• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spacer wzdłuż nieistniejących torowisk tramwajowych

Krzysztof Koprowski
15 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tramwaje to nierozłączny element krajobrazu Gdańska od przeszło 130 lat. W niedzielę 16 września będzie można poznać ich historię na terenie Śródmieścia, które niegdyś było poprzecinane torami komunikacji miejskiej.



Tramwaj zmierzający ul. Długie Ogrody w kierunku Bramy Żuławskiej, gdzie w niedzielę rozpocznie się początek spaceru śladami nieistniejących tras komunikacji szynowej. Tramwaj zmierzający ul. Długie Ogrody w kierunku Bramy Żuławskiej, gdzie w niedzielę rozpocznie się początek spaceru śladami nieistniejących tras komunikacji szynowej.
Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego oraz Mimosa Civitas Plus zapraszają mieszkańców do wspólnego odkrywania pozostałości po niegdyś gęstej sieci komunikacyjnej na terenie Starego, Dolnego i Głównego Miasta oraz Starego Przedmieścia.

Spacer będzie odbywał się przede wszystkim wzdłuż okólnej linii tramwajowej zlikwidowanej w 1922 r., a stanowiącej pewnego rodzaju "zamknięcie" całej sieci od strony północnej, czyli to co dzisiaj w ograniczonym w bardzo ograniczonym zakresie planuje się zrealizować w ramach ul. Nowej Wałowej.

Nie będzie to jednak jedyny element wspólnego poznawania historii, gdyż trasa wiedzie przez wiele ulic, związanych z historią tramwajów, w tym Dolne Miasto, na terenie którego tramwaje kursowały nie tylko przez ul. Łąkową, ale także ul. Toruńską i położoną na Starym Przedmieściu ul. Żabi Kruk. Ostatnim elementem wycieczki jest Plac Solidarności utożsamiany wciąż przez wiele osób z nieistniejącą pętlą Doki (zastąpioną przez W. Kliniczną).

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w historycznym spacerze, muszą przesłać swoje zgłoszenie z imieniem i nazwskiem na adres e-mailowy zarzad@psstm.org.pl do godz. 22 w sobotę. Liczba miejsc jest ograniczona i decyduje kolejność zgłoszeń.

Start wycieczki zaplanowano w niedzielę (16 września) o godz. 11 pod Bramą Żuławską zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj również: Historia Gdańska tramwajami pisana

Wydarzenia

Szlak tramwajowy (2 opinie)

(2 opinie)

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (120) 6 zablokowanych

  • zapraszam na spacer torami tramwajowymi na Przeróbkę i Stogi

    jeszcze są używane, ale za parę lat może to być już tylko fakt historyczny. gdyby nie daj Boże padł most siennicki to tam nawet nie dojdziecie. na moście wantowym nie ma ruchu pieszego, w tunelu też nie będzie dla pieszych. wtedy tylko wpław żeby dostać się do Budyniowa.

    • 16 1

  • (2)

    Sabin Johny zaczniesz sie madrzyc to zapoznaj sie z przepisami......autobus jest pojazdem uprzywilejowanym i gdy wyjeżdża z zatoczkio ma pierwszeństwo.Zaś inną spraw jest fakt że kierowcy ztm nagminnie wykozystuja ten fakt i wymuszają,często doprowadzając do niebezpiecznych sytuacji.

    • 6 2

    • Nie ma pierwszeństwa.

      Jeśli wjedzie na chama i spowoduje wypadek będzie to wina kierowcy autobusu. Kierowca samochodu powinien w miarę możliwości umożliwić włączenie się do ruchu pojazdowi komunikacji miejskiej jednak nie oznacza to, że tamten ma pierwszeństwo.

      • 5 1

    • róznica

      Hej kmiotku !
      kierowcy sa pracownikami ZKM czyli Zakładu Komunikacji Miejskiej a nie ZTM

      • 0 2

  • do Sopot jeżdził .... (4)

    tramwaj Oliwa - Pętla Tramwajowa -do obecnej pętli trolejbusowej
    m iał nr.7 także zlikwidowano autobus 101 Gdynia Dworzec -
    Gdańsk UW Teraz Sopot nie ma połączenia autobusowego z Gdańskiem a nowa trasa 122 to niewypał!

    • 6 0

    • jeszcze był pospieszny A (1)

      • 0 0

      • i SKM co 5 min

        • 1 0

    • była szansa na tramwaj do Sopotu

      ale Żabianka jest zawsze na nie! Nie samochodom, nie tramwajom, nie rowerom. Ważny jest tylko ich święcony deptak.

      • 1 0

    • 7 ka jeżdziła

      z Targu Węglowego do Sopotu cały dzień a 2 wspomagała ją w godzinach szczytowych , poza szczytem zawracała w Oliwie

      • 0 0

  • Komunikacją miejską jeżdzi tylko biedota, dzieci i studentów nie liczę

    • 7 23

  • Limit miejsc jest ograniczony (1)

    Ograniczenie jest ograniczone?!

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 16 0

    • Dlaczego Pan Koprowski nie poprawi tego babola?

      • 1 0

  • Stanowczo wolę spacer na plaży.

    • 12 1

  • musicie powtórzyc wszystkie spacery (1)

    bo ja o nich dowiaduję sie dopiero dzisiaj i żaluje że jeszcze na żadnym nie byłam

    • 5 9

    • Znajdz sobie chłopaka marta, strac dziewictwo.

      • 10 2

  • Jak Łazuka w" nie lubię poniedziałków" z wajhą po torach

    Powiesić za jaja tych co tramwaj na orunię zlikwidowali

    • 8 3

  • Można też rowerem

    Niedawno odbyłem podobną wycieczke na rowerze właśnie szlakiem starej i obecnej komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Jej trasa wiodła tak Łostowice Świętokrzyska - Chełm - Orunia - Dolne Miasto - Długie Ogrody - Długa - Długi Targ - Targ Rybny - Wałowa - Doki - Wrzeszcz - Strzyża zajezdnia tramwajowa - Oliwa. Mógby powstać taki szlak rowerowy. Można by było poznać całą historię dawnych tramwajów

    • 6 3

  • życzliwy (2)

    Ja sam zobowiązuję się do wykopania i zrobienia trasy od opackiej do pętli reja w Sopocie przynajmniej dla budyniowych tramwajów, wyrobię 360 h społecznie na miesiąc wliczając w to soboty i niedziele. kto podejmie zobowiązanie?:) teraz generalnie na odcinku od opackiej do sopotu to komunikacyjny syf i kiła z rzeżączką razem biegają i proszą o wizytę nic już nie ma. Tak jak za ruska po 1945. nie jeździ 122 po starej trasie owszem jezdzi ale do ergo areny do gejowskiego fancy do madonny i jej nieślubnej córy z dziewiątego małzeństwa, czasami jakaś walka ksw , przystanki stoja na grunwaldzkiej i czekają na ludzi i płaczą ze nikt na nich nie stoi, owszem czasami coś tam pewnie stoi ale to raczej fallus tirowca który sie tam zatrzy6ma i mu się agencje pozmieniały i nie pamięta które "kochanie" ma aktualnie zamówione i on nie pamięta wtedy ze "kochanie przy drogach nie stoi". Generalnie od Oliwy/Żabianki z ciągu od opackiej do sopotu to bida i nędza teraz biegają , jak adolf był gospodarzem i sie grunwaldzka nazywała adolfhitlerstrasse to na pewno było to lepiej rozwiązane i jeżdziły wtedy transporty SS likwidować w Piaśnicy pod Wejem Polaków i było ok z punktu widzenia mobilności drogowej i "żabki" wtedy jeszcze nie było ,a teraz przy rozj... przejściu pod tunelem " z powodu ulewy" (ale to nie prawda bo budyń miał wtedy zebranie kryzysowe i się zobowiązał do powycierania tunelu na Żabiance sam podobno...) powstaje kolejny monopolowy... Mało już jest tam żabka, monopolowy lokalny od dawna, i teraz kolejny monopolowy a raczej monopolowo-spożywczy co w poniedziałek rusza... . Polską wódą sorry wodą stoi.

    • 2 12

    • masz rozdwojenie osobowości, czyli schizę (1)

      dołączył bym się do pierwszej części, jestem za ODbudowanie linii tramwajowej od Opackiej do Sopotu, bo teraz nie ma publicznej alternatywy dla SKM (A117 to tyci pikuś) i przez ten monopol także w SKM jest syf, plus paskarskie ceny. Także dał bym własną pracę i czas, mogę kopać, spawać, itd, choć nie jestem pracownikiem fizycznym.

      Ale reszta to chory bełkot, stary. Wypocznij, wrzuć luz. Uśmiechnij się czasem, choćby do lustra. Przejedź się rowerem, idź na grzyby, czy coś. Może zdradź twoją starą, jak cię aż tak frustruje. Przemyśl to, bo dobrze ci życzę.

      • 4 1

      • Jest autobus m.in. 122 do Sopotu. Jest alternatywa dla SKM.

        Obydwoje piszcie listy do siebie.

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane