• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopockie pomysły na inwestycje

Michał Stąporek
28 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Marina przy sopockim Molo powstanie w ciągu najbliższych trzech lat. Projekt pracowni Budomors Consulting. Marina przy sopockim Molo powstanie w ciągu najbliższych trzech lat. Projekt pracowni Budomors Consulting.
Dom Seniora powstanie do 2009 roku. Będzie kosztował ok. 10 mln zł. Dom Seniora powstanie do 2009 roku. Będzie kosztował ok. 10 mln zł.
Ponad 40 różnych inwestycji chce realizować Sopot w ciągu najbliższych kilku lat. Obok tych spektakularnych, są także niewielkie remonty i modernizacje, które mają ułatwić życie sopocianom. Ci ostatni już niebawem będą mogli wypowiedzieć się na temat urzędniczych pomysłów.

- Nasze propozycje są m.in. konsekwencją zeszłorocznych wyborów samorządowych, w których kandydaci na radnych usłyszeli od sopocian co ich zdaniem powinno się zmienić w mieście - tłumaczy prezydent miasta Jacek Karnowski. I dlatego oprócz dużych inwestycji infrastrukturalnych, w WPI zapisano także stosunkowo tanie remonty i modernizacje chodników, ulic i zatoczek autobusowych.

Spośród 44 inwestycji zaproponowanych przez miejskich urzędników, cztery mają największy priorytet. - To oznacza, że zrealizujemy je niezależnie od tego, czy dostaniemy na nie pieniądze z funduszy unijnych, czy nie - tłumaczy prezydent Sopotu.

Mowa o budowie przystani jachtowej na Molo (koszt 44 mln zł, rozpoczęcie prac budowlanych wiosną 2008, zakończenie 2010 r., urzędnicy liczą na 75 proc. dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego), Domu Seniora wraz z Centrum Spokojnej Starości (10 mln zł, budowa potrwa od 2007 do 2009 roku), budynków komunalnych przy al. Niepodległości dla młodych mieszkańców Sopotu (do 2010 r. ma powstać ok. 50 mieszkań w dwóch lub czterech budynkach. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 20 mln zł).

Największą sopocką inwestycją na najbliższe lata (poza halą sportową budowaną wraz z Gdańskiem za 72 mln zł i ewentualnym tunelem pod al. Niepodległości za 1,3 mld zł!) jest program ochrony wód przybrzeżnych. Jego elementem będzie m.in. budowa trzech 300-400 metrowych konstrukcji wyprowadzających wody sopockich potoków w głąb Zatoki Gdańskiej. Cały program wart jest ok. 76 mln zł

- Ta inwestycja jest niezbędna, ponieważ w przyszłym roku wchodzi w życie dyrektywa Komisji Europejskiej zaostrzająca warunki, jakie muszą spełnić miasta chcące posiadać status uzdrowiska - tłumaczy odpowiedzialna za ten projekt Ewa Turowiecka.

Dzięki realizacji tego programu wody z sopockich potoków trafią do zatoki częściowo oczyszczone. Ponadto liczba ujść zmniejszy się z dzisiejszych czternastu do trzech.

Kilka sopockich inwestycji, m.in. gruntowna modernizacja dworca PKP, czy przebudowa centrum Sopotu wraz z tunelem pod ul. Grunwaldzką prowadzone będą (lub już są) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. - Wybieramy tę formę realizowania inwestycji choćby niektórzy straszyli, że w polskich warunkach do skrótu "ppp" trzeba dodać jeszcze czwarte "p" oznaczające "prison", czyli więzienie - żartuje Jacek Karnowski.

Według prezydenta obiecująco zapowiada się modernizacja dworca głównego PKP w Sopocie. - PKP jest dobrze nastawione do rozmów, zgłosiły się już także dwie firmy - polska i hiszpańska - które są zainteresowane wzięciem udziału w tym przedsięwzięciu. Jeżeli pod koniec tego roku wyłonimy prywatnego partnera do tej inwestycji, to budowa ruszy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat - zapewnia Jacek Karnowski.

Projekt WPI trafi teraz do sopockich radnych, a później zostanie poddany konsultacjom społecznym. Odbędzie się kilkanaście spotkań z mieszkańcami poszczególnych dzielnic miasta oraz grupami zawodowymi. Radni powinni uchwalić WPI w maju.

Opinie (65) 6 zablokowanych

  • Glusiu

    Zaplecze dla żeglarzy to podstawa. Może Tobie nie potrzeba się kąpać albo mieć dostęp do czystej wody pitnej (większość jachtów ma kubryk do zagotowania herbaty - nikt o zdrowych zmysłach nie będzie pił herbaty porannej w knajpie na monciaku), ale niektórzy (a zwłaszcza ze Szwecji) mają takie wymagania. Kible też byłyby nie od parady, chyba żeby wypinać dupę za burtę.

    Parking dla samochodów to też nie jest zbytek, bo znam właścicieli jachtów morskich z głębi Polski, którzy przyjeżdżają nad morze właśnie samochodem - i po prostu nie będą korzystać z tej mariny. A jak nie będą ludzie korzystać z niej, to że się tak wyrażę, po ch** ją budować?

    Zanim zaczniesz obrażać to się zastanów nad pewnymi kwestiami.

    • 0 0

  • brzydki ten dom

    i kompletnie nie pasuje do Sopotu !

    • 0 0

  • "Zanim zaczniesz obrażać to się zastanów nad pewnymi kwestiami."

    zanim zaczniesz sie obrażać, to się zastanów czy warto:-)

    • 0 0

  • Jest się o co obrażać

    Marina powinna wyglądać przynajmniej tak jak basen jachtowy w Gdyni. Ktoś kto to projektował, pewnie pływał co najwyżej na desce z żaglem. Dla prawdziwego żeglarza to co widnieje na zdjęciu to policzek. No chyba że będą tam kręcić "Wodny Świat XVIII"

    • 0 0

  • malkontentom zawsze jeszcze pozostaje wyrzucenie sie na mielizne brzeźna:-) i stamtąd ekspresowym połączeniem stogi-reszta wioski dostac się do podziemnych parkingów w centrum gdańska:-)

    • 0 0

  • fajnie o tych planach to łacznie zemną mnustwo ludzi mówi od 10lat!!! Ale widac ze to donich dociera bardzo długo .
    Jesli uda sie im to zrobic wciagu 3lat to bedzie prawdziwy sukcech choc taką marine zagranica zbudowali by w 1,5 roku!!!
    Ale jak widze jak ddbaja o molo ze urwało ostroge bo niepotrafia zabezpieczyc to watpie by za 10lat zbudowali te marine!!Dopiero gdy dotacje od niemców przestały napływać to zaczeli mysleć co robic!

    inne inwestycje to samo Oddac Miasto Niemcom we władanie czy innym obcokrajowcą a to wszystko zostało by zrobione juz kilkanascie lat temu!!

    Jak mozna sie chwalić ze robią coś co sie nanich wymusza i powinno byc zrobione juz dawno!!

    • 0 0

  • Hej GALLUX

    Chodzi o to, że pieniądze można wydać w różny sposób. Marina jest potrzebna w Sopocie, ale nie koniecznie jako część składowa mola. Bez zaplecza sanitarnego, gastronomicznego i technicznego to będzie tak jak lotnisko bez pasa startowego. Przystań powinna być miejscem, gdzie można nie tylko pobyć, ale też zatankować, naprawić silnik lub żagle i to w jak najbardziej przyjazny dla wszystkich sposób. Samo odizolowanie basenu jachtowego od reszty mola, wścibskich turystów, jest rzeczą jak najbardziej wskazaną. Tyle że do platform wybudowanych na środku morza nikt nie przybija.

    • 0 0

  • do g:-) ..parking na 3600 samochodow ??? cytat ze strony oficjalnej Centrum Haffnera : "Budynek Biurowo-Parkingowy W obiekcie znajdować się będzie 176 miejsc parkingowych w podziemiu i na parterze oraz 36 miejsc na zewnątrz."

    nie znam sie na zeglarstwie ale znajomi , ktorzy kozystaja z marin twierdza ze robienie tego na koncu mola jest szczytem glupoty ( brak zaplecza , silny wiatr ..itp) ,moze wypowie sie jakis fachowiec zamiast galluxa ?? ...czy ktos jeszce pamieta ze pierwszym pomyslem byla marina z molem w rejonie Sopockiego Klubu Zeglarskiego .

    miasto obiecało mi ze naprawi ulice w 2008 .. ale na ulicy mieszka juz radny ... polecam :)))

    • 0 0

  • tak napisałem? 3600?
    no może za bardzo chciałem pobudzić waszą wyobraźnie he he he

    • 0 0

  • Znajomi żeglarze, zwrócili uwagę na to, że koło ostrogi przy molo jest bardzo dużo naniesionego mułu. Prawdopodobnie, żeby marina działała prawidłowo, bardzo często trzeba by używać dosyć drogich pogłębiarek.
    Ciekawe, czy ktoś to sprawdził...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane