• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spacer wzdłuż nieistniejących torowisk tramwajowych

Krzysztof Koprowski
15 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tramwaje to nierozłączny element krajobrazu Gdańska od przeszło 130 lat. W niedzielę 16 września będzie można poznać ich historię na terenie Śródmieścia, które niegdyś było poprzecinane torami komunikacji miejskiej.



Tramwaj zmierzający ul. Długie Ogrody w kierunku Bramy Żuławskiej, gdzie w niedzielę rozpocznie się początek spaceru śladami nieistniejących tras komunikacji szynowej. Tramwaj zmierzający ul. Długie Ogrody w kierunku Bramy Żuławskiej, gdzie w niedzielę rozpocznie się początek spaceru śladami nieistniejących tras komunikacji szynowej.
Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego oraz Mimosa Civitas Plus zapraszają mieszkańców do wspólnego odkrywania pozostałości po niegdyś gęstej sieci komunikacyjnej na terenie Starego, Dolnego i Głównego Miasta oraz Starego Przedmieścia.

Spacer będzie odbywał się przede wszystkim wzdłuż okólnej linii tramwajowej zlikwidowanej w 1922 r., a stanowiącej pewnego rodzaju "zamknięcie" całej sieci od strony północnej, czyli to co dzisiaj w ograniczonym w bardzo ograniczonym zakresie planuje się zrealizować w ramach ul. Nowej Wałowej.

Nie będzie to jednak jedyny element wspólnego poznawania historii, gdyż trasa wiedzie przez wiele ulic, związanych z historią tramwajów, w tym Dolne Miasto, na terenie którego tramwaje kursowały nie tylko przez ul. Łąkową, ale także ul. Toruńską i położoną na Starym Przedmieściu ul. Żabi Kruk. Ostatnim elementem wycieczki jest Plac Solidarności utożsamiany wciąż przez wiele osób z nieistniejącą pętlą Doki (zastąpioną przez W. Kliniczną).

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w historycznym spacerze, muszą przesłać swoje zgłoszenie z imieniem i nazwskiem na adres e-mailowy zarzad@psstm.org.pl do godz. 22 w sobotę. Liczba miejsc jest ograniczona i decyduje kolejność zgłoszeń.

Start wycieczki zaplanowano w niedzielę (16 września) o godz. 11 pod Bramą Żuławską zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj również: Historia Gdańska tramwajami pisana

Wydarzenia

Szlak tramwajowy (2 opinie)

(2 opinie)

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (120) 6 zablokowanych

  • (9)

    Szkoda, że na Łąkową nie jeżdżą tramwaje, mnie osobiście ciekawi, co to za szyny są wokół takiego kopca, okolice wylotówki z Gdańska, trochę trzeba powędrować po Łąkowej właśnie.

    • 58 4

    • Szkoda że znowu pisanina o niczym na głównej stronie. (1)

      Jak nie bzdury o otwartych dnia w operze leśnej, to o nocnych rajdach ikarusa. Już bardziej chyba nie można być spolegliwym wobec władzy i nie pisać o sprawach ważnych = niewygodnych.

      • 13 57

      • Załóż sobie portal i opluwaj tam budynia ile dusza zapragnie.

        Tutaj ludzie chcą się dowiedzieć co można zobaczyć/zrobić w Trójmieście, a nie na co ponarzekać.

        • 42 9

    • kopiec to masz we łbie

      • 7 17

    • (1)

      to dawne tory kolejowe prowadzace do dawnej blaszanki i hydrosteru

      • 18 1

      • A kopiec

        to bastion

        • 30 0

    • hahahaahaha (2)

      przepraszam za moje rozbawienie (spowodowane jakże profesjonalnym nazewnictwem - 'taki kopiec'), ale czy przypadkiem mówi Pan/Pani o nieczynnych torach kolejowych wzdłuż bastionów (zapewne mówi Pan/Pani o Bastionie Żubr).

      • 19 1

      • ejże, chwila (1)

        po co kogoś obrażać?
        może to akurat element napływowy z zacięciem historyczno-szynowym? nie każdy musi wiedzieć coś o bastionach i którędy przebiegała linia kolejowa ;P
        trochę więcej zrozumienia - przyda się każdemu

        • 17 11

        • nikogo nie obrażam, z resztą przeprosiłam za moje rozbawienie :) Nie każdy musi wiedzieć, chociaż uważam, że trudno mieszkać w Gdańsku, przechodzić wokół 'kopców' i nie wiedzieć czym są, mimo, że są zadbane i przystosowane do rekreacji a także opisane na tablicach wokół (o ile Pani/Panu chodziło o to):)
          P.s. Nie rozumiem Pani 'gdańszczanki z urodzenia'. Używając słowa słowa 'obrażać' niepotrzebnie wzbudza Pani negatywny podźwięk mojej wypowiedzi... Jest to raczej subtelna ironia z nutką uśmiechu :) Nie widzę ani jednego pejoratywnego słowa w moim komentarzu:) Także ja tez liczę na więcej zrozumienia! I życzę więcej rozumowania!

          • 10 4

    • są to pozostałości po dawnej linii kolejowej i po pierwszym dworcu kolejowym w Gdańsku, który był na ul Toruńskiej ( budynki, magazyny do dziś stoją) a tory sięgają aż do wyspy spichrzów

      • 6 0

  • Chcecie zobaczyć prawdziwą historię torowisk? Idźcie na stogi. (1)

    • 103 7

    • Fakt, że są dość krzywe, ale nie można przesadzać, niech mi ktoś wierz, czy nie, ale do Głównego ja dojeżdżam w 17 minut i to mi wystarczy.

      • 15 3

  • To nie była linia okólna (2)

    Pan Koprowski nie zna się, to nie była linia okólna.

    • 20 2

    • a to nie pierwszyzna (1)

      redaktorzy tego portalu często piszą byle pisać. Wielokrotnie mijają się z prawdą historyczną, ale sensem danej dziedziny, o której nagle zamarzyli pisać.

      jaki portal, tacy redaktorzy, jacy redaktorzy, takie artykuły.

      • 5 4

      • I taka publika.

        Twoja obecność tutaj też najlepiej o tobie nie świadczy.
        Jak jestes taki mądry to znajdź sobie inny portal.

        • 7 6

  • Kiedys sieć tramwajowa byla rozległa... (22)

    ...przyszedł Polaczek i wszystko zepsuł - teraz próbują nadrobić... Gdańsk powinien pozostać niemiecki...i tyle - przynajmniej rozwijałby się w przyzwoitym tempie i kierunku

    • 88 119

    • A więc Księga z Izgrintal nie kłamie... trolle są aktywne już przed południem.

      • 54 7

    • "polskość to nienormalność" (Donald Tusk) (16)

      Prusaku, dopiero od czasu kiedy rządzą w Gdańsku tacy jak ty "niemcy" komunikacja tramwajowa przestała się rozwijać jak powinna. Nawet za komuny rozwój był daleko większy jak za czasów waszych rządów, prusaku.

      • 22 21

      • Nie da się zatracic tożsamości tego miasta... i powiadam Ci, że kiedys wróci pod opiekuncze skrzydła GAPY...przekonasz się... (11)

        • 5 38

        • Gdańsk był, jest i będzie miastem polskim (10)

          Wiem, że wy, partia pruska i polskojęzyczne gdańskie brukowce stale dążycie do "powrotu", do "wyzwolenia". To prawda, pożytecznych idiotów macie w swoich szeregach też, ale nie uda się wam po raz kolejny zniewolić nasze miasto na pewno.

          • 33 11

          • Generalnie troszkę się pomieszało po wojnie.. Wrocław i Gdańsk to ewidentnie przynależne Niemcom miasta, za to z jakiego powodu (4)

            Lwów jest na Ukrainie....?

            • 8 34

            • (2)

              W przeciwieństwie do was prusacy my Polacy nie żądamy żadnych rewizji granic i tego typu żądań mieć nigdy nie będziemy. Jedyne co żądamy, to by polska mniejszość narodowa była na dawnych kresach traktowana tak, jak my Polacy traktujemy każdą mniejszość narodową zamieszkującą Polskę.

              • 33 5

              • Nie będzie żadnej rewizji granic - sprawa jest przegrana... (1)

                zresztą nie o to chodzi..spójrz sobie na procentowy udział ludności niem i pol przed wojną w Gdańsku - daje do myślenia..

                • 2 16

              • fryc, spójrz sobie na procentowy udział ludności polskiej i innych mniejszości narodowych obecnie - daje do myślenia

                • 23 0

            • Ewidentnie cwanie to napisałes, heh.

              Ewidentnie Polska rządzi stworzonym przez nas Gdańskiem ponad 700 lat, wiec idz weź leki.

              • 23 3

          • Mała lekcja historii (4)

            Na początku II wieku n.e. obszar Pomorza Gdańskiego zajęli przybyli ze Skandynawii Gepidzi i Goci,
            W X wieku Pomorze Gdańskie zamieszkiwali Pomorzanie, od których wywodzą się współcześni Kaszubi,
            997-1308 Polskie
            1308-1454 Krzyżackie
            1454-1466 zwyczajowo zaliczane do obszaru Prus Królewskich
            W wyniku rozbiorów Polski Pomorze Gdańskie przeszło pod panowanie Prus, później Niemiec, pod nazwą Prus Zachodnich. Stan ten trwał do zakończenia I wojny światowej, oprócz okresu 18071814, kiedy istniało Wolne Miasto Gdańsk. Po wojnie w wyniku traktatu wersalskiego Pomorze Gdańskie wróciło do Polski oprócz Gdańska i ziem do niego przylegających, które ponownie utworzyły Wolne Miasto Gdańsk w latach 19201939
            1945- Polskie

            • 22 15

            • Nie czytajcie tego g@wna powyżej! totalne kłamstwo prusaka, a dajecie plusy przez niedoczytanie! (3)

              997-1308: Królestwo Polskie
              1308-1454: Krzyżacy
              1454-1466: Wojna 13-letnia - Teren należy do Polski
              1466-1569: Królestwo Polskie
              1569-1793: Księstwo Polsko-Litewskie

              Rządzimy Gdańskiem ponad 700 Lat, 3 razy dłużej niż prusy/niemcy.

              • 24 4

              • zmień historyka (1)

                takie podstawowe pytanie:
                kiedy był 1 rozbiór Polski??

                nawet dat nie znasz a się wypowiadasz zapoznaj się z historią porządnie.

                • 3 8

              • Podczas 1 rozbioru, Polska nie utraciła Gdańska!

                Proszę tutaj mapa: tnij.org/r55y

                • 10 0

              • No właśnie w czasach I Rzeczypospolitej

                To Gdańsk był głównie, gdański. Głównie dzięki przywilejom nadanym po wojnie XIII-letnej. Świadczy o tym fakt posiadania własnej monety, ale także to iż za czasów konfliktu Batorego z Leszczyńskim Gdańsk prowadził wojnę z Rzeczypospolitą. Jednak twierdzenie, że Gdańsk jest miastem Niemieckim jest już totalną bzdurą. Fakt, dużą cześć mieszkańców stanowili przybysze z Niemiec, ale to było normą w miastach Hanzeatyckich. Niemiecki był językiem popularnych, ale z tego samego powodu. Był po prostu typowym miastem, w którym krzyżowały się wspływy germańskie i słowiańskie, jednak w gruncie rzeczy wiernym Rzeczypospolitej, choć różny od niej kulturowo.

                Niestety lata pod zaborami wywarły na nim wpływ dużo większy, przyczyniając się do jego upadku, i marginalizacji jego znaczenia. Również one leżały u podstawy dość niechlubnego okresu w historii Gdańska po roku 36, bo pomimo iż lwia część ludności się dobrze dogadywała niezależnie od języka jakim posługiwali się na co dzień, to spora część sprzyjająca nazistom zaczęła dominować życie publiczne w mieście.

                Tak więc jak dla mnie Gdańsk jest przede wszystkim gdański, choć będący integralną częścią polski, to jednak powinien być lekko autonomiczny (coś na poziomie Walii czy Szkocji w wielkiej Brytanii).

                • 2 3

      • Was tu nikt nie chciał,wleźliście z na ruskich butach.Jak wam się nie podoba pruski porządek wracajcie skąd przyszliście. (3)

        • 8 33

        • (1)

          Prusak piszący po polsku - dziwne.

          • 30 3

          • Polskojęzyczny Dziennik Bałtycki (i inne tego typu brukowce) też pisze po polsku i raczej nikogo to jakoś nie dziwi.

            Dla rządzących "polskość to nienormalność" i tutaj też raczej zdziwionych niewielu.

            • 7 7

        • Krzysiu vel. Christoph, uspokój się!

          Przysięgałeś, że już się nie będziesz produkował na necie. Pamiętasz co miałeś obiecane, za złamanie przysięgi? Dowody ciągle są, więc przyhamuj bajerkę.
          P.S. Upierz flagę!

          • 16 2

    • WYŁACZCIE ANONIMOWE KOMENTARZE! i tchórze nie bede tego pisac.

      Stary SSzwab na emeryturze siedzi i nazywa nas: pola'cz'kami.

      • 28 3

    • Bardzo ciekawa trasa i propozycja.

      Szkoda że nie da się przejechać tych tras takim zabytkowym tramwajem...:-)

      • 9 0

    • W sumie to może i dobrze że się nie podpisałeś...

      Nie musiałeś. Każdy wie że twój nick to "niemiaszek"

      • 18 2

    • adi

      wreszcie rozsądny głos niebojący się poprawnie politycznych gamoni

      • 1 2

  • (6)

    Za komuny był taki czas, kiedy - jak dzisiaj zbyt często adamowicze - nie potrafiono rozwiązać problemu bezkolizyjnego opuszczenia przez linię tramwajową (przy okazji budowy trzy-poziomowego skrzyżowania) Śródmieścia w kierunku na Orunię. Nie potrafili wtedy i do dziś nie mamy tramwaju na Orunię. A szkoda.

    • 34 7

    • Zanim coś napiszesz, zapoznaj się z faktami. (5)

      • 2 6

      • (4)

        Możesz sprecyzować?

        • 4 1

        • (3)

          Tramwaj na Orunię jeździł. To komuna go zlikwidowała. Pod mostem (koło Urzędu Wojewódzkiego) taktu św.Wojciecha obok linii kolejowej na "suficie" wiszą jeszcze haki do sieci tramwajowej.

          • 9 1

          • (1)

            Wydaje mi się,że linia tramwajowa na Orunię nie jechała pod mostem koło Urzędu Wojewódzkiego.Z tego co kojarzę dawne plany "6" skręcała z pod Bramy Wyżynnej w Okopową potem w prawo kawałek obecną Armii Krajowej i dalej w lewo wzdłuż kanału Raduni szła ul Jedności Robotniczej do Zaroślaka,gdzie skręcała na wiadukt nad linią kolejową i zaraz za nim w prawo w Jedności Robotniczej,czyli obecny Trakt Św.Wojciecha.Linia była jednotorowa z mijankami,z których jedna była w okolicy skrzyżowania z Sandomierską.

            • 7 1

            • No tak, jadąc w kierunku Oruni tramwaj ten przecinał pod wiaduktem ówczesną Jedności Robotniczej z prawej strony torów kolejowych (tak pamiętam), czyli wcześniej musiał przeciąć to torowisko kolejowe wiaduktem nad koleją.

              • 0 0

          • Też tak pamiętam z tym, że nie "pod mostem" tylko pod wiaduktem drogowym dzisiejszego św Wojciecha wzdłuż linii kolejowej przecinała tą ulicę by potem lewą stroną (św Wojciecha - jadąc w kierunku Oruni), jednym torem z mijankami.

            • 0 0

  • Ta historia jest mało ciekawa, inne rzeczy są ważniejsze (7)

    Jeżdżę tramwajem codziennie do gimnazjum. W sumie jest fajnie, tylko nie lubię tych nowych tramwajów SWING. Jak już to wolę Dortmundy. W tych SWINGACH są pojedyncze siedzenia i w dodatku ustawione ukosem. Przez to często muszę wstać i ustąpić miejsca jakiejś babci, która stoi koło mnie i niby niechcący trąca ręką czy siatką. A w Dortmundach są siedzenia podwójne i wtedy jak siądę przy oknie, to nikt mi nie przeszkadza. Ewentualnie mogą być też te stare tramwaje, bo tam siedzenia są prosto ustawione i jak się robi tłoczno, to zakładam słuchawki i patrzę się przez okno, aż dojadę do szkoły czy do domu.

    • 59 62

    • nudzisz sie

      trolu

      • 11 8

    • Ta historia jest mało ciekawa, inne rzeczy są ważniejsze

      Szanowny młody człowieku gdzie wychowanie - starszym ludziom się ustępuje miejsca.No fakt mamy nowe czasy -- chamstwa się teraz uczy i tyle.Ty też kiedyś będziesz STARY.

      • 10 7

    • rozwiązaniem nie powinno być chamstwo

      tylko częste tramwaje, brak tłoku, zamożność

      • 6 0

    • i tak nie zdasz

      będziesz blacharą

      • 17 1

    • Tego nie napisała zadna Karolina tylko jakis oszołom. (1)

      Karolina z gimnazjum teraz pisze do mnie miłosne smsy i maluje paznokcie.

      • 11 0

      • paznokcie u stóp, żeby mi ise podobało jak je będę lizać ;P

        Czesiek

        • 0 0

    • zorro

      czyli kawał chama z ciebie.

      • 4 1

  • Likwidacja torowiska na Szerokiej była tragedią

    nie ma innego miasta z całkowicie pieszym centrum historycznym tej wielkości. Może w sezonie jest to urokliwe ale poza nim miasto przez to nie żyje

    • 43 19

  • (4)

    Przywrócić 15 do Oliwy !!

    • 59 6

    • To już lepiej do Jelitkowa, albo na Zaspę przedłużyć.

      • 3 2

    • zgadza się! Pisałam do nich chyba ze trzy razy, zero odpowiedzi. Odcięli ludzi z Brzeźna, Portu, części Dolnego Wrzeszcza do Oliwy. Przesiadki są dość uciążliwe, w szczególności, gdy dojeżdża się codziennie np. na Uniwersytet.

      • 1 3

    • (1)

      Nie 15 tylko 5.

      • 1 0

      • jakaś głupia ta 5

        całe życie jeździła tam 15

        • 1 0

  • teraz dzięki likwidacji tramwajów (4)

    to właśnie śródmieście jest najgorzej skomunikowaną dzielnicą gdańska...

    • 73 4

    • (2)

      No, ale do Śródmieścia nie ma po co jeździć.

      • 11 2

      • dla tych co tam zamieszkuja to musi byc mega uciazliwe...

        • 2 4

      • nie no rzeczywiscie nikt tam nie mieszka nikt tam nie pracuje tylko wiekowe kamienice stoja i fontanna neptuna...

        • 1 0

    • Pojedź na przeróbkę i stogi,pogadamy

      • 0 0

  • w gdansku jezdza tramwaje ale jest (26)

    cos lepszego. Sopot bardziej podlega pod Gdynie a w Gdyni poszli po rozum do glowy i zamienili szyny ma szelki ;):)

    Tak wiec jadac trawajem z Gdanska do Gdyni na granicy z Sopotem bedziemy swiadkiem zmiany rozwoju transportu - na lepszy ;D

    • 16 92

    • minusowac yeah ;) (10)

      a i tak w gdyni komunikacja miejska jest lepiej rowinieta :) malo tego qultura kierowcow zkm gdynia jest duzo wieksza niz ta ztm danzig

      o drogach nie wspomne ;)

      • 3 38

      • 'qultura kierowcow zkm gdynia jest duzo wieksza niz ta ztm danzig' (9)

        ahaha dobry dowcip! to właśnie w gda kierowcy autobusów praktycznie zawsze podziękują za wpuszczenie przed siebie a w gdyni? zapomnij i jakimkolwiek podziękowaniu. W Gdańsku mamy symbiozę kierowców aut i ztm, a w gdyni kierowca kierowcy wilkiem...

        • 14 3

        • haha bzdura :] (8)

          popacz jak jezdza kierowcy ztm gdansk - wymuszaja zajezdzaja droge, nie wlaczaja kierunkowskazow.

          w gdyni nic takiego mnie nigdy nie spotkalo. malo mowiac nawet wejherowo inaczej dziala.

          kierowcy ztm gdansk zapomnieli ze wyjezdzjac z zatoki autobusowej wlaczaja sie do ruchu=nie maja pierwszenstwa...

          • 1 20

          • pacze... (6)

            ...i własnym oczą nie wieżem. Polecam lekturę słownika. Kierowcy ztm gdynia zachowują sie jakby dopiero wyszli z jaskiń. Kiedyś myślałem że są tak samo uprzejmi jaki ci z gda ale kilka razy przekonałem się że jest zupełnie odwrotnie. Tyle w tym temacie.

            • 7 1

            • ale Twoja wypowiedz nic (5)

              nie wnosi w tej kwesti. nawet nie jest to uzasadniona wypowiedzia....

              zapraszam na poklad mojego auta i przejazdzke....

              od gdyni chylonii do gdanska - moze sw. wojciech

              tak samo uprzejmi jak z gda? haha :) ci z gdanska niezbyt wiedza co to kultura - jazdy autobusem, nie mowiac juz o ubiorze... Jakos tak zasciankowo w gdansku...

              • 1 10

              • Zaściankowego? (4)

                W Gdańsku komunikacja i tabor należy do najnowoczesniejszych w Polsce.
                W gdyni jeszcze macie jelcze i ikarusy zacofane ćwoki.

                • 14 5

              • miasto nie ma już jelczów i ikarusów. (1)

                tylko same Solarisy....

                • 1 3

              • wszystkie dziesięć?

                bo tyle potrzba aby zapewnić komunikację w małej mieścinie.

                • 4 2

              • Propaganda

                • 2 1

              • haha dobre sobie :D

                w gdyni jest nowy tabor z klimatyzacja i kierowcami na poziomie :)

                • 1 4

          • maja pierwszeństwo

            na terenie zabudowanym masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa wyjeżdżającemu z przystanku autobusowi - nie robiąc tego to Ty wymuszasz...
            por. ustawa Prawo o ruchu drogowym

            • 3 0

    • Muszę cię zmartwić,ale tramwaj w mieście swiadczy o jego rozwoju (10)

      i bogactwie.
      W byle pipidówie nie ma tramwajów(patrz gdynia)

      • 20 7

      • (7)

        To bogactwo było 100 lat temu. Teraz to zakała komunikacji. Jak nawali tramwaj to w danym rejonie komunikacja stoi. W drodze usprawniania komunikacji miejskiej i tanszej budowy i utrzymania wymyślono trolejbusy. Gdyby tramwaje były swymbolem bogactwa to dlaczego ogrom miast w Polsce zlikwidowało tramwaje ( vide: Olsztyn, Słupsk, Wałbrzych, Jelenia Góra itp)

        • 2 15

        • A co ile nawala tramwaj?

          Trolejbus niesty korzysta z tej samej drogi co wszyscy użytkownicy samochodów i to właśnie on o wiele częściej tkwi w korkach lub stoi bo był jakiś wypadek na drodze.
          To prawda trojlebusy są tańsze niż tramwaje ale nie znaczy że lepsze i wygodniejsze.A takie miasta jak Olsztyn,Słupsk,Wałbrzych czy Jelenia Góra można porównywać do Gdyni a nie do Gdańska.
          Wcale się nie dziwię że zlikwidowano tam tramwaje,małe i biedne miasta poprostu nie mogą sobie pozwolić na ten rodzaj transportu.

          • 15 3

        • Akurat w Olsztynie zaczynają budować nowe linie od podstaw

          • 11 2

        • A jakie miasto w zamian założyło sobie trolejbusy? (1)

          Co ty pieprzysz? Trolejbusy sa na wymarciu. Trzy miasta w Polsce jeszcze ich używają. Nie mówiąc o tym, że gdyskie trolejbusy zostały uruchomione przez gdańską firmę tramwajową - tylko miasto jest tak zj.....ne, że torów nie szło położyć.

          Poucz się trochę historii.

          • 10 1

          • trolejbusy zostały kupione do Gdańska na życzenie krzykliwego pana z wąsikiem

            miały wyeliminować konieczność budowy torowisk. Ponieważ jednak Gdańszczanie nie byli zainteresowani zwijaniem swojej infrastruktury na życzenie wuja Adolfa - trolejbusy pojechały do Gdyni. W końcu Rzesza miała problemy z ropą i autobusy były jeszcze mniej potrzebne.

            • 0 0

        • W czasach Wielkiego Brata ze Wschodu Polska miała tani węgiel (1)

          za to Ruscy potrzebowali go jak powietrza. M. in. w tym celu wybudowano rejony przeładunkowe (np. Skandawa - zaznaczona na mapach PRL jako... elektrownia). Rosjanie brali od nas węgiel, w zamian za co sprzedawali tanią (ale i podłej jakości) ropę. Wszystko, co zużywało węgiel było na cenzurowanym - także dążono do eliminacji transportu opartego na trakcji elektrycznej (poza koleją, która jednak była elektryfikowana powoli). Dlatego uderzono w tramwaje i trolejbusy (Olsztyn posiadał obydwa środki komunikacji). Gdynia i Gdańsk też tego doświadczyły - zlikwidowano wiele linii a kolejne miały być zlikwidowane na rzecz autobusów. Uderzono też w kolej wąskotorową - ważnego odbiorcę węgla.

          • 0 1

          • Bredzisz

            z tymi Ruskimi. Wydobywaliśmy w latach 70-tych ponad 200 mln ton węgla rocznie. Nie przypominam sobie momentu kiedy by węgla brakowało a płaciliśmy barterem za ropę i uzbrojenie dla prawie 0,5 milionowej armii, która PRL utrzymywał. Wojsko to worek bez dna i niczego nie produkuje. Czym będziemy teraz płacić za utrzymanie i wyposażenie 300 tys. armii? Na kogo zrzucisz winę?

            • 0 0

        • Ale krezusów wymienił

          Waubżyht, Mielonka czy Słupsk to sa pipidówy. Co ciekawe, w Olsztynie tramwaje wróciły.

          • 0 0

      • więc siem spytam (1)

        to jak traktowac Grudziądz?- niby pipidówa ale tramwaje ma

        • 4 0

        • i Elbląg

          a wiecie że w Elblągu przed woja była fabryka samochodów? Stocznia? Teraz miasto zdegradowano...

          • 11 1

    • znowu jakiś zakompleksiony śledź ?? (1)

      Co ty chcesz porównywać??? Tramwajem, który jedzie sobie wydzielonym torowiskiem jadę do pracy 10 min. Samochodem 35 min.

      • 8 2

      • ahha dobre sobie :)

        ja jade wzdluz trasy tramwajowej i jestem szybciej :)

        czyli jedziesz ze stogow do centrum :]

        • 0 5

    • szelki-nie (1)

      jesli uwazasz szelki za lepsze niz tramwaj to znaczy ze rzadko uzywasz kominikacji publicznej- przewaga tramwajow jest to ze sunac po szynach nie staja w korkach i szybciej docieraja do celu. tramwaje sa swietnym wynalazkiem-wygodne, pojemne, szybkie i ergonomiczne. niewiele miast moze poszczycic sie dobra siatka tramwajowa, gdansk zdecydowanie na tym korzysta.

      • 7 0

      • Choć do jej rozbudowy miałbym pewne zastrzeżenia.

        Najbardziej brakuje mi połączenia jednym torem torów na Grunwaldzkiej z tymi na Legionów w związku z budową Nowej Słowackiego. I nie idzie mi wcale o to by uruchomić tam jakąś linię. Mam na myśli ograniczenie skutków tych rzadkich, ale jednak zdarzających się awarii, wypadków na do Studzieńki itd. Można by wtedy w razie takiego zdarzenia puścić tramwaj objazdem, przez Legionów a następnie wróciłby przy operze na trasę. Tak samo z drugiej strony, od pętli przez Zaspę zamiast Wojska Polskiego a dopiero potem do Wrzeszcza i dalej Grunwaldzką.

        Ale może taka inwestycja byłaby nieopłacalna, i plotę farmazony :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane