• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startują inwestycje na lotnisku

Michał Stąporek
3 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Trójmiejski port lotniczy potrzebuje pieniędzy na inwestycje. Niewykluczone, że w ich poszukiwaniu trafi na giełdę.

W kwietniu zakończy się prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska w Rębiechowie. Po jej zakończeniu powiększą się sale przylotów i odlotów, dzięki czemu przez port lotniczy będzie mogło przewijać się więcej samolotów. - Będziemy mogli przyjąć i odprawić do ośmiu samolotów na godzinę - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Modernizacja istniejącego terminalu to dopiero wstęp do poważniejszych inwestycji. Zarząd portu oszacował je na ok. 100 mln euro w latach 2007-2013. Część ma pochodzić z funduszy unijnych, reszta ze środków własnych. Przygotowano już projekty, które miałyby być realizowane w ramach unijnego programu SPO Transport, Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Jak zdobyć pozostałe środki?

- W lutym przedstawimy udziałowcom portu lotniczego różne warianty zdobycia tych pieniędzy. Najprostsze byłoby podniesienie kapitału spółki, ale zaproponujemy także pozyskanie inwestora strategicznego, partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt oraz wprowadzeni spółki na giełdę - wylicza Włodzimierz Machczyński.

Na co miałyby pójść te pieniądze? Ponieważ już dziś lotnisko obsługuje więcej pasażerów niż powinno (zaprojektowano je dla 1 mln pasażerów rocznie, a w 2006 r. ten poziom osiągnęło już jesienią), priorytetem jest nowy terminal. W lutym zostanie ogłoszony konkurs na jego projekt architektoniczny. Ma obsłużyć do 3 mln pasażerów rocznie.

Niebawem powstanie projekt przebudowy odcinka ulicy Słowackiego, na odcinku od ul. Spadochroniarzy do lotniska. Prace budowlane miałyby ruszyć jeszcze w tym roku, a warta ok. 3 mln zł inwestycja powinna być gotowa za rok. Czemu ma służyć? - Dziś ten odcinek koliduje z drogą kołowania samolotów, którą musimy zbudować - wyjaśnia prezes Machczyński.

Żeby nowy terminal nie świecił pustkami trzeba będzie zbudować nową drogę kołowania, która odciąży płytę startową i sprawi, że port będzie mógł przyjąć więcej samolotów. Dopiero gdy port zyska nową drogę kołowania, oba terminale - nowy i istniejący - zostaną połączone, dzięki czemu przepustowość całego portu wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie.

W pakiecie najbliższych inwestycji znajdują się także m.in. stanowisko do odladzania samolotów, nowe płyty postojowe i oraz kolejne drogi kołowania.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • acha przypomnialo mi sie, to dosc wazne

    Jak budujecie nowe toalety to nie stawiajcie wiszacych muszli klozetowych .Nie wiem czy ja jestem za ciezki czy one sa zbyt watl-obrywam je dosc latwo ,wystarczy ze usiada i sie wysile:)))
    Toaleta ma stac na podlodze!!!

    • 0 0

  • Posilki na wszystkich lotniskach i napoje sa bardzo drogie i dosc malo smaczne.Jedzenie w samolotach to jakies bez smaku sandwicze z fabyki.
    Gdzie te czasy gdy lot serwowal szynike krakusa z polskim chlebem i korniszonem ?

    • 0 0

  • Ta, jak zygac na plecy sasiada to czyms dobrym

    • 0 0

  • sprawdzone w czasie lotu!

    golonka i bigosem

    • 0 0

  • Wreszcie rozwój !!

    Czujemy, że krajem rządzi PiS, a nie złodziejstwo SLD-PO.

    Tak trzymać!!

    • 0 0

  • ja juz glosowalem na hulajacy wiatr, a ty?

    • 0 0

  • Zamknąć w cholere lotnisko

    będą nam kopcić samoloty i straszyć zwierzyne.
    Ma być nic.

    • 0 0

  • Chicago pozdrawia Gdansk

    Moze jakies bezposrednie polaczenie ?

    • 0 0

  • W koncu... Bo nasze lotnisko to maly żenad...

    • 0 0

  • a co z polączeniem kolejowym, czy ono jest przewidziane w planach i czemu nie?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane