• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Solar walczył z żywiołem

Katarzyna Moritz
16 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
W piątek po południu Solar wpłynął na Motławę. W piątek po południu Solar wpłynął na Motławę.

Po trzech dniach rejsu w piątek do mariny w Gdańsku wpłynęła załoga niezwykłej łodzi Solar. To pierwsza w Polsce w pełni ekologiczna, zasilana energią słoneczną łódź, stworzona przez studentów i naukowców Politechniki Gdańskiej. Mimo trudów udało im się pokonać wodami śródlądowymi trasę z Iławy do Gdańska.



Dr Wojciech Litwin, Dariusz Duda oraz Kamil Jaskólski z koła naukowego Korab. Dr Wojciech Litwin, Dariusz Duda oraz Kamil Jaskólski z koła naukowego Korab.
To do tej pory był najdłuższy rejs Solara. Trzyosobowa załoga wypłynęła z Iławy w środę po południu. Pokonała bardzo atrakcyjną trasę, znaną większości żeglarzom śródlądowym. Aby z jeziora Jeziorak dostać się na wody zatoki Gdańskiej trzeba pokonać kanał Elbląski, dwie śluzy, zabytkowe pochylnie (przetacza na nich statki na specjalnych wózkach po lądzie między akwenami) oraz rzeki Szkarpawę i Wisłę. Ta ostania sprawiła uczestnikom rejsu najwięcej problemów.

- Na Wiśle panują zbyt ekstremalne warunki dla naszej łódki . Waży ona tylko 150 kg i jest nie duża ma 6 m. Przez to, że wiatr na tak szerokiej rzece ma się gdzie rozpędzić fale przelewały nam się cały czas przez pokład. Dało to się załodze we znaki, bo od środy żyliśmy na pokładzie, noc spędzając w rozstawionym na łodzi namiocie - relacjonuje rejs dr Wojciech Litwin z koła naukowego Korab Politechniki Gdańskiej.

Rejs odbył się dlatego, że politechniczna "solarna" łódka chciała przetestować trasę na której koło naukowe Korab w 2011 roku będzie organizowało międzynarodowe regaty solarne.

- Już wiemy, że regatowe solary nie dadzą sobie rady na tej trasie - opowiada dr Wojciech Litwin. - Uczestnicy regat na małych łódkach poginęliby, to zbyt groźny akwen. Trasę regat musimy zmodyfikować tak, aby ominąć ten odcinek drogi.

Solar ma dwa kadłuby, sześć metrów długości, dwa i pół metra szerokości. Mimo, że to to pierwsza łódź w Polsce zasilana energią słoneczną, to przez to ma jedną wadę - można na niej pływać tylko w dzień. Wyliczono, że gdyby łódka płynęła nieprzerwanie całą dobę pokonałby odległość 150 km. W pochmurny dzień nie popłynie jednak dłużej niż dwanaście godzin. Na pokład może wziąć dziesięciu pasażerów i dwóch członków załogi.

- Rejs jest jednak nie tylko okazją do próby sił, ale i do zbierania doświadczeń. Korab wyznaczył sobie bowiem następny, ambitny cel. Chcielibyśmy zbudować kolejną jednostkę, większą od tej, która pomieściłaby na pokładzie co najmniej trzydzieści osób -   opowiada dr Litwin.

Opinie (77) 2 zablokowane

  • :)

    Pozdrowienia dla Jaskuła!

    • 2 0

  • Gratuluje! (1)

    Swietny pomysl zrealizowany od zera na Wydziale Oceanotechniki i Okretownictwa PG. To nalezy podziwiac! 10x wiekszy budzet i beda w stanie zrobic lodke na najwyzszym swiatowym poziomie. Polak potrafi!

    • 4 0

    • że sie tak wyrażę g..no prawda...

      • 0 1

  • Ciekawe czy koledzy nie myśleli o dodaniu małego generatora wiatrowego.

    Na rynku istnieje sporo małych, tanich i wydajnych konstrukcji. Podczas bezksiężycowej, wietrznej nocy jak znalazł.

    • 1 0

  • Ekologja

    Brawo, brawo Panowie.

    • 1 0

  • komentarz

    Witam!

    Cieszy mnie spontaniczny odzew internatów. W sumie przeważają pozytywne opinie. Zapraszam na naszą stronę
    www.solarboats.pl

    Ale część jest dla mnie zabawnych.

    Nie wiem jak na przykład "zdzierać" pieniądze z biednych studentów na realizację podobnych projektów?? To przecież niedorzeczne. Pozdrawiam autora postu Pana Bartka.

    Coś jeszcze mnie zafrapowało. Nie wiem, czemu podróż do Iławy miałaby trwać do grudnia?? Gdybyśmy wpychali sami łodzie po pochylniach to na listopad bylibyśmy na miejscu:-) ale nie na grudzień:-)

    I dla Pana xyz – osobista odpowiedź. Nie wiem, o kogo Panu chodzi, ale ja nigdy nie widziałem łodzi z jeziora Charzykowskiego. Słyszę o niej pierwszy raz więc zainteresuje się nią w najbliższy poniedziałek.

    Pozdrawiam i zapraszam gości na pokład SOLARA podczas VII Bałtyckiego Festiwalu Nauki - już wkrótce

    • 3 1

  • KSTO KORAB..

    ..powinniście brać z nich przykład, studenci ;-)

    • 2 0

  • jak juz tak powaznie dyskutujemy ....

    na co praktycznie przeklada sie budowa coraz wiekszych jednostek nawodnych oprocz splendoru dla uczelni ?

    • 0 0

  • widziałam.... wygląda zacnie :)
    Gratuluję naukowcom

    • 1 0

  • Tramwaj wodny w Bydgoszczy (2)

    Żadna rewelacja. Miasto Bydgoszcz eksploatuje od października 2008 solarny tramwaj wodny z napędem elektrycznym "Słonecznik" (dla 30 pasażerów), skonstruowany przez pana Jędrzeja Gawłoskiego (firma Yacht Concept) i zbudowany pod nadzorem Polskiego Rejestru Statów. Drugi jest w trakcie budowy.

    • 0 1

    • Bydgoszcz październik

      Gdańsk z Solarem przynajmniej od 1.6.2008 jak nie wczesniej..

      • 0 0

    • Ha ha ha

      Druga jednostka miała być dostarczona około października 2008 (jak nie wcześniej), więc jeśli podajesz, że jest właśnie w budowie, to gratulacje dla firmy, która to produkuje!!!!!!!!!!!! To świadczy o solidności i dotrzymywaniu terminów....

      • 0 0

  • Kamil! (1)

    Fajne spodnie :P heheh

    • 0 0

    • pożyczone od dr D. Dudy, ale z całą pewnością sprawię sobie własny sztormiak w tym kolorze +=]

      Kamill Jot

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane