• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21

Patryk Szczerba
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (313)
Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21. Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21.

Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.



Czy liczba połączeń ZKM między Sopotem i Gdynią powinna zostać przywrócona?

Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni



Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Trasa zlikwidowanej linii 21. Trasa zlikwidowanej linii 21.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji

Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21



Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna



Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.

- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).



Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach



Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.

Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • (1)

    Trzeba było jeszcze droższy Park centralny wybudować. A poza tym to władze MZK bez problemu poradziły by sobie bez autobusów i pasażerów. Ważne aby się władza wyżywiła

    • 21 1

    • Lotnisko

      Zaoszczędzone środki przekazać na lotnisko

      • 0 1

  • Dotyczy dofinansowania linii 21 przez sopockich włodarzy.

    Jestem za utrzymaniem a nawet rozwijaniem transportu miejskiego, dlatego uważam roczne dofinansowanie linii 21 w kwocie 330 tyś. zł. przez sopockich włodarzy jest po prostu żenujące w porównaniu ze wzrostem kosztów utrzymania tej i pozostałych linii, oraz z taką wisienką na torcie jak zakupy przez gdyńskich włodarzy kilku wiat przystankowych za 350 tyś. zł.

    • 12 1

  • To dajcie wincej naszej kasy na Ukrainców asz nam hleba zabrakne,The Billi!

    • 12 6

  • No popatrz...popatrz

    Gdynia ma problemy finansowe. A gdzie byli decydenci jak kupowano za łapówki te elektro śmieci i budowano stacje ładujące...? Nie rozumiem dlaczego CBA jeszcze nie zajęło się szczurem.

    • 26 0

  • spychala zepchnij siebie do szeregu

    i dijezdzaj do pracy autobusem z przesiadkami... i za kazdda przesiadke plac durna fala ktora pograzy twoja wladze

    • 25 0

  • Nie do pojęcia

    Jak można uznać likwidację linii 21 za mało dolegliwą dla pasażerów ?! Przecież tylko ten jeden trolejbus dociera z Sopotu do centrum Gdyni. Można sobie wyobrazić tłok w S-ce po likwidacji 21. Co na to uczniowie dojeżdżający nim do szkół? Turystom spędzającym urlop w Trójmieście władze Gdyni też nie zamierzają życia ułatwiać. I po co propagować transport publiczny, skoro paranoiczne decyzje urzędników wręcz zniechęcają do korzystania z usług ZKM. Wszystkiego cięciami budżetowymi uzasadniać nie można !!!

    • 20 0

  • Może darmowy wstęp na sopockie molo dla mieszkańców Gdyni?
    Taki warunek wstępny rewitalizacji 21...
    Ale chyba nie da rady. Jeszcze by mieszkańcy pomyśleli, że urzędnicy pracują w ich interesie.

    • 15 0

  • Słuszne posunięcie Sopotu

    A gwoli ścisłości pierwsza linia trolejbusowa w Gdyni ruszyła w czasach okupacji w 1943 roku spod magistratu do dworca Gdynia Chylonia. Czyli był to prekursor linii 22.

    • 14 1

  • Dociekliwy (1)

    A gdzie się podział sopocki sołtys?
    Czy już oszczekał w tvn sąsiada z północy.

    • 13 1

    • Loki sobie lokówką poprawia. Cel dla niego eurokołchoz, a nie jakieś Sopoty.

      • 2 0

  • Jestem za przywróceniem kursowania linii "21"...

    Marzy mi się powrotna trasa "21" z Sopotu do Gdyni, skręcająca z al. Niepodległości w ul. 3. Maja, dalej ulicami Grunwaldzką i Powstańców Warszawy przy molo i Grand Hotelu wracająca na al. Niepodległości...

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane