• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot stawia na bezpieczne ronda

Michał Jamroż
12 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:00 (12 kwietnia 2008)

W ciągu najbliższych lat władze kurortu chcą zamienić aż 11 skrzyżowań na ronda. Ma to uspokoić ruch i ułatwić życie pieszym.



Ronda mają się pojawiać stopniowo wraz z prowadzonymi remontami. Jako pierwsze do przebudowy wybrane zostały skrzyżowania w Kamiennym Potoku i na Brodwinie. Intensywny rozwój Gdyni - a zwłaszcza Karwin, Dąbrowy i ich okolic - spowodował wzrost ruchu na ulicy Malczewskiego, która jest najprostszą drogą prowadzącą do Sopotu z tych dzielnic.

- W godzinach szczytu tworzą się na niej korki i aby je ominąć, kierowcy często jadą właśnie przez Brodwino i Kamienny Potok. Dlatego zamierzamy zamienić w ronda pięć skrzyżowań w ciągu ulic: Wejherowska, Obodrzyców, Kolberga - wyjaśnia Wojciech Ogint, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.

ZDiZ rozstrzygnął właśnie przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Zapłaci za niego ponad 520 tys. zł. Nie oznacza to jednak, że prace już ruszają.

- Inwestycję rozpoczniemy najwcześniej za rok. Chcemy na nią pozyskać unijną dotację, gdyż projekt będzie miał znaczenie dla całego regionu - mówi Ogint.

To jednak dopiero początek komunikacyjnej rewolucji w uzdrowisku. ZDiZ w planach na najbliższe lata ma przebudowę kolejnych sześciu skrzyżowań.

- Ronda to bardzo dobre rozwiązanie, zwiększają bezpieczeństwo na drodze i jednocześnie usprawniają ruch. Warunek - muszą być właściwie zaprojektowane i wykonane, w przeciwnym wypadku może być gorzej niż na zwykłym skrzyżowaniu - uważa Mariusz Kurpik, kierownik referatu ruchu drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Sopocie. - Chodzi m.in. o takie sytuacje, gdy większe samochody mają kłopoty z przejechaniem przez zbyt małe i ciasne ronda.

Tu będą ronda

Pięć rond w Kamiennym Potoku i na Brodwinie: Wejherowska/Kraszewskiego, Wejherowska/Obodrzyców, Kolberga/Cieszyńskiego, Kolberga/Cieszyńskiego (przy szkole), Kolberga/Malczewskiego.

Pozostałe lokalizacje: Bitwy pod Płowcami/Źródło św. Wojciecha, Kościuszki/Chopina, Kościuszki/Dworcowa, Haffnera/Sępia, Haffnera/Powstańców Warszawy, Grunwaldzka/Chopina.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (83) ponad 10 zablokowanych

  • tanie rondo

    zrobmy tanie rondo- na wzor angielskiego czyli duuuuuuuuze namalowane na bialo kolo troche strzalek, ale dziala i kazdy sie do niego stosuje a jakie tanie
    pozdrawiam

    • 0 0

  • do XXXXXX i od Caroli zLOndynu

    macie rację oboje, w Anglii wiele rond jest po prostu namalowanych na ulicy, w POlsce tanie rozwiązania nie znajdują uznania urzeników - ciekawe dlaczego? co do XXXX t w POlsce jest nadzwycajna ilosc znaków zakazujących zatrzymywani ai postoju- np. w POrtygalii nie ma ich wcale, ludzie zawsze zaparkuja swój samochód bezpiecznie, przeciez to oczyciwste......

    • 0 0

  • A kiedy tunel

    na Grunwaldzkiej? Na razie wygląda to tak, że chyba szybciej wybudują cały kompleks budynków obok niż oddadzą do użytku ten tunel. Czy już przekroczono planowy termin oddania go do użytku? A sięganie po dotację z Unii na ronda "gdyż projekt będzie miał znaczenie dla całego regionu" to ewidentny przekręt i naciągactwo. Jak Sopot ma za dużo pieniędzy to niech buduje ronda z własnego budżetu.

    • 0 0

  • do Karola Londyn

    Ale text ....i same sie ulice poszerza zeby mogly na takim wymalowanym rondzie autobusy sie mieścić tak???? I rzeczywiscie to super drogi koszt troche kraweznikow na srodku w kolo ustawic. Ale tak... w zakichanym londynskim szambie przeciez zawsze jest lepiej. Ale tak naprawde, to lepiej sie nie wypowiadaj i nie rob obciachu

    • 0 0

  • no dobra (2)

    ronda ruch ułatwią, ale czy pomogą pieszym. chyba nie. na zwyłym skrzyżowaniu sa światła, które pozwalają się przedostać na drugą stronę, a na rondzie pieszy nie ma pomocnego światła. znając naszą kulturę jazdy, trzeba będzie uważać;)

    • 0 0

    • ronda ruch.......u t r u d n i ą. Jesteśmy w Polsce, ronda w Polsce utrudniają ruch!!! bo Polacy nie potrafią korzystac z rond.Spróbuj wjechac na rondo. Debile jadą "zderzak w zderzak"- zabawa w pociąg. Podobno w Reichu jechanie za czyimś zderzakiem kosztuje do 2000Euro. A po co ja piszę , czy jakiś mądry z drogówki albo z urzędu to czyta.

      • 0 0

    • K.R.Z.

      Przecież w Polsce pieszy się nie liczy, czy są ronda czy nie. Wkrótce będzie jak w USA czyli bez chodników, bo po co jak i tak wszyscy jeżdżą samochodami.

      • 0 0

  • Pomylka!

    kolberga/cieszynskiego przy bloku nr 2 i haffnera z sepia to dla mnie jakas totalna pomylka! Choci o to zeby komus kabze napchac czy o co? Po co wladze sopotu chca wstawiac ronda ktore w niektorych miejscach sa nie potrzebne?? bydgoszcz w ilosci rond chcecie dogonic czy co??

    • 0 0

  • W ubiegłym tygodniu trasa z Brodwina do Wielkopolskiej (przez Sopocką autobusem 181)zajęła równo 40 minut. Korek zaczynał się tuż za osiedlem i kończył na wylocie Sopockiej. W godzinach szczytu taka sytuacja to nic niezwykłego. Czy tu pomogą ronda, choćby nawet kolejne pięć?

    • 0 0

  • dobrze że gadanie nic nie kosztuje :P

    • 0 0

  • Rondo może i bezpieczne...

    ale nie jest zbyt funkcjonalne, zwłaszca jak jest dużo samochodów (np. w żukowie czy na oruni górnej) można nie doczekać się na wjazd na nie - chyba że trafi się jakiś kulturalny kierowca, ale z tymi jest coraz gorzej. Jazda po Trójmieście staje się coraz bardziej ciężka i nie wiem czy chamstwem nie przebijamy Warszawy.

    • 0 0

  • Po naukę budowy rond do Słupska (1)

    Po co szukać wzorców na Zachodzie,zapraszam do Słupska gdzie już mamy kilkadziesiąt rond i jeździ się bardzo dobrze

    • 0 1

    • Ronda w Słupsku

      Drogi Andrzeju ! Dziękuję za uznanie. to ja zaprojektowałem większość rond w Słupsku.(z wyjątkiem tych na ul. Gdańskiej i Poznańskiej) . Było to możliwe dzięki decyzji (ryzykownej wówczas 1994-2002) kolejnych Panów Prezydentów Miasta i Ludzi odpowiedzialnych za drogi w Słupsku. Moja rola to dobrze zaprojektować te ronda. Są to skrzyzowania z ruchem okrężnym o dwupasowych wlotach i wylotach. Przy ruchu 2,5tys poj/godzinę w zasadzie się nie czeka. Nie są to klasyczne ronda, nie można na nich jeździć w kółko po zewnętrznym pasie i dlatego są bezpieczne . Są też wygodne dla przejazdu dużych ciężarówek. Podobne zaprojektowałem w Kołobrzegu w Kamieniu Pomorskim, w Pile na Okrzei-Mickiewicza. Jest to nowy typ ronda. Podobne rozwiązania można znaleźć w internecie, choć nie są jeszcze zbyt liczne.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane