• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska po zmianach: skrajne opinie

Patryk Szczerba
15 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (537)
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł

Prace się skończyły. Trwają ostatnie poprawki

Prace remontowe na ul. Starowiejskiej w Gdyni się skończyły. Są nowe chodniki, wyniesione skrzyżowania, kilkanaście parkletów oraz ogródków gastronomicznych i czerwone latarnie. Na odcinku od 3 Maja do Władysława IV ruch został odwrócony. "Nowa" Starowiejska wzbudza skrajne opinie wśród kierowców i mieszkańców.




Czy podobają ci się zmiany na Starowiejskiej?

  1. Najpierw w listopadzie 2022 r. pojawiły się czerwone latarnie, a później okazało się, że remont, który miał się skończyć w grudniu, przedłuży się o kwartał.
  2. Wiosną zamontowano kilkanaście parkletów, pojawiła się mała infrastruktura, stojaki rowerowe - także w kolorze czerwonym.
  3. Ostatnio odwrócono ruch, na odcinku od 3 Maja i Władysława IV, pozbawiając kierowców możliwości bezpośredniego przejazdu od dworca do ul. Świętojańskiej.


Czerwone latarnie jak w Amsterdamie



Oficjalnie prace się nie zakończyły, trwają ostatnie poprawki, ale zmiany już wywołały sporo emocji wśród kierowców. Nadal wielu z niedowierzaniem wpatruje się też w czerwony kolor latarni i ławek, kojarzących się z dzielnicami rozpusty w Amsterdamie czy Kopenhadze.



Władze miasta tłumaczą, że ta barwa wybrana została przez miejskiego plastyka. Nie jest przypadkowa, bo poza tym, że stanowi wyrazisty kontrast do standardowej ulicznej infrastruktury, nawiązuje też do historycznego wyglądu tej ulicy, a konkretniej: do koloru cegieł, z których powstawały pierwsze zabudowania w tym miejscu.

- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, że będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, kupionej w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.
  • Zmiany na Starowiejskiej wzbudzają skrajne opinie.

Jakie zmiany w ruchu?



  • Odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Mściwoja - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę dworca PKP Gdynia Główna;
  • odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. Mściwoja do skrzyżowania z ul. Władysława IV - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę ul. 3 Maja;
  • początkowy fragment ul. Starowiejskiej przy placu Gdynian Wysiedlonych i ul. Dworcowej - brak możliwości zawrócenia do ulicy Dworcowej;
  • cała długość ul. Starowiejskiej - wprowadzenie strefy zamieszkania.




Wywołało to ogromne kontrowersje, co udowadnia nasz Raport.

19:29 29 KWIETNIA 23

(24 opinie)

Gdynia starowiejska. Niepełnowymiarowy znak zakaz wjazdu i nakaz jazdy w prawo. Gratulacje. Łupienie kierowców pora zacząć
Gdynia starowiejska. Niepełnowymiarowy znak zakaz wjazdu i nakaz jazdy w prawo. Gratulacje. Łupienie kierowców pora zacząć

19:52 29 KWIETNIA 23

(77 opinii)

Absurdy Gdyni. Wjazd na starowiejska od dworcowej znaki strefa zamieszkania. Przy 3 Maja nakaz skrętu w prawo i po 50m kończy się strefą zamieszkania. Jadąc 3 Maja od hali mamy strefę zamieszkania ok 50m przed skrzyżowaniem. Tak więc na odcinku prawie 100m pieszy może chodzić po jezdni, ma pierwszeństwo przed samochodami...
Absurdy Gdyni. Wjazd na starowiejska od dworcowej znaki strefa zamieszkania. Przy 3 Maja nakaz skrętu w prawo i po 50m kończy się strefą zamieszkania. Jadąc 3 Maja od hali mamy strefę zamieszkania ok 50m przed skrzyżowaniem. Tak więc na odcinku prawie 100m pieszy może chodzić po jezdni, ma pierwszeństwo przed samochodami... Zobacz więcej

Nie wjeżdżaj "na pamięć" w Starowiejską (35 opinii)

W związku z niedawną zmianą organizacji ruchu na ul. Starowiejskiej w Gdyni policjanci proszą o zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome oraz ostrzegają kierowców przed jazdą "na pamięć". Nowe zasady ruchu obowiązują już od jakiegoś czasu, ale codziennie dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy poruszają się ulicą nie zwracając uwagi na znaki.
W związku z niedawną zmianą organizacji ruchu na ul. Starowiejskiej w Gdyni policjanci proszą o zwrócenie uwagi na oznakowanie pionowe i poziome oraz ostrzegają kierowców przed jazdą "na pamięć". Nowe zasady ruchu obowiązują już od jakiegoś czasu, ale codziennie dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy poruszają się ulicą nie zwracając uwagi na znaki. Zobacz więcej


Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki



Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że trzeba patrzeć na znaki.

- Naprawdę warto zwracać uwagę na znaki, są one ustawione wszędzie tam, gdzie powinny być: znaki "droga jednokierunkowa" czy "zakaz wjazdu". Cała ulica została zamieniona w strefę zamieszkania. Oznacza to, że na całej jej długości obowiązuje prędkość maksymalna do 20 km na godz., piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami oraz postój pojazdów jest możliwy tylko na wyznaczonych stanowiskach postojowych, nie wolno parkować w pozostałych miejscach - podkreśla Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu gdyńskiego Urzędu Miasta.

Nie wszyscy stosują się do znaków.



Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas



O opinię na temat Starowiejskiej zapytaliśmy inicjatorów zmian na ulicy. Przypomnijmy, że to Łukasz Piesiewicz, który założył stowarzyszenie "Starowiejska", przemianowane później na Miasto Wspólne, przekonywał od lat, że ulica potrzebuje gruntownego remontu. Jak podkreślał wcześniej, skończyło się na estetyzacji, ale widzi plusy zmian.



- Odwrócenie ruchu na środkowym odcinku (między Władysława IV a 3 Maja jeździmy w kierunku dworca), choć nierespektowane przez wszystkich, już daje efekt w postaci wyeliminowania dużej części przejazdów tranzytowych. Ci, co nie mają celu podróży na Starowiejskiej, wybierają równoległe ulice - Wójta Radtkego i 10 Lutego. Mniejszy ruch to mniejszy hałas, większe bezpieczeństwo pieszych, większy komfort korzystających z ogródków gastronomicznych. Wciąż mamy do czynienia z ruchem w poszukiwaniu darmowych miejsc postojowych, ale widać stopniowo, że świadomość zakazu parkowania w strefie zamieszkania poza miejscami wyznaczonymi jest coraz powszechniejsza - wskazuje, dodając, że czerwień rzeczywiście może wyróżnić Starowiejską na lata i być jej pozytywnym wyróżnikiem.
Nie brakuje też jednak krytycznych uwag.

Zostaje podział na jezdnię i chodnik



- Mimo zmiany charakteru ulicy pozostał wyraźny podział na chodnik i jezdnię - pustą i prowokującą do jej wypełnienia. Na razie wypełnia ją nieprawidłowe parkowanie poza miejscami wyznaczonymi i parklety. Z czasem może wypełnią ją stoliki ogródków gastronomicznych. To chyba najważniejsze zadanie i pytanie na najbliższy czas - czym wypełnić jezdnię, szczególnie poza sezonem. Na to projektanci i Urząd Miasta nie odpowiedzieli. Niestety względy ochrony konserwatorskiej uniemożliwiły głębszą ingerencję w bruk, co ułatwiłoby to zadanie - dodaje Łukasz Piesiewicz.
Jego zdaniem parklety powinny montować lokale. Na razie ustawiono 14 takich konstrukcji. Połowa w założeniu ma być dla lokali gastronomicznych.



Parklety? Niejasne zasady



- Sam koszt parkletów gastronomicznych to blisko 600 tys. zł, a moim zdaniem to lokale powinny samodzielnie "kolonizować" dawną jezdnię wedle wytycznych miasta. Nie bardzo wiadomo, jak miasto obdzieliło parkletami lokale gastronomiczne. Jedne dostały możliwość powiększenia ogródków gastronomicznych, z kolei inni zgłaszający chęć uruchomienia gastronomii dostawali warunki uniemożliwiające postawienie choćby jednego stolika. Warto tu nakreślić jasne zasady, tak by Starowiejska przyciągała jeszcze więcej gastronomii, a lokale miały jasną perspektywę rozwoju - kończy.
Przebudowa ul. StarowiejskiejMapkaAbrahamaMapka w Gdyni kosztowała 10 mln zł. 5 mln zł pochodziło z rządowego programu Polski Ład. Przebudowa objęła też częściowo "kantorowy" fragment ul. Abrahama.


Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (537) ponad 20 zablokowanych

  • jesienia i zima bedzie tam obraz nedzy i rozpaczy

    pomysl z parkletami w gdynskim klimacie to dowod na kompletny brak rozsadku w ekipie, ktora rzadzi Gdynia. Te wszystkie szczurze cuda przez ponad polowe roku beda bezuzyteczne.... ale co tam, rzadzacym wydaje sie, ze glupi elektorat kolejny raz da sie oglupic zagranicznymi magicznymi zakleciami - tym razem padlo na parklety....
    wunerf na abrahama to totalna porazka - smetny, ciemny, zapuszczony fragment Gdyni....
    czas na zmiany - szczur po 25 latach rzadow ( dluzej niz Putin w Rosji ) zaluzyl juz na emeryture

    • 6 1

  • Wrażenie

    Mam wrażenie, które z coraz większą siłą narasta od wielu lat, że włodarze nie czują klimatu swojego miasta a ponadto nie mają dobrego pomysłu na zagospodarowanie centrum. Starowiejska jaka była taka była, ale miała jakiś swój klimat. A teraz trudno powiedzieć.

    • 4 2

  • Jest wreszcie pięknie ! SUPER !

    • 1 5

  • starowiejska

    prosze mi wytłumaczyć dlaczego właśnie ulica Starowiejska ma zostać deptakiem
    Przecież najpiekniejszym miejscem jest Skwer Kosciuszki
    ale tam trzeba koniecznie budować hotele i budynki mieszkalne Skwer Kosciuszki w połączeniu ze Swiętojańska
    mógłby zostac przepieknym ciagiem spacerowym z kawiarenkami kinem resaouracjami ale nie to za drogie tereny by dać je mieszkańcom więc za poradą znanego tzw. społecznika usiłuje się zrobić ze Starowiejskiej deptak Wilk syty i owca cała pan tzw.społecznik ma cisze pod oknami i nie będzie przeszkadzał ekipie rządzącej a mieszkańcy niech się bujają

    • 10 1

  • budowa

    Mieszkańcy Legionów też żadają przebudowy ulicy na ciiąg spacerowy tym bardziej że tu mieszka więcej ludzi niż na Starowiejskiej

    • 3 0

  • "Strefa zamieszkania" ...

    ...w tekście wymieniono trzy informacje jakie w sobie niesie ten znak. Zapomniano - chyba celowo, by nie straszyć- o bardzo ważnej info, tj. dzieci do lat 10 mogą przebywać (bawić się) bez opieki rodziców. Super ...bawiące się dzieci na środku skrzyżowania, w centrum miasta.

    • 1 1

  • Po co w nieskończoność tłuc temat remontu Starowiejskiej.

    Przecież wszystko, co można było schrzanić, już się stało i się nie odstanie. Każdy kolejny artykuł na ten temat służy wyłącznie lansowaniu włodarzy. Przyjrzyjmy się nawierzchni. Zgodnie z projektem remontu nawierzchnia miała zostać naprawiona (przełożona kostka brukowa). Wykonawca podobno to robił, ale efekt końcowy jest żaden. Droga nadal nierówna, po deszczu kałuże stoją jak stały. Jeśli tak miało wyglądać zachowanie historycznego układu, to gratuluję poczucia humoru. Jak dla mnie, wykonawca powinien za to zostać obciążony karą. No i jeszcze ten historyczny bruk zbrukany farbą. Co na to konserwator zabytków, który podobno opiniował remont.
    Temat drugi to parklety. Czy naprawdę trzeba było stawiać te paskudy? Nie wystarczyłoby wydzielić tych miejsc donicami z zielenią. Efekt ograniczenia ruchu i parkowania byłby ten sam a wizualnie wyglądało by to lepiej. Że trudniej byłoby ustawić stoliki? To chyba akurat nie powinno być zmartwieniem urzędników.
    Kolejny temat to wyniesione skrzyżowania. W przypadku skrzyżowania z 3 Maja można to jeszcze zaakceptować, ale wyniesienie krzyżówki z Władysława IV, główną arterią w kierunku północnych dzielnic, to jakieś nieporozumienie.
    No i na koniec wisienka na torcie, czyli zmiana organizacji ruchu. Odwrócenie kierunku ruchu nie figurowało w pierwotnych założeniach. Ulica miała pozostać jednokierunkowa i już. Dopiero później ktoś wpadł na genialny pomysł, że Starowiejska to ulica tranzytowa, więc należy to zmienić. Jak dla mnie to dowód, że urzędnicy nie mają jasnej koncepcji organizacji ruchu w mieście i kombinują, co można jeszcze zmienić (nie mylić z poprawianiem). Cóż, okazuje się, że głupota jednak umie latać, bo część urzędników już odleciała.
    Żeby nie było, że nie widzę pozytywów. Jako pieszy doceniam wymianę chodników. Nareszcie są równe. Ale to chyba wszystko, co mogę zaliczyć na plus. Podsumowując. Tak, była niepowtarzalna szansa na zrobienie czegoś fajnego z tej ulicy, ale wyszło, jak wyszło.

    • 8 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Starowiejska w Gdyni po zmianach

    Dzielnica czerwonych latarni

    Normalnie.

    • 2 0

  • Masakra

    Lucyk Ty się już nie pchaj aby coś zmieniać w naszym mieście czego nie dotkniesz kosztuje miliony a wygląda jak na folwarku kaszubskim ławek człowieku nastawiales w tym mieście a rzadko widać aby ktoś z nich korzystał...noni zacznij jeździć rowerem do pracy tak jak to promujecie w tej Gdyni ale niestety nikt z pryncypalow rządzących nie jeździ na codzień rowerem

    • 7 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Starowiejska w Gdyni po zmianach

    Gdynia

    Przeprowadziłam się tu za pracą, ale się wyprowadzę, bo jak mogę zostawić gdzieś samochód żeby zabulic 70 zł za parking, codziennie w godzinach pracy. Praca w Gdyni się nie opłaca. Dodam, że samochód jest mi czasem potrzebny w pracy i trolejbusy nie wchodzą w grę.
    I to rozkopanie całego miasta na raz. Karwiny stoją, Witomino stoi. Codziennie nowe zwężenia, na zupełnie nowych, nie przystających odcinkach drogi. Drogę którą powinno się pokonać w 15 minut w godzinach szczytu pokonuje się w 1,5godziny.
    Zatem w ogóle nie rajcuje mnie żadna dzielnica czerwonych latarni i wielkie betonowe donice z kwiatami przy jednej z ulic. To dalej beton.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane