenta Pawła Adamowicza z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej zapowiadało się bardzo gorąco. Mieszkańcy bowiem od kilku tygodni - w wyniku uszkodzenia przez ciężarówkę jednego z pontonów - borykają się z dużymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Prezydent został przywitany oklaskami, ale mieszkańcy, którzy szczelnie wypełnili sale gimnastyczną w sobieszewskiej szkole, szybko się zniecierpliwili.

- Trwa gwałtowna przebudowa Gdańska. Na inwestycje do 2014 roku wydamy 5 mld zł, z czego 50 proc. pochodzi z funduszy unijnych, resztę musimy wygospodarować sami. 65 proc. z tej sumy idzie na przebudowę układu drogowego w mieście - rozpoczął prezydent.

- Nas interesuje wyspa i most!- rozległy się okrzyki i gwizdy zniecierpliwionych referatem prezydenta mieszkańców.

- Gdańsk jest całością i jest hierarchia wydatków, którą chcę wyjaśnić - odpierał Adamowicz. - Choć to zabrzmi brutalnie, ale budowa mostu ma wymiar lokalny. Może ona ruszyć najwcześniej w 2015 roku. Są pilniejsze inwestycje - oznajmił.

Ta informacja nie spodobała się mieszkańcom. Przywitali ją salwą śmiechu i okrzyków. Jednak wysłuchali argumentów, dlaczego most nie powstanie. Jego koszt budowy zakładany jest na poziomie 87 mln zł. Z czego na wykup gruntów potrzebnych do inwestycji ma być przeznaczone 1,5 mln zł. Tak się składa, że większą część tej kwoty musi pokryć gmina Pruszcz Gdański, co nie będzie dla niej łatwe.

- Gdybyśmy nawet obniżyli koszty budowy mostu do 75 mln zł i wygospodarowali 20 mln zł z tej kwoty, to obecnie i tak nie mamy 55 mln zł. We wtorek marszałek zadeklarował, że może przeznaczyć na ten cel 12 mln zł. Skąd weźmiemy resztę? Na to pytanie musimy znaleźć odpowiedź do 2013 roku, kiedy będzie można się ubiegać o nowe dotacje unijne - wyjaśniał Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.

Miasto cały czas szuka środków, ale głównie na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Prezydent zapowiedział na spotkaniu, że na najbliższej sesji Rady Miasta ma być głosowana uchwała o przesunięciu 240 mln zł z innych inwestycji na ten cel. Gdy to nastąpi, znów odsunięta w czasie będzie np. warta 42 mln zł rewitalizacja Dolnego Miasta. Więcej o rewitalizacji w Zielone światło dla Dolnego Miasta

Na pocieszenie mieszkańcy dowiedzieli się, że od 23 czerwca miejskie autobusy ponownie będą jeździć mostem pontonowym. Będą mogły nim przejeżdżać także autokary, ale nie ciężarówki. Samochody o masie przekraczającej 3,5 tony wjadą na most najwcześniej w lipcu, gdy zakończone będą wszystkie ekspertyzy.

W wyniku uszkodzenia mostu przez zbyt ciężki pojazd, przejazd został zamknięty dla pojazdów powyżej 3,5 tony, więc pasażerowie komunikacji miejskiej musieli przesiadać się z jednego autobusu do drugiego i przez most przechodzić pieszo.

Zakład Komunikacji Miejskiej skieruje na Wyspę Sobieszewską krótsze i lżejsze autobusy. Do każdego z nich zmieści się mniejsza liczba pasażerów, więc będą jeździły częściej niż do tej pory.

- Nie będą jeździć co 35 min., jak poprzednio, ale w godzinach szczytu co 10 minut - ogłosił Jerzy Dobaczewski z ZTM.

Prezydent zapowiedział też inwestycję związaną z poprawą jakości wody na wyspie. Pisaliśmy o tym w artykule Sobieszewo: wieża widokowa dzięki nowym wodociągom.

Jednak lista bolączek ponad 3 tys. mieszkańców jest znacznie dłuższa. Referowała ją m.in. Monika Leńska z Rady Osiedla w Sobieszewie: - Wyspę omijają większe inwestycje, niedokończona jest ścieżka rowerowa, brak placów zabaw, boisk, są dziurawe jezdnie, niebezpieczna nawierzchnia na obecnym moście pontonowym - mówiła Leńska. Jednak po dwóch godzinach spotkanie się zakończyło. Mimo wstępnych deklaracji realizacji pomniejszych problemów, mieszkańcy byli rozczarowani, że nie mogli zadawać kolejnych pytań.

Opinie (424) ponad 10 zablokowanych

  • Wyspę Sobieszewską trzeba doinwestować.

    Powinna tętnić życiem jak Las Vegas.

    • 9 1

  • Budyn sprzedaj jedno z dziesiatek mieszkan a bedzie na most (2)

    • 13 5

    • A kupisz ? (1)

      To może sprzedam.

      • 5 0

      • To mieszkanko gdzie przyjmujesz mlode laski ???

        • 5 1

  • Most zwodzony zamiast pontonowego

    • 7 0

  • 87 mln zł / 3000 mieszkańców = 29 000 zł/mieszkańca. Zrzućcie się wyspiarze po 30 tysi

    i będziecie mieli swój most, albo cierpliwie czekajcie aż z waszych podatków powstanie most około 2030 roku.

    • 7 7

  • Inwestujący na Wyspie Sobieszewskiej w turystykę i rozrywkę powinni mieć ulgi.

    Powstałyby 5-gwiazdkowe hotele i kasyna - jak w Hiszpanii.

    • 2 3

  • Ulgi ? Jakie ulgi ?

    A co to jest specjalna strefa ekonomiczna ?

    • 1 1

  • Trzeba zachęcać inwestorów zagranicznych do budowania w Sobieszewie.

    Sobieszewo jako specjalna strefa ekonomiczna - dobry pomysł.

    • 5 1

  • Hehehe

    W obiecanym terminie kto inny będzie rządził Gdańskiem i to on będzie musiał się martwic, bo unijna kasa pójdzie się bujac...

    • 4 2

  • Sobieszewo powinno być przyłączone do Gdyni

    • 2 7

  • Budyń ma rację. Nie można teraz wywalać 100mln zł na inwestycję służącą tylko garstce ludzi. (2)

    W jednym falowcu mieszka więcej ludzi niż na tej całej wyspie. Mimo wszystko jest tam jakaś komunikacja i most pontonowy po wymiane uszkodzonego pontonu da radę, a jak nie chcą czekać i chcą mieć porządny most już teraz to niech się zrzucą po 30 tys. zł każdy jak tu ktoś napisał.

    • 7 16

    • a 360 mln na muzem można ?? (1)

      weź się zastanów co ty za piździbąki gadasz

      • 8 2

      • Muzeum WW2 będzie finansowane z budżetu centralnego.

        Chociaż też uważam że z Muzeum i ECS nie są pilnymi inwestycjami.

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane