• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21

Patryk Szczerba
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (313)
Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21. Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21.

Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.



Czy liczba połączeń ZKM między Sopotem i Gdynią powinna zostać przywrócona?

Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni



Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Trasa zlikwidowanej linii 21. Trasa zlikwidowanej linii 21.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji

Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21



Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna



Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.

- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).



Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach



Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.

Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • I tak dobrze że nie wycieli z rozkładu czy nie zmniejszyli frekwencji 101 bo jedzie tylko w jeden dzień w roku więc trochę trzeba czekać na następny autobus

    • 5 0

  • Jeszcze sentymentalne zdjęcie 21 jak zajeżdżał na skwer, kiedyś będzie miało wartość historyczno edukacyjna, w tych czasach widać nie do zrealizowania taki kurs

    • 5 0

  • Ręce opadają ...

    Mam nadzieję, że ci sprawni intelektualnie inaczej z UM będą konsekwentni w swoich działaniach i zlikwidują bus-pasy, które poza generowaniem korków nic pozytywnego nie wnoszą. Skoro likwidują komunikację, to po co bus-pasy? A tak zachęcali do korzystania z komunikacji publicznej ... żenada, brak słów.

    • 8 0

  • Naprawdę Gdynia zmienia się w miasto typu Detroit, miasto które zbankrutowało

    • 10 0

  • Nie każdego stać na taksówkę

    Nie każdego stać na taksówkę a skm ma za odległe przystanki , 21 powinien być przedłużona linia do Oliwy ,tak jak 31 jedzie do ergo areny to 21 do pętli w oliwie

    • 8 0

  • Konicznie zostawić

    Ja postuluje aby 21 łączyła lotnisko Kosakowo z Sopotem. To przyszłościowy kierunkek. Dynamiczny razwój lotniska popeawi znacząco ekonomię lini.
    Ps.a tak poważnie to radni głosujący za lotniskiem niech zrobia zrzutke na braki w budżecie które sa pokłosiem ich fanaberii.

    • 3 1

  • A nie mozna zamienic S na trolejbus?

    Przecież S tak naprawdę omija niewiele przystanków i czas jazdy jest prawie taki sam jak 21.

    • 5 0

  • Osoby starsze wolą autobusy niż SKM. (1)

    Po pierwsze wiadukty które są dużym ograniczeniem. A nie wszędzie i nie zawsze działają windy.
    A po drugie, emeryci powyzej zdaje się 70 czy 75 maja darmowe autobusy. A Sopot to popularne i znane miejsce rehabilitacji i zabiegów leczniczych. Wygodniej im po prostu podjechać autobusem.

    • 5 0

    • Dziękuję

      Jestem starsza osobą i po prostu boję się wsiadać do SKM, odległość stopni od peronu mnie przeraża, a i sprawność nie ta sama jak kiedyś. Dlatego chętnie korzystałam z 21. Żal, że już nie ma.

      • 0 0

  • 21 wroc!

    Korzystalem z tej linii czesto i jeszcze nie widzialem by brakowalo pasazerow. Czyli linia byla potzrebna.
    Najbardziej ekologiczne polaczenia Gdyni z Sopotem.
    Najbardziej dogodna opcja transportowa by dojechac do centrum Gdyni z centrum Sopotu.
    Komu to przeszkadzalo?

    • 5 0

  • Szczur oddawaj linię 21 . nie zbiedniejesz.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane