• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stadion będzie, gorzej z drogami

Magdalena Szałachowska
17 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Stadion Baltic Arena będzie finansowany z budżetu państwa. Wczoraj na konferencji z udziałem m.in. marszałka Senatu Bogdana Borusewicza i wojewody pomorskiego Piotra Karczewskiego, władze Gdańska przedstawiły dokładny harmonogram prac.

Koszt realizacji Baltic Areny według ostatnich (cały czas zmienianych) szacunków wynosi 670 mln zł. 120 mln zł władze Gdańska zarezerwowały we własnym budżecie, reszta miała pochodzić m.in. z funduszy UE. Plany się jednak zmieniły.

- Przygotowanie środków przez państwo zajmie z pewnością mniej czasu, niż wnioskowanie do Unii Europejskiej - mówi wojewoda Piotr Karczewski. - Tak będzie szybciej i bezpieczniej. Projekt ma już poparcie ministerstwa rozwoju regionalnego, czeka jedynie na decyzję premiera Jarosława Kaczyńskiego.

W przedsięwzięcie zaangażowany zostanie również sektor prywatny, czyli firmy, które zainteresują się ponad 20 ha ziemi wokół powstającego stadionu. Obecnie to nadal tereny ogródków działkowych.

- Działkowicze będą mogli przenosić się do ogrodu na Krakowcu już od listopada- zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - 12 mln zł wyniosą odszkodowania za pozostawione na działkach mienie. Zaczniemy je wypłacać jeszcze w tym roku. Do tej pory wyceniliśmy 440 z 478 działek.

Na początku 2008 r. miasto ogłosi przetarg na projektanta i wykonawcę stadionu. W przygotowaniu oferty przetargowej pomoże miastu wyłoniona w ciągu najbliższych dwóch miesięcy firma konsultingowa. Zgodnie z planem budowa Baltic Areny rozpocznie się w drugiej połowie 2008 roku.

- Stadion oddamy do eksploatacji do końca 2010, a najpóźniej do początku 2011 roku - mówi Paweł Adamowicz. - Póki co nie spodziewamy się większych zagrożeń.

Czy faktycznie nie ma zagrożeń? Stadion to przecież nie wszystko, a w kontekście organizacji Euro 2012 niemal równie ważna jest infrastruktura drogowa.

- Poprosiłem o spotkanie, bo są pewne zagrożenia- mówi marszałek Senatu Bogdan Borusewicz. - Gdańsk ma cały czas problemy z infrastrukturą komunikacyjną. Ważna jest modernizacja SKM, budowa Trasy Sucharskiego i modernizacja ul. Słowackiego. Na te wszystkie projekty trzeba będzie wydać prawie 3 mld zł!

Zarówno projekt nowej linii SKM, jak i Trasa Sucharskiego (a przynajmniej jej dwa pierwsze etapy) mają zapewnione dofinansowanie. Problemem jest modernizacja i przedłużenie ul. Słowackiego. Inwestycja nie została ujęta na liście unijnych projektów programu Infrastruktura i Środowisko. O to, by tam się znalazła, będzie zabiegał wojewoda Piotr Karczewski podczas dzisiejszej wizyty w stolicy.

Kto sfinansuje Słowackiego?

Marcin Szpak, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej

Szukamy pieniędzy na modernizację i przedłużenie ul. Słowackiego. Początkowo chcieliśmy zrealizować jeden odcinek od ul. Potokowej do Rzeczypospolitej, dla którego mamy już dokumentację techniczną i środki w wysokości 250 mln zł. Jednak w kontekście Euro chcieliśmy zrealizować pełen odcinek drogi od lotniska do Obwodnicy, od Rzeczypospolitej do Nowego Portu wraz z przedłużeniem do Trasy Sucharskiego. Całkowity koszt projektu to 650 mln zł. Z Unii spodziewaliśmy się 85 proc. dofinansowania.

Jednym z rozwiązań jest nadanie Słowackiego statusu drogi krajowej, drugim dokonanie drobnej korekty w zapisach programu Infrastruktura i Środowisko. Korekty, która dopuściłaby do finansowania projekty nie tylko najważniejszych dróg, ale także dojazdów do stadionów lub połączeń węzłów komunikacyjnych. Bez unijnych środków nie będziemy w stanie zrealizować tej inwestycji. Dlatego liczymy, że działania marszałka oraz wojewody spowodują, że projekt zostanie sfinansowany przez Unię.

Miejsca

Opinie (137) ponad 50 zablokowanych

  • "Trasa Sucharskiego"

    http://www.gdansk.pl/movie2.php?category=1&language=PL&play=31

    bardzo podobał mi się pan z łopatą na prezentacji TS na stronie UMG

    • 0 0

  • Zielony, a ja sie z Toba nie zgadzam.

    Nowoczesny tramwaj o jakim mowa na trasie Wrzeszcz - Strzyża - Niedźwiednik - Morena - Lotnisko - Gdynia tylko na odcinku kilkuset metrów przecinałby park krajobrazowy. Tramwaj byłby elektryczny, więc poza niewielkim hałasem nie byłby szkodliwy dla otoczenia.
    Za to na pewno ułatwiłby życie dziesiątkom, jak nie setkom tysięcy ludzi. Mielibyśmy szybki transfer z lotniska.
    Zalet takiego rozwiązania jest zdecydowanie więcej niż wad.

    • 0 0

  • Jak trwoga to do Jarosława

    Przecież Prezydent Adamowicz z PO nieustannie wiesza psy i narzeka na współpracę z Reżimem Kaczyńskich...

    A tu nagle Stadion z pieniędzy budżetowych
    Słowackiego tak samo...

    Zdaje się, że Słowackiego miała być gotowa do 2009 wg WPI i to od Lotniska do Hallera.

    Poza tym co to za fachowcy w UM Gdańska, którzy nie wiedzieli, że UE na stadion nie da grosza, bo to komercyjne przedsięwzięcie... dlatego przygotwali tylko 120mln zł, a wiedzieli, że Rząd by uniknąć kompromitacji, wyłoży resztę...

    Ale cymes geszefcik POrąbani zarządcy Gdańska..

    Kury szczać Panom prowadzać, a nie bredzić o Metropolii...

    • 0 0

  • NIE dla nowej SKMki

    Ja również nie zgadzam się z budową nowej SKMki, chociaż teoretycznie jestem jej potencjalnym użytkownikiem (mieszkam na Myśliwskiej). Wolałabym płynny ruch na Słowackiego i Trójmiejski Park Krajobrazowy dla rowerów i pieszych.

    • 0 0

  • Zielony

    Gdzie się ludzie organizują? Chcę sie przyłączyć.

    • 0 0

  • Ta nowa SKM-ka przez las to będzie kolejny w nieskończoność rozgrzebany projekt, który ma usprawiedliwić zero zainteresowania dla modernizacji tak ważnej komunikacyjnie ulicy jak Słowackiego. Nie będzie ani skm-ki ani Słowackiego. Park krajobrazowy jest dla pieszych i rowerów!

    • 0 0

  • a może by tak

    stadion wybudować przy obwodnicy w rejonie Osowej ? Wszyscy mieszkańcy Trojmiasta mieliby idealny dojazd samochodami. Można by wybudować SKM z Wrzeszcza przez lotnisko i stadion do Gdyni. Byłoby by taniej i centrum Gdańska nie było by zakorkowane.

    • 0 0

  • a ja proponuje,

    przenies stadion do Gdyni, oni sobie poradza i bedzie bez problemów

    • 0 0

  • Taaaaa,a akceptacja ekologow jest? Przeciez trzeba zniszczyc jedyna w skali krajowej Doline Zu(b)row.

    • 0 0

  • Dobry Pomysł

    Stadion powinien powstać na polach obok Osowy, tam jest dojazd pociągiem z Gdyni, będzie też kolejka z Wrzeszcza. Stadion stałby na granicy Gdyni, Gdańska i Sopotu, wówczas mogłyby tam grać wszystkie kluby z Trójmiasta. Może Krauze coś by wówczas dorzucił.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane