- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Starowiejska po zmianach: skrajne opinie
Prace się skończyły. Trwają ostatnie poprawki
Prace remontowe na ul. Starowiejskiej w Gdyni się skończyły. Są nowe chodniki, wyniesione skrzyżowania, kilkanaście parkletów oraz ogródków gastronomicznych i czerwone latarnie. Na odcinku od 3 Maja do Władysława IV ruch został odwrócony. "Nowa" Starowiejska wzbudza skrajne opinie wśród kierowców i mieszkańców.
- Czerwone latarnie jak w Amsterdamie
- Jakie zmiany w ruchu?
- Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki
- Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas
- Zostaje podział na jezdnię i chodnik
- Parklety? Niejasne zasady
- Najpierw w listopadzie 2022 r. pojawiły się czerwone latarnie, a później okazało się, że remont, który miał się skończyć w grudniu, przedłuży się o kwartał.
- Wiosną zamontowano kilkanaście parkletów, pojawiła się mała infrastruktura, stojaki rowerowe - także w kolorze czerwonym.
- Ostatnio odwrócono ruch, na odcinku od 3 Maja i Władysława IV, pozbawiając kierowców możliwości bezpośredniego przejazdu od dworca do ul. Świętojańskiej.
Czerwone latarnie jak w Amsterdamie
Oficjalnie prace się nie zakończyły, trwają ostatnie poprawki, ale zmiany już wywołały sporo emocji wśród kierowców. Nadal wielu z niedowierzaniem wpatruje się też w czerwony kolor latarni i ławek, kojarzących się z dzielnicami rozpusty w Amsterdamie czy Kopenhadze.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w centrum Gdyni
Władze miasta tłumaczą, że ta barwa wybrana została przez miejskiego plastyka. Nie jest przypadkowa, bo poza tym, że stanowi wyrazisty kontrast do standardowej ulicznej infrastruktury, nawiązuje też do historycznego wyglądu tej ulicy, a konkretniej: do koloru cegieł, z których powstawały pierwsze zabudowania w tym miejscu.
- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, że będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, kupionej w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Jakie zmiany w ruchu?
- Odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Mściwoja - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę dworca PKP Gdynia Główna;
- odcinek ul. Starowiejskiej od skrzyżowania z ul. Mściwoja do skrzyżowania z ul. Władysława IV - odwrócenie wcześniejszego kierunku ruchu, ruch przebiega w stronę ul. 3 Maja;
- początkowy fragment ul. Starowiejskiej przy placu Gdynian Wysiedlonych i ul. Dworcowej - brak możliwości zawrócenia do ulicy Dworcowej;
- cała długość ul. Starowiejskiej - wprowadzenie strefy zamieszkania.
Wywołało to ogromne kontrowersje, co udowadnia nasz Raport.
(24 opinie)
(77 opinii)
Nie wjeżdżaj "na pamięć" w Starowiejską (35 opinii)
Urzędnicy: trzeba patrzeć na znaki
Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że trzeba patrzeć na znaki.
- Naprawdę warto zwracać uwagę na znaki, są one ustawione wszędzie tam, gdzie powinny być: znaki "droga jednokierunkowa" czy "zakaz wjazdu". Cała ulica została zamieniona w strefę zamieszkania. Oznacza to, że na całej jej długości obowiązuje prędkość maksymalna do 20 km na godz., piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami oraz postój pojazdów jest możliwy tylko na wyznaczonych stanowiskach postojowych, nie wolno parkować w pozostałych miejscach - podkreśla Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu gdyńskiego Urzędu Miasta.
Nie wszyscy stosują się do znaków.
Społecznicy: mniejszy ruch to mniejszy hałas
O opinię na temat Starowiejskiej zapytaliśmy inicjatorów zmian na ulicy. Przypomnijmy, że to Łukasz Piesiewicz, który założył stowarzyszenie "Starowiejska", przemianowane później na Miasto Wspólne, przekonywał od lat, że ulica potrzebuje gruntownego remontu. Jak podkreślał wcześniej, skończyło się na estetyzacji, ale widzi plusy zmian.
- Odwrócenie ruchu na środkowym odcinku (między Władysława IV a 3 Maja jeździmy w kierunku dworca), choć nierespektowane przez wszystkich, już daje efekt w postaci wyeliminowania dużej części przejazdów tranzytowych. Ci, co nie mają celu podróży na Starowiejskiej, wybierają równoległe ulice - Wójta Radtkego i 10 Lutego. Mniejszy ruch to mniejszy hałas, większe bezpieczeństwo pieszych, większy komfort korzystających z ogródków gastronomicznych. Wciąż mamy do czynienia z ruchem w poszukiwaniu darmowych miejsc postojowych, ale widać stopniowo, że świadomość zakazu parkowania w strefie zamieszkania poza miejscami wyznaczonymi jest coraz powszechniejsza - wskazuje, dodając, że czerwień rzeczywiście może wyróżnić Starowiejską na lata i być jej pozytywnym wyróżnikiem.
Nie brakuje też jednak krytycznych uwag.
Zostaje podział na jezdnię i chodnik
- Mimo zmiany charakteru ulicy pozostał wyraźny podział na chodnik i jezdnię - pustą i prowokującą do jej wypełnienia. Na razie wypełnia ją nieprawidłowe parkowanie poza miejscami wyznaczonymi i parklety. Z czasem może wypełnią ją stoliki ogródków gastronomicznych. To chyba najważniejsze zadanie i pytanie na najbliższy czas - czym wypełnić jezdnię, szczególnie poza sezonem. Na to projektanci i Urząd Miasta nie odpowiedzieli. Niestety względy ochrony konserwatorskiej uniemożliwiły głębszą ingerencję w bruk, co ułatwiłoby to zadanie - dodaje Łukasz Piesiewicz.
Jego zdaniem parklety powinny montować lokale. Na razie ustawiono 14 takich konstrukcji. Połowa w założeniu ma być dla lokali gastronomicznych.
Parklety? Niejasne zasady
- Sam koszt parkletów gastronomicznych to blisko 600 tys. zł, a moim zdaniem to lokale powinny samodzielnie "kolonizować" dawną jezdnię wedle wytycznych miasta. Nie bardzo wiadomo, jak miasto obdzieliło parkletami lokale gastronomiczne. Jedne dostały możliwość powiększenia ogródków gastronomicznych, z kolei inni zgłaszający chęć uruchomienia gastronomii dostawali warunki uniemożliwiające postawienie choćby jednego stolika. Warto tu nakreślić jasne zasady, tak by Starowiejska przyciągała jeszcze więcej gastronomii, a lokale miały jasną perspektywę rozwoju - kończy.
Przebudowa ul. Starowiejskiej i Abrahama w Gdyni kosztowała 10 mln zł. 5 mln zł pochodziło z rządowego programu Polski Ład. Przebudowa objęła też częściowo "kantorowy" fragment ul. Abrahama.
Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?
Rozpocznij quizOpinie (537) ponad 20 zablokowanych
-
2023-05-15 15:45
Nie wiem ale się wypowiem. Te ogródki będą się fajnie prezentować. Ważne że pieszy ma pierwszeństwo, tak powinno być na wszystkich ulicach.
- 1 16
-
2023-05-15 15:57
Wszystko według historii (1)
A budynek Starowiejska róg 3 Maja malują na czarno. To też historia???
- 9 1
-
2023-05-15 17:32
Na czarno. Kto im zabroni. Mój kolega pomalował
sufit na czarno a ściany ma beżowe.
- 1 0
-
2023-05-15 15:57
Buuuu
Kiepskie materiały, słaba wizja, brud i nieład pozostanie. Brak jednolitej koncepcji
- 8 3
-
2023-05-15 16:02
Kurcze, ja do domu koniem dojeżdżam,
Gdzie ja go teraz zaparkuje? O trawie do jedzenia nie wspominając
- 12 3
-
2023-05-15 16:08
Malowanie trupa c.d. (1)
Co oni robią z tą Gdynią ?''umieralnią''szczyt wladzy to napis arki na bulwarze i umieralnia na końcu skweru.brak słow
- 9 4
-
2023-05-15 17:33
Klepki ci się poluzowały. Może weteryniarz pomoże.
- 0 5
-
2023-05-15 16:20
(1)
Czerwone latarnie są - to ważne. Postawią tylko aginy i uje tak jak na świętojańskiej i będzie ok. Wszystko akceptuje p.ucyk. B.ładnie
- 10 1
-
2023-05-15 17:33
Pasujeszdo latarni. Zrób selfi.
- 0 2
-
2023-05-15 16:28
Zamknąć Śródmieście dla ruchu kołowego
Oczywiście rozsądnie, zrobić parkingi podziemne kubaturowe iskończyć z parkowaniem pod samymi drzwiami każdej restauracji, notariusza itd. Więcej komunikacj miejskiej
- 3 6
-
2023-05-15 16:29
Jest to zawsze jakiś kompromis
Aktywiści pewnie woleli by całkowitego usunięcia pojazdów z ulicy, ale moim zdaniem również samochody osobowe, oczywiście pod warunkiem ograniczenia ich ilości mają swoją funkcję w przestrzeni miejskiej.
Dobrze że mogą wjechać, dobrze że jest nawet trochę miejsc do ich parkowania - nie od razu wszystko tylko dla pieszych czy rowerów, trzeba pamiętać że są ludzie starsi czy czasami jest zła pogoda i posiadacz samochodu może też chcieć skorzystać z lokali czy sklepów w centrum miasta.
Więc ja nie jestem zwolennikiem całkowitej likwidacji możliwości dojazdu czy miejsc parkingowych.
Dla mnie doskonałym przykładem kompromisu jest woonerf na Abrahama gdzie mimo że udało się fajnie zagospodarować przestrzeń to miejsca do postoju pojazdów też są i całkiem przyjemnie się w tą koncepcję wpisują.- 4 6
-
2023-05-15 17:01
Gdynia umiera i nie zachęca.
Gdyby w Gdyni było więcej parkingów, to i ludzi byłoby więcej. Bilety drogie. Jak już się ktoś skusi zakupic np.jednoprzejazdowy bilet (6zł) to przejazd z kloszardami smierdzącymi to nic miłego.
Mnóstwo moich znajomych i rodzinie nie chce się, już odwiedzać Gdyni. Wszędzie beton, słupki i trwająca budowa.
O drożyźnie nie wspomnę.
Gdynia jest Gdynią już tylko z nazwy i miejscem na mapie.
Zmieniła się na minus i tak naprawdę nie ma gdzie iść, aby spokojnie posiedzieć.
Zapraszać też nie bardzo ma się do czego. Zero nowych atrakcji, te co są, to wszyscy znają. Aaaa zapomniałam, czerwone latarnie przecież mogę pokazać.
Żenada.- 16 2
-
2023-05-15 17:11
Nareszcie w Europie
Doczekaliśmy się ulicy czarownych latarni. Jak mówi Łuck wieczorem będzie można wypić spokojnie kawę i popatrzeć na dziewice Noworleańskie.
- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.