- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Starowiejska po zmianach: skrajne opinie
Prace się skończyły. Trwają ostatnie poprawki
Prace remontowe na ul. Starowiejskiej w Gdyni się skończyły. Są nowe chodniki, wyniesione skrzyżowania, kilkanaście parkletów oraz ogródków gastronomicznych i czerwone latarnie. Na odcinku od 3 Maja do Władysława IV ruch został odwrócony. "Nowa" Starowiejska wzbudza skrajne opinie wśród kierowców i mieszkańców.
- Czerwone latarnie jak w Amsterdamie
- Jakie zmiany w ruchu?
- Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki
- Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas
- Zostaje podział na jezdnię i chodnik
- Parklety? Niejasne zasady
- Najpierw w listopadzie 2022 r. pojawiły się czerwone latarnie, a później okazało się, że remont, który miał się skończyć w grudniu, przedłuży się o kwartał.
- Wiosną zamontowano kilkanaście parkletów, pojawiła się mała infrastruktura, stojaki rowerowe - także w kolorze czerwonym.
- Ostatnio odwrócono ruch, na odcinku od 3 Maja i Władysława IV, pozbawiając kierowców możliwości bezpośredniego przejazdu od dworca do ul. Świętojańskiej.
Czerwone latarnie jak w Amsterdamie
Oficjalnie prace się nie zakończyły, trwają ostatnie poprawki, ale zmiany już wywołały sporo emocji wśród kierowców. Nadal wielu z niedowierzaniem wpatruje się też w czerwony kolor latarni i ławek, kojarzących się z dzielnicami rozpusty w Amsterdamie czy Kopenhadze.
Władze miasta tłumaczą, że ta barwa wybrana została przez miejskiego plastyka. Nie jest przypadkowa, bo poza tym, że stanowi wyrazisty kontrast do standardowej ulicznej infrastruktury, nawiązuje też do historycznego wyglądu tej ulicy, a konkretniej: do koloru cegieł, z których powstawały pierwsze zabudowania w tym miejscu.
- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, że będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, kupionej w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Jakie zmiany w ruchu?
- Odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Mściwoja - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę dworca PKP Gdynia Główna;
- odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. Mściwoja do skrzyżowania z ul. Władysława IV - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę ul. 3 Maja;
- początkowy fragment ul. Starowiejskiej przy placu Gdynian Wysiedlonych i ul. Dworcowej - brak możliwości zawrócenia do ulicy Dworcowej;
- cała długość ul. Starowiejskiej - wprowadzenie strefy zamieszkania.
Wywołało to ogromne kontrowersje, co udowadnia nasz Raport.
(24 opinie)
(77 opinii)
Nie wjeżdżaj "na pamięć" w Starowiejską (35 opinii)
Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki
Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że trzeba patrzeć na znaki.
- Naprawdę warto zwracać uwagę na znaki, są one ustawione wszędzie tam, gdzie powinny być: znaki "droga jednokierunkowa" czy "zakaz wjazdu". Cała ulica została zamieniona w strefę zamieszkania. Oznacza to, że na całej jej długości obowiązuje prędkość maksymalna do 20 km na godz., piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami oraz postój pojazdów jest możliwy tylko na wyznaczonych stanowiskach postojowych, nie wolno parkować w pozostałych miejscach - podkreśla Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu gdyńskiego Urzędu Miasta.
Nie wszyscy stosują się do znaków.
Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas
O opinię na temat Starowiejskiej zapytaliśmy inicjatorów zmian na ulicy. Przypomnijmy, że to Łukasz Piesiewicz, który założył stowarzyszenie "Starowiejska", przemianowane później na Miasto Wspólne, przekonywał od lat, że ulica potrzebuje gruntownego remontu. Jak podkreślał wcześniej, skończyło się na estetyzacji, ale widzi plusy zmian.
- Odwrócenie ruchu na środkowym odcinku (między Władysława IV a 3 Maja jeździmy w kierunku dworca), choć nierespektowane przez wszystkich, już daje efekt w postaci wyeliminowania dużej części przejazdów tranzytowych. Ci, co nie mają celu podróży na Starowiejskiej, wybierają równoległe ulice - Wójta Radtkego i 10 Lutego. Mniejszy ruch to mniejszy hałas, większe bezpieczeństwo pieszych, większy komfort korzystających z ogródków gastronomicznych. Wciąż mamy do czynienia z ruchem w poszukiwaniu darmowych miejsc postojowych, ale widać stopniowo, że świadomość zakazu parkowania w strefie zamieszkania poza miejscami wyznaczonymi jest coraz powszechniejsza - wskazuje, dodając, że czerwień rzeczywiście może wyróżnić Starowiejską na lata i być jej pozytywnym wyróżnikiem.
Nie brakuje też jednak krytycznych uwag.
Zostaje podział na jezdnię i chodnik
- Mimo zmiany charakteru ulicy pozostał wyraźny podział na chodnik i jezdnię - pustą i prowokującą do jej wypełnienia. Na razie wypełnia ją nieprawidłowe parkowanie poza miejscami wyznaczonymi i parklety. Z czasem może wypełnią ją stoliki ogródków gastronomicznych. To chyba najważniejsze zadanie i pytanie na najbliższy czas - czym wypełnić jezdnię, szczególnie poza sezonem. Na to projektanci i Urząd Miasta nie odpowiedzieli. Niestety względy ochrony konserwatorskiej uniemożliwiły głębszą ingerencję w bruk, co ułatwiłoby to zadanie - dodaje Łukasz Piesiewicz.
Jego zdaniem parklety powinny montować lokale. Na razie ustawiono 14 takich konstrukcji. Połowa w założeniu ma być dla lokali gastronomicznych.
Parklety? Niejasne zasady
- Sam koszt parkletów gastronomicznych to blisko 600 tys. zł, a moim zdaniem to lokale powinny samodzielnie "kolonizować" dawną jezdnię wedle wytycznych miasta. Nie bardzo wiadomo, jak miasto obdzieliło parkletami lokale gastronomiczne. Jedne dostały możliwość powiększenia ogródków gastronomicznych, z kolei inni zgłaszający chęć uruchomienia gastronomii dostawali warunki uniemożliwiające postawienie choćby jednego stolika. Warto tu nakreślić jasne zasady, tak by Starowiejska przyciągała jeszcze więcej gastronomii, a lokale miały jasną perspektywę rozwoju - kończy.
Przebudowa ul. Starowiejskiej i Abrahama w Gdyni kosztowała 10 mln zł. 5 mln zł pochodziło z rządowego programu Polski Ład. Przebudowa objęła też częściowo "kantorowy" fragment ul. Abrahama.
Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?
Rozpocznij quizOpinie (537) ponad 20 zablokowanych
-
2023-05-15 08:34
Te czerwone latarnie pasują tam jak świni siodło (1)
Ogródki piwne pomiędzy samochodami i wykoszone płatne miejsca do parkowania. Cyrk
- 39 2
-
2023-05-15 17:12
Oj cze, boisz sie kolorów?
Pomalujemy ci tak na Świętojańskiej, którą zmienimy na Praw Mniejszości!
- 0 1
-
2023-05-15 08:38
Nie jest żle
Żeby tylko patologi z Arki nie było to będzie fajnie
- 2 16
-
2023-05-15 08:42
Burdel
Na tej ulicy jest burdel wiec czerwone latarnie pasują
- 39 4
-
2023-05-15 08:43
Na siłę promowanie nieudanej inwestycji. Niestety ale z tego nic nie będzie
- 36 4
-
2023-05-15 08:44
im mniej społeczników tym mniej problemów!
- 32 4
-
2023-05-15 08:46
za głosno im było, bo kostka hałasuje
jak będą ogródki, to też będzie głosno, bo ludzie będą drzeć ryja, nie dogodzisz
- 32 0
-
2023-05-15 08:48
Remont i mały absurd rowerowo hulajnogowy
Rowery maja jeździć po bruku. Zrobiono takie ścieżki, że hulajnogi dalej jeżdżą po chodnikach ( jak na filmie). Nikt hulajnoga nie wiedzie na bruk bo straci zęby... Piesi pewnie są szczęśliwi :)
- 28 0
-
2023-05-15 08:49
(1)
nareszcie ktoś o nas pomyślał i nie musimy pracować po omacku. Dziekujemy ci gmino!
- 18 3
-
2023-05-15 17:14
Tylko zdejmijcie te czarne welony z głów, bo mi staje za szybko.
o. Dyr.
- 1 0
-
2023-05-15 08:52
Piękna robota- brawo!
- 2 26
-
2023-05-15 08:53
Brawo gdynia !
- 4 24
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.