- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (149 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzione auto (17 opinii)
Starowiejska po zmianach: skrajne opinie
Prace się skończyły. Trwają ostatnie poprawki
Prace remontowe na ul. Starowiejskiej w Gdyni się skończyły. Są nowe chodniki, wyniesione skrzyżowania, kilkanaście parkletów oraz ogródków gastronomicznych i czerwone latarnie. Na odcinku od 3 Maja do Władysława IV ruch został odwrócony. "Nowa" Starowiejska wzbudza skrajne opinie wśród kierowców i mieszkańców.
- Czerwone latarnie jak w Amsterdamie
- Jakie zmiany w ruchu?
- Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki
- Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas
- Zostaje podział na jezdnię i chodnik
- Parklety? Niejasne zasady
- Najpierw w listopadzie 2022 r. pojawiły się czerwone latarnie, a później okazało się, że remont, który miał się skończyć w grudniu, przedłuży się o kwartał.
- Wiosną zamontowano kilkanaście parkletów, pojawiła się mała infrastruktura, stojaki rowerowe - także w kolorze czerwonym.
- Ostatnio odwrócono ruch, na odcinku od 3 Maja i Władysława IV, pozbawiając kierowców możliwości bezpośredniego przejazdu od dworca do ul. Świętojańskiej.
Czerwone latarnie jak w Amsterdamie
Oficjalnie prace się nie zakończyły, trwają ostatnie poprawki, ale zmiany już wywołały sporo emocji wśród kierowców. Nadal wielu z niedowierzaniem wpatruje się też w czerwony kolor latarni i ławek, kojarzących się z dzielnicami rozpusty w Amsterdamie czy Kopenhadze.
Władze miasta tłumaczą, że ta barwa wybrana została przez miejskiego plastyka. Nie jest przypadkowa, bo poza tym, że stanowi wyrazisty kontrast do standardowej ulicznej infrastruktury, nawiązuje też do historycznego wyglądu tej ulicy, a konkretniej: do koloru cegieł, z których powstawały pierwsze zabudowania w tym miejscu.
- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, że będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, kupionej w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Jakie zmiany w ruchu?
- Odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Mściwoja - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę dworca PKP Gdynia Główna;
- odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. Mściwoja do skrzyżowania z ul. Władysława IV - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę ul. 3 Maja;
- początkowy fragment ul. Starowiejskiej przy placu Gdynian Wysiedlonych i ul. Dworcowej - brak możliwości zawrócenia do ulicy Dworcowej;
- cała długość ul. Starowiejskiej - wprowadzenie strefy zamieszkania.
Wywołało to ogromne kontrowersje, co udowadnia nasz Raport.
(24 opinie)
(76 opinii)
Nie wjeżdżaj "na pamięć" w Starowiejską (34 opinie)
Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki
Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że trzeba patrzeć na znaki.
- Naprawdę warto zwracać uwagę na znaki, są one ustawione wszędzie tam, gdzie powinny być: znaki "droga jednokierunkowa" czy "zakaz wjazdu". Cała ulica została zamieniona w strefę zamieszkania. Oznacza to, że na całej jej długości obowiązuje prędkość maksymalna do 20 km na godz., piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami oraz postój pojazdów jest możliwy tylko na wyznaczonych stanowiskach postojowych, nie wolno parkować w pozostałych miejscach - podkreśla Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu gdyńskiego Urzędu Miasta.
Nie wszyscy stosują się do znaków.
Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas
O opinię na temat Starowiejskiej zapytaliśmy inicjatorów zmian na ulicy. Przypomnijmy, że to Łukasz Piesiewicz, który założył stowarzyszenie "Starowiejska", przemianowane później na Miasto Wspólne, przekonywał od lat, że ulica potrzebuje gruntownego remontu. Jak podkreślał wcześniej, skończyło się na estetyzacji, ale widzi plusy zmian.
- Odwrócenie ruchu na środkowym odcinku (między Władysława IV a 3 Maja jeździmy w kierunku dworca), choć nierespektowane przez wszystkich, już daje efekt w postaci wyeliminowania dużej części przejazdów tranzytowych. Ci, co nie mają celu podróży na Starowiejskiej, wybierają równoległe ulice - Wójta Radtkego i 10 Lutego. Mniejszy ruch to mniejszy hałas, większe bezpieczeństwo pieszych, większy komfort korzystających z ogródków gastronomicznych. Wciąż mamy do czynienia z ruchem w poszukiwaniu darmowych miejsc postojowych, ale widać stopniowo, że świadomość zakazu parkowania w strefie zamieszkania poza miejscami wyznaczonymi jest coraz powszechniejsza - wskazuje, dodając, że czerwień rzeczywiście może wyróżnić Starowiejską na lata i być jej pozytywnym wyróżnikiem.
Nie brakuje też jednak krytycznych uwag.
Zostaje podział na jezdnię i chodnik
- Mimo zmiany charakteru ulicy pozostał wyraźny podział na chodnik i jezdnię - pustą i prowokującą do jej wypełnienia. Na razie wypełnia ją nieprawidłowe parkowanie poza miejscami wyznaczonymi i parklety. Z czasem może wypełnią ją stoliki ogródków gastronomicznych. To chyba najważniejsze zadanie i pytanie na najbliższy czas - czym wypełnić jezdnię, szczególnie poza sezonem. Na to projektanci i Urząd Miasta nie odpowiedzieli. Niestety względy ochrony konserwatorskiej uniemożliwiły głębszą ingerencję w bruk, co ułatwiłoby to zadanie - dodaje Łukasz Piesiewicz.
Jego zdaniem parklety powinny montować lokale. Na razie ustawiono 14 takich konstrukcji. Połowa w założeniu ma być dla lokali gastronomicznych.
Parklety? Niejasne zasady
- Sam koszt parkletów gastronomicznych to blisko 600 tys. zł, a moim zdaniem to lokale powinny samodzielnie "kolonizować" dawną jezdnię wedle wytycznych miasta. Nie bardzo wiadomo, jak miasto obdzieliło parkletami lokale gastronomiczne. Jedne dostały możliwość powiększenia ogródków gastronomicznych, z kolei inni zgłaszający chęć uruchomienia gastronomii dostawali warunki uniemożliwiające postawienie choćby jednego stolika. Warto tu nakreślić jasne zasady, tak by Starowiejska przyciągała jeszcze więcej gastronomii, a lokale miały jasną perspektywę rozwoju - kończy.
Przebudowa ul. Starowiejskiej
![Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2820/405x405/2820349__kr.webp)
Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?
Rozpocznij quizOpinie (537) ponad 20 zablokowanych
-
2023-05-16 18:26
Owszem byłam (2)
Myślałam, że źle widzę, ruch w odwrotną stronę. Te ogródki z rozmysłem raz po jednej stronie potem po drugiej naprzemian.Czy nie lepiej zamknąć wszystkie ulice w centrum, zlikwidować wszystkie parkingi, no może zostawić przy urzędzie?
- 40 8
-
2023-05-16 18:39
Pzy urzędzie zostawić tylko dla urzędników UM Gdynia, plebsowi się nie należy
- 4 0
-
2023-05-17 04:40
Niestety Gdynią rządzi lewacki oszołom, który prowadzi wojnę z mieszkańcami
- 1 4
-
2023-05-16 19:08
Trybunał stanu dla włodarzy za ten stan na Starowiejski rozliczymy ich wyborach
- 2 0
-
2023-05-16 19:10
Wybory nie niedługo rozliczymy za Starowiejską aktualnych włodarzy
- 2 0
-
2023-05-16 20:51
Szczur z banda rozwala Gdynie
- 1 0
-
2023-05-17 07:31
Kolor czerwony jest świetnym spoiwem
Skojarzenia natomiast z paniami lekkiego prowadzenia śmieszne pruderyjne i absurdalne, ten kolor ożywia ulice i nadaje charakteru, to jedyne co mi się w tych rozwiązaniach podoba, chodniki owszem nie przypominają tych powyszerbianych i niewątpliwie podnosi to standard ale są nadal wąskie, trzy osoby minąć się nie mogą, jedyna zieleń ktorami się podoba to ta która już była po lewej idąc od strony dworca półotwarte ogrodzona ścianka z 2 stron, niewątpliwie lepsza taka n
czysta i schludna niż ta wcześniej zapuszczona ale duży niedosyt pozostaje każdy liczył na większą naturalizację miast tych botonowych donic z kwiatami- 0 1
-
2023-05-19 23:41
:-/
Projekt koszmarny, siermiężny, bez polotu niestety. Parklety jak zagrody. Prywatni wlasciciele wystawiali ciekawsze ogrodki. Czerwone latarnie rzucaja sie w oczy ale nie ma na czym oka zawiesic. Koncepcja fatalna - ni to stare ni to nowe. Jakby projekt przygotował urzednik. Roślin za mało, a betonowe donice i obudowane klomby przytłaczają. Jedyna nadzieja w turystach i imprezowiczach, którzy tłumnie (mam nadzieje) zakryją tą modernizacyjną porażkę (podobno za wielkie pieniądze). Starowiejska przestała być funkcjonalną ulica miejską, ale daleko jej do miejsca relaksu. Już ciekawiej i bardziej spójnie wygląda zatłoczona Świętojańska. Wielka szkoda :-(
- 1 0
-
2023-05-20 07:08
Coraz gorzej
Nie mam pojęcia kto to projektuje Gdynia zmienia oblicze na coraz gorsze .Ludzie chodzą kręcą głowami kto to wymyślił! Znajomi przyjechali i ich zdanie Gdynia miasto betonu brak zieleni ...polikwidowane dawne restauracje a te co pozostały świecą pustkami brak miejsc dla dzieci plaża to nie wszystko zmiana na gorsze tak ocenili turyści z Krakowa tylko smutek pozostal po pięknej nigdy Gdyni ...ul.Swietojanska brudna nieczynne sklepy fasady okropne nie mówiąc o ul.Starowiejskiej czerwone latarnie to chyba nie u nas pomylono miasta .
- 1 0
-
2023-05-20 15:32
Gdynia od paru ładnych lat zamiast przyciągać turystów to ich odstrasz tak jak i mieszkańców. Cieszę się że już tam nie muszę mieszkać, walczyć o miejsce postojowe i stać w korkach.
- 13 4
-
2023-05-21 22:10
To co odj..li
To przechodzi ludzkie pojecie!!!! Dobrze,ze za 2 mies.sie z tego miasta wyprowadzam. Ulga totalna.
- 1 0
-
2023-07-18 18:56
Ulica Starowiejska
Bardzo dużo ładnej zieleni i kwiatów, teraz ma się wrażenie że to ulica ważniejsza od Świetojanskiej. Super - dziękujemy za piękne miejsca.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.