• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stadion będzie, gorzej z drogami

Magdalena Szałachowska
17 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Stadion Baltic Arena będzie finansowany z budżetu państwa. Wczoraj na konferencji z udziałem m.in. marszałka Senatu Bogdana Borusewicza i wojewody pomorskiego Piotra Karczewskiego, władze Gdańska przedstawiły dokładny harmonogram prac.

Koszt realizacji Baltic Areny według ostatnich (cały czas zmienianych) szacunków wynosi 670 mln zł. 120 mln zł władze Gdańska zarezerwowały we własnym budżecie, reszta miała pochodzić m.in. z funduszy UE. Plany się jednak zmieniły.

- Przygotowanie środków przez państwo zajmie z pewnością mniej czasu, niż wnioskowanie do Unii Europejskiej - mówi wojewoda Piotr Karczewski. - Tak będzie szybciej i bezpieczniej. Projekt ma już poparcie ministerstwa rozwoju regionalnego, czeka jedynie na decyzję premiera Jarosława Kaczyńskiego.

W przedsięwzięcie zaangażowany zostanie również sektor prywatny, czyli firmy, które zainteresują się ponad 20 ha ziemi wokół powstającego stadionu. Obecnie to nadal tereny ogródków działkowych.

- Działkowicze będą mogli przenosić się do ogrodu na Krakowcu już od listopada- zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - 12 mln zł wyniosą odszkodowania za pozostawione na działkach mienie. Zaczniemy je wypłacać jeszcze w tym roku. Do tej pory wyceniliśmy 440 z 478 działek.

Na początku 2008 r. miasto ogłosi przetarg na projektanta i wykonawcę stadionu. W przygotowaniu oferty przetargowej pomoże miastu wyłoniona w ciągu najbliższych dwóch miesięcy firma konsultingowa. Zgodnie z planem budowa Baltic Areny rozpocznie się w drugiej połowie 2008 roku.

- Stadion oddamy do eksploatacji do końca 2010, a najpóźniej do początku 2011 roku - mówi Paweł Adamowicz. - Póki co nie spodziewamy się większych zagrożeń.

Czy faktycznie nie ma zagrożeń? Stadion to przecież nie wszystko, a w kontekście organizacji Euro 2012 niemal równie ważna jest infrastruktura drogowa.

- Poprosiłem o spotkanie, bo są pewne zagrożenia- mówi marszałek Senatu Bogdan Borusewicz. - Gdańsk ma cały czas problemy z infrastrukturą komunikacyjną. Ważna jest modernizacja SKM, budowa Trasy Sucharskiego i modernizacja ul. Słowackiego. Na te wszystkie projekty trzeba będzie wydać prawie 3 mld zł!

Zarówno projekt nowej linii SKM, jak i Trasa Sucharskiego (a przynajmniej jej dwa pierwsze etapy) mają zapewnione dofinansowanie. Problemem jest modernizacja i przedłużenie ul. Słowackiego. Inwestycja nie została ujęta na liście unijnych projektów programu Infrastruktura i Środowisko. O to, by tam się znalazła, będzie zabiegał wojewoda Piotr Karczewski podczas dzisiejszej wizyty w stolicy.

Kto sfinansuje Słowackiego?

Marcin Szpak, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej

Szukamy pieniędzy na modernizację i przedłużenie ul. Słowackiego. Początkowo chcieliśmy zrealizować jeden odcinek od ul. Potokowej do Rzeczypospolitej, dla którego mamy już dokumentację techniczną i środki w wysokości 250 mln zł. Jednak w kontekście Euro chcieliśmy zrealizować pełen odcinek drogi od lotniska do Obwodnicy, od Rzeczypospolitej do Nowego Portu wraz z przedłużeniem do Trasy Sucharskiego. Całkowity koszt projektu to 650 mln zł. Z Unii spodziewaliśmy się 85 proc. dofinansowania.

Jednym z rozwiązań jest nadanie Słowackiego statusu drogi krajowej, drugim dokonanie drobnej korekty w zapisach programu Infrastruktura i Środowisko. Korekty, która dopuściłaby do finansowania projekty nie tylko najważniejszych dróg, ale także dojazdów do stadionów lub połączeń węzłów komunikacyjnych. Bez unijnych środków nie będziemy w stanie zrealizować tej inwestycji. Dlatego liczymy, że działania marszałka oraz wojewody spowodują, że projekt zostanie sfinansowany przez Unię.

Miejsca

Opinie (137) ponad 50 zablokowanych

  • "od ul. Potokowej do Rzeczypospolitej, dla którego mamy już dokumentację techniczną i środki w wysokości 250 mln zł"
    - b.proszę o jakies szczegóły, bo dziś gdzie Rzym, a gdzie Krym???
    - "pełen odcinek drogi od lotniska do Obwodnicy, od Rzeczypospolitej do Nowego Portu wraz z przedłużeniem do Trasy Sucharskiego". Czy ma ktoś link do tych planów??
    Jescze raz dziekuje za pomoc.

    • 0 0

  • KIEDY SŁOWACKIEGO???

    TO JAK Z LOTNISKA LUDZIE MAJA NA STADION DOJECHAC JAK NIE MA ZMODERNIZOWANEJ SŁOWACKIEGO?? TO JAKIŚ OBŁĘD NAJWAŻNIEJSZA DROGA W TRÓJMIESCIE. SZYBCIEJ DOLECI SIE SAMOLOTEM DO WARSZAWY NIZ PRZEJEDZIE SŁOWACKIEGO OD LOTNISKA DO GRUNWALDZKIEJ.

    • 0 0

  • Kasa

    Czy zauwazyliście, że jesli idzie o kase z budzetu badz z Uni,
    to projekty, wykonawstwo sa koszmarnie wysokie ??
    Kawalek drogi 250mln, jakas kladka nad Motławą : 80mln,
    wszędzie 100ki milionow, a jak ty czlowieku chcesz komus usluge wykonac to kazdy kreci glowa ze za drogo ?? Dlaczego Panstwo nie kreci glowa ze za drogo ?? A odnosnie wczorajszego artykulu o drodze Marynarki Wojennej, to tez widzialem jak ta droga byla wykonana jakies 3 miesiace temu, nawierzchnia to po prostu PORAZKA panowie officials , WSTYDZCIE SIE ze nawet nie potraficie dopilnowac jednej ulicy . TYLKO korytko i fury do wozenia .... to sie liczy

    • 0 0

  • Acha, teraz szukają pieniędzy na Słowackiego. To jakim cudem dolny odcinek Słowackiego był już w planach dobrych parę lat temu?

    EURO z budżetu państwa, drogi finansowane z Unii. Strach pomysleć co będzie, jak UE przestanie w nas pompować pieniądze.

    • 0 0

  • neptunka

    Całkowicie sie zgadzam
    np. na Zaspie wykopano ponad 50 drzew i jeszcze wiecej krzewów, a ścieżki rowerowej jak nie było tak nie ma, a rowerzyści muszą ciagle prowadzić utarczki z pieszymi, którym zabrano chodnik, a nadwyżki, jakie pozostały z Gdańskiego Projektu Rowerowego GEF, przy współpracy Ministerstwa Środowiska się rozeszły. A już dwa lata temu miały być wybudowane, choć gdzie indziej po tzy razy sie poprawia lub demoluje, aby wybudować od nowa - całkowity bajzel. O innych szkoda pisać.

    • 0 0

  • Z tego co wiem, Adamowicz, mieszkaniec Starego Miasta, ma w dupie Słowackiego i postanowił, że za jego kadencji nie zostanie ruszona.
    Wspomnicie moje słowa.

    • 0 0

  • Zielony

    Masz rację, ale nie przekonasz władzy, której tylko kasa w głowie. Kasa dla siebie. Nikt nie myśli perspektywicznie. Im większe miasto, tym większa władza i poważanie w kraju i za granicą!!! A że przy okazji pojawią się większe problemy w każdej dziedzinie, to mały pikuś. Tylko ten pikuś nie jest mały - to olbrzym. Miasto powinno być dopasowane do środowiska przyrodniczego, powinno byc sprawne i przyjazne mieszkańcom. Nic z tego nie ma we współczesnym Gdańsku: chaos i slogany...

    • 0 0

  • budowanie koleii na chwile to skończony idiotyzm

    po euro nikt nie bedzie nią jeżdźć Kolei a raczej nowoczesny tramwaj powinny być puszczony w oklicach kartuskiej do lotniska o wiele więcej ludzi z górnych zakorkowanych dzielnic wolało by jeżdzić w klimatyzowanych wagonikach a TRÓJMIEJSKI PARK KRAJOBRAZOWY przeznaczyć na turystykę rowerową i pieszą

    • 0 0

  • co to jest odcinek Słowackiego od Potokowej do Rzeczpospolitej?

    jak można wyremontować coś, o czym nie wiadomo w UMG gdzie leży?

    • 0 0

  • Ludzie, ale z was zrzędy...

    j.w.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane