• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy dla was najnowsze lokomotywy Bombardier Traxx MS spółki Lotos Kolej

Maciej Naskręt
17 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak wygląda Bombardier Traxx MS od środka.



Nowoczesne lokomotywy to rzadkość na polskich szlakach kolejowych, ale nie w Gdańsku. Sprawdziliśmy, jak się sprawują niedawno wydzierżawione przez Lotos Kolej lokomotywy Bombardier Traxx MS.



System nadzoru nad pociągami Lotos Kolej na bieżąco pokazuje pozycję i aktualną prędkość wszystkich składów należących do przewoźnika. System nadzoru nad pociągami Lotos Kolej na bieżąco pokazuje pozycję i aktualną prędkość wszystkich składów należących do przewoźnika.
To (niestety) nie anegdota: gdy kilka lat temu polskie koleje ustalały z kolejami czeskimi sposoby organizacji międzynarodowych pociągów, sprawa rozbiła się o polskie lokomotywy. Czescy maszyniści nie chcieli ich prowadzić. Dlaczego? Tłumaczyli, że tak wyeksploatowanymi wozami nie będą jeździć. Po pierwsze nie umieją prowadzić tak starych maszyn, po drugie uważają, że to niebezpieczne.

Nie było by tego problemu, gdyby PKP dysponowały takimi lokomotywami, jakie jeżdżą w barwach spółki przewozowej Lotos Kolej, rozwożącej po całym kraju produktu Grupy Lotos. Ostatnio firma sprawiła sobie trzy nowe Bombardiery Traxx MS.

Każda z nich waży 84 tony. Nie jest szybka, bo jej prędkość maksymalna to 140 km/h, ale pamiętajmy, że pociągi towarowe jeżdżą po Polsce z maksymalną prędkością 70-100 km/h. Ich średnia prędkość - aż trudno to uwierzyć - wynosi ok. 20 km/h!

Droga hamowania pociągu ciągniętego Traxxem z prędkości 100 km/h wynosi, w zależności od wagi ładunku, od 400 metrów do niemal kilometra. Co ciekawe, lokomotywa może podczas hamowania oddawać prąd do sieci trakcyjnej. Niestety tylko za granicą, bo w Polsce nie ma takiej możliwości.

Jakich inwestycji przede wszystkim potrzebują przewoźnicy kolejowi w Polsce?

Ponieważ lokomotywa jest czterosystemowa (może być zasilana prądem stałym o napięciu 1,5 oraz 3 kV lub zmiennym o napięciu 15 kV oraz 25 kV) może poruszać się po torach Austrii, Niemiec i Szwajcarii.

Maksymalna długość składu, jaką lokomotywa TRAXX może pociągnąć, to niemal 750 metrów przy założeniu, że wiezie puste wagony do przewożenia olejów. Ważą wtedy 3,6 tys. ton.

Maszyniści, którzy siedzą za sterami TRAXX-ów, podkreślają, że prowadzone przez nich lokomotywy niemal zawsze wzbudzają zainteresowanie. - Nawet maszyniści z innych spółek kolejowych z wielką przyjemnością robili sobie pamiątkowe zdjęcia przy naszych pojazdach - opowiadają maszyniści z Lotosu.

Co wożą Traxxy? - Nie tylko paliwa i inne produkty naftowe, pochodzące z gdańskiej rafinerii. Często przewozimy towary dla kontrahentów niezwiązanych z Grupą Lotos. Zdarza nam się transportować m.in. samochody i kombajny rolnicze - mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych i pełnomocnik zarządu Lotos Kolej ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Lotosowskie lokomotywy wiozły kiedyś nawet maszyny rolnicze do Turcji.

- Ze wszystkich krajowych przewoźników, Lotos Kolej transportuje towary na najdłuższych trasach w Polsce. Odległość pomiędzy Gdańskiem a Jasłem [Lotos ma tam swoją rafinerię i bazę paliw - przyp. red.], na której regularnie przewozimy towary, wynosi 780 km - dodaje Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów Lotos Kolej.

W barwach Lotos Kolej jeździ 14 lokomotyw elektrycznych typu Traxx MS i trzy Eurosprintery Siemensa. Ich ruch jest kontrolowany z dyspozytorni znajdujących się w Gdańsku, Zduńskiej Woli i Wrocławiu. Pracują całą dobę, a dzięki opartej także o GPS technologii do monitoringu lokomotyw i ruchu pociągów, dokładnie wiedzą gdzie znajduje się każdy z pociągów ciągniętych przez lokomotywy gdańskiej spółki.

Spółka Lotos Kolej dowodzi, że na kolei można zarabiać.

Miejsca

Opinie (92) 4 zablokowane

  • Bardzo dobra wiadomosc. (2)

    Kiedys trzeba te stare lokomotywy wymienic na cos bezpiecznego, nowoczesnego i oszczednego.
    Informacja o zasilaniu jest prawidlowa, choc dla "pedantow" niedokladna.
    Lokomotywa ta moze byc zasilana pradem stalym o napieciu 1,5kV i 3kV, lub pradem zmiennym o napieciu 15kV (np. Niemcy), lub 25kV (np. Francja).
    Zgadzam sie tez z tym ze Kolega Paw 33 miesza jablka z gruszkami porownujac lokomotywe do skladow osobowych typu Velaro (Siemens), lub Zefiro (Bombardier)

    • 5 0

    • bardziej poprawnie byłoby (1)

      zasilana pradem stalym z sieci o napięciu 1,5kV i 3kV, lub pradem zmiennym z sieci o napięciu 15kV (np. Niemcy), lub 25kV (np. Francja).

      • 0 0

      • A Czechy mają dokładnie takie same parametry zasilania trakcji jak my (3kV).

        • 0 0

  • "Co ciekawe, (3)

    lokomotywa może podczas hamowania oddawać prąd do sieci trakcyjnej. Niestety tylko za granicą, bo w Polsce nie ma takiej możliwości."

    No tak, lobby energetyczne w PL na to nie pozwoli. Nawet jak chcesz wybudować swoją mini-elektrownię na podwórku to cię zgnoją.

    • 16 0

    • tu nie chodzi o lobby, tylko o przestarzałem stacje zasilające

      nie przyjmą tego...

      • 0 0

    • traxxy oddają enenrgię

      tylko żeby to zrobić potrzebny jest na tym samym odcinku zasilania inny pociąg, który tą energię odbierze. Przy ruchu towarowym jest to rzadkie.

      Za granicą jest jeszcze możliwość zwrotu do sieci ogólnokrajowej.

      • 0 0

    • Lobby energetyczne i przestarzałe prawo zmuszają do marnotrawienia energii, a co za tym idzie zwiększają koszty transportu.

      • 0 0

  • No pięknie!

    Czyli można zarządzać koleją z głową. Ale niestety PKP to jeździec bez głowy...

    • 7 1

  • taka polska popierdółka ;P (2)

    amerykańskie pociągi towarowe mają po kilka lokomotyw łączonych, nawet 2 km długości i 10-20 tys ton ładunku - a kontenery są ładowane piętrowo

    czyli ta to taka 1/4 ;P normalnego pociągu - a później wszyscy się dziwią że w Polsce wszystko takie drogie, jak większość przewożona jest "TIRami ( w USA 2 naczepy, w autral standartowo 3 a nawet więcej) a reszte takimi maciupkimi pociągami

    • 1 7

    • taaaa jaki jest sens używania takich składów w kraju który ma 700x700 km?

      tam pociągi kursują od jednego oceanu do drugiego....:)

      • 4 0

    • W dodatku linie kolejowe do przewozów towarowych są oddzielne i w dodatku nie zelektryfikowane to można takie skaldy robić. W kraju gdzie galon beznyzny ( ok 4,5 litra) kosztuje dolara, zdecydowanie tańszy jest przewoz lokomotywami spalinowymi niż elektrycznymi.

      • 3 0

  • Wszystko super, cieczy taka wiadomość (2)

    ale niezapominajmy, że właścicielem firmy LOTOS Kolej jest Lotos S.A.
    A w jaki sposób Lotos zarabia na nowe lokomotywy widzimy na stacjach paliw...

    • 3 4

    • Akurat grupa LOTOS nie wspiera swojej spółki, sama spółka przynosi bardzo duże zyski i nie musi byc dotowana. Wiem bo w niej pracuję ;-)

      • 3 0

    • Jeżeli tak to zwracam honor

      i przepraszam za zarzuty

      • 0 0

  • Gdańsk - Jasło (1)

    To może bym się przesiadł do Waszych składów :) Byłbym zapewne szybciej w domu :P Bo z PKP moja podróż to udręka, a innej możliwości nie mam :/

    • 5 0

    • pogadaj z maszynistami

      Oficjalnie nie ma mowy - UTeK by sie dopierdzielił :/
      Chociaż są zdaje się jakieś papierzyska pt. zgoda na przebywanie osoby postronnej w kabinie pojazdu szynowego, ale nie wiem czy dotyczy to przebywania W RUCHU...

      • 0 0

  • Nie .."3 tysiące WOLT.." (3)

    tylko "3 tysiące WOLTÓW"

    • 4 1

    • 3000 V

      • 0 0

    • ..racja.. (1)

      jeden - volt
      dwa, trzy, pięćset, trzy tysiące... - voltów

      • 0 1

      • dwa voltów?

        • 2 0

  • PKP Cargo też dysponuje Traxxami

    Tylko im trochę trudniej, bo muszę zmodernizować ponad 300 lokomotyw, a dobry wujek Lotos im tego nie zafunduje.

    • 0 2

  • wyobraźnia poniosła autora wprost w maliny

    "Maszyniści, którzy siedzą za sterami TRAXX-ów..."

    ster służy, przeważnie, do zmiany kierunku, a lokomotywy jeżdżą, przeważnie, po torach, gdzie o zmianie kierunku ruchu raczej nie ma mowy, sterowanie dotyczy, przeważnie, statków morskich i powietrznych

    owszem, można sterować państwem lub przejąć ster rządów, ale nie lokomotywy, która toczy się po torach
    wystarczyło napisać: "maszyniści prowadzący/kierujący lokomotywę/ą..."
    pewnie zaraz odezwą się głosy, że się czepiam, ale dbałość o język ojczysty u osób produkujących się publicznie, powinna być szczególna

    odnośnie łączenia lokomotyw
    wysiedlonych z terenów zagarniętych po 17 września 1939 Polaków wywożono na "nieludzką ziemię" składami, które ciągnęły trzy lokomotywy, a sznur wagonów sięgał hen za horyzont

    PS po katastrofie kolejowej średniego stopnia, pociągi towarowe jadące obok peronu dworca we wrzeszczu jadą z prędkością, tak na oko, 10 km/godz
    i bardzo dobrze, bo jeszcze trochę i skrajnia peronu dalekobieżnego rozsypie się na amen

    • 2 1

  • Ta poprawność językowa :D (1)

    wiadomo, jedna wolta -> 3 tys. wolt, jedna ampera -> 2 tys. amper

    • 3 0

    • ale Volt

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane