• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce zmieniać organizację ruchu

Piotr Weltrowski
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zmiany w organizacji ruchu mają sprawić, iż na ulicach Sopotu będzie bezpieczniej. Wprowadzone mają zostać w miejscach - jak np. ul. Kościuszki (na zdjęciu) - gdzie dochodzi do wielu wypadków i kolizji. Zmiany w organizacji ruchu mają sprawić, iż na ulicach Sopotu będzie bezpieczniej. Wprowadzone mają zostać w miejscach - jak np. ul. Kościuszki (na zdjęciu) - gdzie dochodzi do wielu wypadków i kolizji.

Ograniczanie prędkości do 30 km/h w niemal całym centrum, powrót do skrzyżowań równorzędnych oraz dwukierunkowe drogi rowerowe - Sopot planuje zmiany w organizacji ruchu w mieście. W najbliższych dniach zacznie je konsultować z mieszkańcami.



Czy ograniczanie prędkości w centrach miast może przynieść dobre efekty?

Władze Sopotu o wprowadzeniu nowych rozwiązań myślą od połowy ubiegłego roku. Wtedy to Jacek Karnowski zapowiedział, iż będzie chciał wprowadzić w przyszłości rozwiązania podobne do tych, jakie obowiązują w wielu miastach skandynawskich. Najszerszym echem odbiła się jego deklaracja o zwiększeniu w mieście liczby miejsc, gdzie obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Przez dłuższy czas wydawało się, że urzędnicy zapomnieli o tych deklaracjach. Od czerwca trwały jednak rozmowy z policją i strażą miejską. Analizowano, gdzie i jakie rozwiązania można wprowadzić. Teraz plany miasta mają zostać skonsultowane z mieszkańcami. Odbędzie się łącznie siedem spotkań, na których urzędnicy będą przedstawiać swoje propozycje i pytać o nie mieszkańców, a także zbierać od nich dodatkowe uwagi, np. na temat mniejszych osiedlowych uliczek.

- Chcemy, by sopocianie i mieszkańcy innych miast - niezależnie od tego, czy poruszają się pieszo, samochodem, rowerem, czy na rolkach - czuli się na sopockich ulicach bezpiecznie. Proponujemy rozwiązania sprawdzone w dziesiątkach europejskich miast, gdzie ich wprowadzenie pozytywnie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa, płynności ruchu i jakości powietrza, zmniejszenia liczby samochodów na ulicach, redukcji hałasu i liczby kolizji - mówi Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Jak wyglądają plany urzędników? Chcą oni wprowadzić zmiany w organizacji ruchu w trzech elementach. Pierwszym z nich jest dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych - tu przykładowym jest kwartał ograniczony ulicami Chopina zobacz na mapie Sopotu, 3 Maja zobacz na mapie Sopotu, Grunwaldzką zobacz na mapie SopotuSobieskiego zobacz na mapie Sopotu.

Drugim - i najbardziej kontrowersyjnym - jest poszerzenie strefy uspokojonego ruchu, czyli miejsc, gdzie poruszać można się z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wstępnie urzędnicy wytypowali jako tego typu miejsca ul. Bitwy pod Płowcami zobacz na mapie Sopotu, ul. Marii Curie-Skłodowskiej zobacz na mapie Sopotu, ul. Lipową zobacz na mapie Sopotu, ul. Dębową zobacz na mapie Sopotu, fragment ul. Kościuszki zobacz na mapie Sopotu (do ul. 3 Maja) oraz kwartał ulic między ul. Polną zobacz na mapie Sopotuul. Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu. Pamiętać trzeba, że dziś takie ograniczenie już w Sopocie obowiązuje - niemal na całym obszarze śródmieścia.

Ostatnim z proponowanych elementów jest wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, czyli - jak twierdzą urzędnicy - powrotu do najprostszego rozwiązania komunikacyjnego: jedzie ten, który ma prawą wolną.

- Z naszych analiz wynika, że optymalne byłoby wprowadzenie tego rozwiązania na 18 skrzyżowaniach w mieście, ale zakres zarówno tych, jak i pozostałych zmian ukształtuje się ostatecznie w toku rozmów z mieszkańcami - mówi Justyna Mazur z biura prezydenta w sopockim magistracie.

Oprócz opinii zbieranych od mieszkańców podczas samych spotkań, urzędnicy liczą też na propozycje, które zostaną przesłane e-mailem. Można je wysyłać na adres mobilnysopot@sopot.pl - rozważane będą jednak tylko te e-maile, które zostaną podpisane imieniem i nazwiskiem.

Terminy konsultacji:

- 22.10.2013, godz. 18:00
Filia nr 7 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Cieszyńskiego 22
- 23.10.2013, godz. 18:00
Szkoła Podstawowa nr 1 przy ul. Armii Krajowej 50/54, sala nr 5
- 28.10.2013, godz. 17:00
Państwowa Galeria Sztuki (wejście przez Informację Turystyczną)
- 29.10.2013, godz. 18:00
Filia nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 23 Marca 77
- 4.11.2013, godz. 18:00
Filia nr 8 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Mazowieckiej 26
- 5.11.2013, godz. 18:00
Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Kraszewskiego 26
- 7.11.2013, godz. 17:00
Filia nr 5 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 3 Maja 6

Opinie (224) 5 zablokowanych

  • 30km/h nie, to zbyt niebezpiecznie wciaz bedzie. 10km/h musi byc !!!! (1)

    • 5 4

    • głąbom, debilom, idiotom nigdy nie dogodzisz

      Dla IDIOTÓW to 10km/h tez będzie za dużo.

      • 1 1

  • Oczyścić Sopot z aut

    Taką strefą 30 trzeba objąć cały dolny Sopot. Oczywiście rozumie się że na tych ulicach powinny być garby i inne spowalniacze. Powinno być też więcej deptaków i ścieżek rowerowych.

    • 2 6

  • ale tylko gdy będzie znak STOP - jak w USA

    Proponuje wstawienie na takich skrzyżowaniach znaków STOP z każdej strony, wtedy każdy kierowca się zatrzyma, a ten który jest z prawej, pierwszy opuści skrzyżowanie. w USA to działa.

    • 5 2

  • na początku będą was ignorować

    potem ośmieszać, potem będą z wami walczyć. A w końcu przyznają wam rację

    • 2 5

  • Ogarnijcie !!!!!!

    • 0 3

  • wolniej, dłużej, więcej smrodu

    Mieszkańcy innych miast chcą jak najszybciej przejechać przez tę mieścinę a nie stać w korkach. Zacznijcie od wybudowania wiaduktu, który rozpocznie się na granicy Gdańska a skończy na granicy Gdyni.
    Całe szczęście, "kurort" nie sięga obwodnicy bo pewnie i tam marzyło by się 30km/h.

    • 7 2

  • TYLKO 30km/h??

    a może tak 10km/h i wjazd tylko dla dorożek i furmanek!? konie pierdząc wydalają ekologiczne gazy - na pewno mniej trujące, niż auta wlokące się tylko 30km/h i spalające mnóstwo paliwa!

    • 4 3

  • Pomysł powrotu do tzw. skrzyżowań równorzędnych przy takim natężeniu ruchu mógł powstać tylko w głowach ludzi którzy chcą całkowicie zdjąć z siebie odpowiedzialność za organizowanie i utrzymanie infrastruktury organizacji ruchu w Sopocie.Za dowód braku wyobraźni decydentów niech posłużą korki na ul.3Maja i Wł.Lokietka po zablokowaniu odcinka ul.Bitwy pod Płowcami.

    • 8 3

  • dzis rano odwiozlem zone do szpitala w sopocie

    przy grunwaldzkiej. ani jak się zatrzymać, ani jak wysadzic chora pasazerke, totalny brak jakichkolwiek miejsc, chcialem zawrocic i wpakowałem się w jakies chaszcze, a tu ciemno, liscie i wszędzie zakazy i uliczki bez wyjazdu,za taka organizacje ruchu to ja dziekuje

    • 9 2

  • Zlikwidować cały ruch draiwersów w dolnym Sopocie ! Gdańszczacy i Gdyniacy, chcący odwiedzać się na wzajem niech korzystają

    z obwodnicy Trójmiasta !

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane