• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy dla was najnowsze lokomotywy Bombardier Traxx MS spółki Lotos Kolej

Maciej Naskręt
17 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak wygląda Bombardier Traxx MS od środka.



Nowoczesne lokomotywy to rzadkość na polskich szlakach kolejowych, ale nie w Gdańsku. Sprawdziliśmy, jak się sprawują niedawno wydzierżawione przez Lotos Kolej lokomotywy Bombardier Traxx MS.



System nadzoru nad pociągami Lotos Kolej na bieżąco pokazuje pozycję i aktualną prędkość wszystkich składów należących do przewoźnika. System nadzoru nad pociągami Lotos Kolej na bieżąco pokazuje pozycję i aktualną prędkość wszystkich składów należących do przewoźnika.
To (niestety) nie anegdota: gdy kilka lat temu polskie koleje ustalały z kolejami czeskimi sposoby organizacji międzynarodowych pociągów, sprawa rozbiła się o polskie lokomotywy. Czescy maszyniści nie chcieli ich prowadzić. Dlaczego? Tłumaczyli, że tak wyeksploatowanymi wozami nie będą jeździć. Po pierwsze nie umieją prowadzić tak starych maszyn, po drugie uważają, że to niebezpieczne.

Nie było by tego problemu, gdyby PKP dysponowały takimi lokomotywami, jakie jeżdżą w barwach spółki przewozowej Lotos Kolej, rozwożącej po całym kraju produktu Grupy Lotos. Ostatnio firma sprawiła sobie trzy nowe Bombardiery Traxx MS.

Każda z nich waży 84 tony. Nie jest szybka, bo jej prędkość maksymalna to 140 km/h, ale pamiętajmy, że pociągi towarowe jeżdżą po Polsce z maksymalną prędkością 70-100 km/h. Ich średnia prędkość - aż trudno to uwierzyć - wynosi ok. 20 km/h!

Droga hamowania pociągu ciągniętego Traxxem z prędkości 100 km/h wynosi, w zależności od wagi ładunku, od 400 metrów do niemal kilometra. Co ciekawe, lokomotywa może podczas hamowania oddawać prąd do sieci trakcyjnej. Niestety tylko za granicą, bo w Polsce nie ma takiej możliwości.

Jakich inwestycji przede wszystkim potrzebują przewoźnicy kolejowi w Polsce?

Ponieważ lokomotywa jest czterosystemowa (może być zasilana prądem stałym o napięciu 1,5 oraz 3 kV lub zmiennym o napięciu 15 kV oraz 25 kV) może poruszać się po torach Austrii, Niemiec i Szwajcarii.

Maksymalna długość składu, jaką lokomotywa TRAXX może pociągnąć, to niemal 750 metrów przy założeniu, że wiezie puste wagony do przewożenia olejów. Ważą wtedy 3,6 tys. ton.

Maszyniści, którzy siedzą za sterami TRAXX-ów, podkreślają, że prowadzone przez nich lokomotywy niemal zawsze wzbudzają zainteresowanie. - Nawet maszyniści z innych spółek kolejowych z wielką przyjemnością robili sobie pamiątkowe zdjęcia przy naszych pojazdach - opowiadają maszyniści z Lotosu.

Co wożą Traxxy? - Nie tylko paliwa i inne produkty naftowe, pochodzące z gdańskiej rafinerii. Często przewozimy towary dla kontrahentów niezwiązanych z Grupą Lotos. Zdarza nam się transportować m.in. samochody i kombajny rolnicze - mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych i pełnomocnik zarządu Lotos Kolej ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Lotosowskie lokomotywy wiozły kiedyś nawet maszyny rolnicze do Turcji.

- Ze wszystkich krajowych przewoźników, Lotos Kolej transportuje towary na najdłuższych trasach w Polsce. Odległość pomiędzy Gdańskiem a Jasłem [Lotos ma tam swoją rafinerię i bazę paliw - przyp. red.], na której regularnie przewozimy towary, wynosi 780 km - dodaje Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów Lotos Kolej.

W barwach Lotos Kolej jeździ 14 lokomotyw elektrycznych typu Traxx MS i trzy Eurosprintery Siemensa. Ich ruch jest kontrolowany z dyspozytorni znajdujących się w Gdańsku, Zduńskiej Woli i Wrocławiu. Pracują całą dobę, a dzięki opartej także o GPS technologii do monitoringu lokomotyw i ruchu pociągów, dokładnie wiedzą gdzie znajduje się każdy z pociągów ciągniętych przez lokomotywy gdańskiej spółki.

Spółka Lotos Kolej dowodzi, że na kolei można zarabiać.

Miejsca

Opinie (92) 4 zablokowane

  • LK jako przykład

    LK to przykład jak prowadzić biznes, zarabiać kasę rozwijać się i przede wszystkim dawać ludziom pracę! Lotos Kolej to mądrze zarządzana firma, która sobie na te lokomotywy sama zarobiła, a nie z żadnej zapomogi. Sprawdźcie dane gdzie LK z roku na rok zdobywa kolejne procenty udziału w rynku, a żeby obsługiwać swoich klientów trzeba kupować sprzęt, a kupić nowe dobre trwałe oszczędne lokomotywy to jest czysty rozsądek.

    A wy wolicie oglądać takie traxxy czy stare sztrucle?

    • 0 1

  • Traxxxxxx

    Opinia maszynistów LOTOS-u (szczególnie tych z gór), lokomtywa niezła, nadaje się jednak w suche dni i po płaskim. Kierownictwo LOTOS-u to idioci, planują lokomotywę 4 osiową na za duże brutto bo bardziej opłaca im się zapłacić za wynajęcie drugiej na tzw. "popych", niż dodanie drugiej lokomotywy na trudny szlak.
    Polityka firmy przynosi zyski, ale kosztem lokomotyw i ludzi, więc maszynisto czy rewidencie, jeśli planujesz przejście do tej firmy, to się grubo zastanów.

    • 0 0

  • lokomotywy

    czeskie lokomotywy są o wiele starsze niż nasze i mniej zaawansowane technicznie.
    ich lokomotywy to traktory na szynach!

    • 0 0

  • w niemczech jest 15 000 V a nie 1 500 V

    • 1 0

  • video jest

    • 0 0

  • Panowie i Panie dziennikarki a co Wy myślicie,że czesi to maja jakies ekstra nowoczesne pojazdy trakcyjne?Kilka zespołów trakcyjnych Pendolino to nie wszystko.W Czechach tez sporo taboru w wieku zbliżonym do naszych lokomotyw jeździ.Może zanim coś głupiego napiszecie to zasięgnijcie opinii jakiegoś fachowca.PS.Dodajmy Adrian Furgalski to nie jest fachowiec od kolei.Polecam chociazby atlas lokomotyw czeskich.

    • 0 0

  • to nie taki cud

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane