• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: BGI chce wybudować dworzec do grudnia 2013 roku

Piotr Weltrowski
23 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Tak może już za dwa lata wyglądać sopocki dworzec i jego okolica. Po lewej stronie na pierwszym planie widać hotel, w głębi budynki centrum komunikacyjnego, w którym znajdzie się dworzec i powierzchnie handlowe. Tak może już za dwa lata wyglądać sopocki dworzec i jego okolica. Po lewej stronie na pierwszym planie widać hotel, w głębi budynki centrum komunikacyjnego, w którym znajdzie się dworzec i powierzchnie handlowe.

Już nic nie stoi na przeszkodzie, by ruszyła przebudowa sopockiego dworca. Podpisana właśnie umowa między władzami Sopotu, PKP SA oraz firmą BGI zakłada, że warta ok. 100 mln zł inwestycja rozpocznie się prawdopodobnie jeszcze w tym roku.



Podoba ci się formuła PPP?

Od trzech lat miasto szukało inwestora, który zamieni wybudowany w latach 60. ubiegłego wieku mało reprezentacyjny dworzec, o którym sami kolejarze mówią jako o "baraku", w nowoczesne wielofunkcyjne centrum komunikacyjne. W poniedziałek przed południem podpisano w tej sprawie porozumienie z firmą Bałtycka Grupa Inwestycyjna SA z Gdańska, która zrealizuje to przedsięwzięcie.

Inwestycja będzie realizowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Oznacza to, że na terenach należących do miasta i kolei prywatny inwestor za własne pieniądze przeprowadzi inwestycję, a po jej rozliczeniu przejmie część objętych nią gruntów.

- Zgodnie z umową mamy cały rok na prace projektowe i kolejne dwa lata na przebudowę dworca i przylegających terenów. Będziemy się jednak starać skrócić ten termin. Liczymy na to, że w listopadzie będziemy już mogli ruszyć z samą przebudową i zakończymy ją w grudniu 2013 roku - zapowiada Jarosław Sulewski, przewodniczący rady nadzorczej BGI SA.

Na razie spółka musi przeprowadzić prace projektowe, uzyskać wszystkie pozwolenia oraz przedstawić miastu finansowanie projektu. Ok 20 proc. kosztów inwestycji ma zostać pokrytych ze środków własnych spółki, resztę zapewnić mają kredyty bankowe.

- Prywatnej firmie znacznie łatwiej pozyskać fundusze na taką inwestycję, co jest jedną z zalet formuły PPP. To będzie druga - po Centrum Haffnera - tego typu inwestycja przeprowadzana w Sopocie. W Europie jednak od dawna właśnie w ten sposób buduje się podobne obiekty, jak np. dworzec lotniczy we Frankfurcie czy dworzec w Budapeszcie - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

O tym, że formuła PPP jest korzystna, przekonani są też przedstawiciele PKP. - Kilka lat temu spieraliśmy się z panem prezydentem, kto ma wyremontować dworzec. Gdyby padło na nas, to zapewne po prostu zmodernizowalibyśmy stojący od lat 60. barak i nic ponadto. Na więcej nie byłoby nas stać - przyznaje Paweł Olczyk, członek zarządu PKP SA.

W tej chwili w całej Polsce przebudowywanych jest około 70 polskich dworców. Większość modernizowana jest z pieniędzy PKP, środków centralnych lub przy udziale funduszy unijnych. Sopocki dworzec będzie trzecim - po obiektach w Katowicach i Poznaniu - polskim dworcem modernizowanym w formule PPP.

Nowa zabudowa terenów przykolejowych w Sopocie

Zaniedbany dziś budynek dworca zostanie rozebrany. W jego miejsce pojawi się ciąg budynków handlowo-usługowych, które staną wzdłuż ulicy Dworcowej zobacz na mapie Sopotu. Przy ul. Podjazd zobacz na mapie Sopotustanie hotel, który ze względu na bliskość torów kolejowych, prawdopodobnie będzie miał nie więcej niż trzy gwiazdki.

Ulice Dworcowa i Podjazd zostaną odsunięte od dworca, dzięki czemu po wyjściu z niego od razu znajdziemy się na miejskim placu, przez który będzie można przejść wprost na Monciak. Sam plac ma być udekorowany małą architekturą, zielenią miejską, prawdopodobnie stanie tu też fontanna. Ta część placu, która znajdzie się przy wyjściach z tunelu na perony, zostanie zadaszona.

Pod placem znajdzie się podziemny parking na 250 samochodów, natomiast parking naziemny pojawi się przy ul. Kolejowej. Ulica Nowa Dworcowa połączona zostanie z ulicami Kościuszki i Podjazd za pomocą dwóch rond.

Opinie (150) 6 zablokowanych

  • Suuper (2)

    obecny dworzec to maszkara i az dziw ze sa narzekacze ,ktorym widzi sie dworzec jak tu gdzies czytałem w stylu rezydenta /pusty śmiech mnie ogarnia jak czytam takie brednie/.Bardzo dobrze ,ze w koncu bedzie nowy dworzec a na pohybel hamulcowym, i frustratom

    • 5 1

    • Zgadzam się, że obecny dworzec to maszkara ale projektowany nowy dworzec to

      • 0 0

    • Projektowany dworzec to jeszcze wieksza maszkara niż obecny.

      Krytyka nowego projektu, który kompletnie nie pasuje do otoczenia to nie hamowanie inwestycji. Zmiana jest konieczna ale czy taka? Ani radni ani prezydent miasta nie wykazua woli dopasowania wyglądu dworca chociaź by do nowo wyremontowanego peronu. Brak konsekwencji urzędników, radnych, prezydentów. Beton w myśleniu beton w konsekwencji, betontowy sopot. Konserwator zabytków czepia się o głupie werandy na przedmieściach, że psują klimat miasta a tu pozwala na takie badziewie. W następnych wyborach uwzględnie to w głosowaniu. Moze odsuniemy tych urzędasów od władzy.

      • 2 2

  • Pan Fu robi FU ! jest gawędziarzem ludowym i HAMULCOWYM

    jw

    • 2 2

  • Patrzcie na pobliski hotel. Mimo, że wybudowany w XXI wieku, świetnie komponuje się z Sopotem. Można jak się chce, a nie

    wiecznie tylko szklane ekskrementy. Czemu dworzec musi tak kolidować z pięknem Sopotu? To się ma uzupełniać. Do d*py z Brasilią. A to jest Brasilia w miniaturze.

    • 3 2

  • na hotelu Rezydent sopockie trolle z dyplomami wieszały i wieszaja psy. To ciekawe?

    ale nie dworzec w Sopocie lecz Wyspa Wstydu w hanzeatyckim Gdańsku to jest problem i wstyd

    • 1 2

  • Lepiej daliby zainwestować prywatnemu inwestorowi lub kilku inwestorom na wybudowaniu kilku nowych linii torowych skm , a poźniej zyski z biletów powinny być dla inwestorów oczywiście. Skoro miasto nie radzi sobie z wybudowaniem takich linii i ma gdzies rozbudowanie torowej komunikacji ,zamiast tego buduje centrum solidarnosci w Gdansku nikomu nie potrzebne.

    • 0 2

  • haha

    TO SIĘ DA! BY boski

    • 0 1

  • Ładny ten dworzec po lewej. A co to za hurtownia po prawej?

    .

    • 4 2

  • oby tak wygladal ! daj boze abrahama !

    ale jak znam zycie tak nie bedzie wygladal a to co jest to jeszcze 10 lat ten syfek!

    • 3 0

  • super

    no i dobrze ze sie wyroznia,ze jest taki kwadratowy jak to niektorzy powiadaja...dla wiekszosci turystow jedyny punkt zaczepienia to mac donald i kosciol jak ma im ktos droge tlumaczyc,dobrze ze dworzec nie wyglada jak kolejna kamiennica.poza tym nie wyjdzie tak szybko z mody...ludzie troche optymizmu...nareszcie bedzie czysto i zurow zabraknie :)

    • 4 2

  • dworzec w starym stylu

    moim zdaniem, dworzec powinien być utrzymany w starym 'kurortowym' stylu, tak jak np. peron SKM, co idealnie wpasowałoby się w charakter Sopotu, jaki będzie witał podróżnych po wyjściu z tego przybutku. może byłaby to koncepcja ciut droższa, ale na pewno bardziej urokliwa

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane