• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startują inwestycje na lotnisku

Michał Stąporek
3 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Trójmiejski port lotniczy potrzebuje pieniędzy na inwestycje. Niewykluczone, że w ich poszukiwaniu trafi na giełdę.

W kwietniu zakończy się prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska w Rębiechowie. Po jej zakończeniu powiększą się sale przylotów i odlotów, dzięki czemu przez port lotniczy będzie mogło przewijać się więcej samolotów. - Będziemy mogli przyjąć i odprawić do ośmiu samolotów na godzinę - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Modernizacja istniejącego terminalu to dopiero wstęp do poważniejszych inwestycji. Zarząd portu oszacował je na ok. 100 mln euro w latach 2007-2013. Część ma pochodzić z funduszy unijnych, reszta ze środków własnych. Przygotowano już projekty, które miałyby być realizowane w ramach unijnego programu SPO Transport, Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Jak zdobyć pozostałe środki?

- W lutym przedstawimy udziałowcom portu lotniczego różne warianty zdobycia tych pieniędzy. Najprostsze byłoby podniesienie kapitału spółki, ale zaproponujemy także pozyskanie inwestora strategicznego, partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt oraz wprowadzeni spółki na giełdę - wylicza Włodzimierz Machczyński.

Na co miałyby pójść te pieniądze? Ponieważ już dziś lotnisko obsługuje więcej pasażerów niż powinno (zaprojektowano je dla 1 mln pasażerów rocznie, a w 2006 r. ten poziom osiągnęło już jesienią), priorytetem jest nowy terminal. W lutym zostanie ogłoszony konkurs na jego projekt architektoniczny. Ma obsłużyć do 3 mln pasażerów rocznie.

Niebawem powstanie projekt przebudowy odcinka ulicy Słowackiego, na odcinku od ul. Spadochroniarzy do lotniska. Prace budowlane miałyby ruszyć jeszcze w tym roku, a warta ok. 3 mln zł inwestycja powinna być gotowa za rok. Czemu ma służyć? - Dziś ten odcinek koliduje z drogą kołowania samolotów, którą musimy zbudować - wyjaśnia prezes Machczyński.

Żeby nowy terminal nie świecił pustkami trzeba będzie zbudować nową drogę kołowania, która odciąży płytę startową i sprawi, że port będzie mógł przyjąć więcej samolotów. Dopiero gdy port zyska nową drogę kołowania, oba terminale - nowy i istniejący - zostaną połączone, dzięki czemu przepustowość całego portu wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie.

W pakiecie najbliższych inwestycji znajdują się także m.in. stanowisko do odladzania samolotów, nowe płyty postojowe i oraz kolejne drogi kołowania.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • Miejsca to akurat mają dookoła wbród. Port ma taką ilość ziemi, przylegającej do lotniska wykupionej, że spokojnie mógłby tam postawić terminal przynajmniej wielkości okęcia.

    • 0 0

  • Ta kurcze

    Wielkości Hifroł tylko pytanie po co?

    • 0 0

  • jak zwykle prowizorka :-( wiara w to, ze prowizoryczna rozbudowa hali odpraw zwiekszy ilość lądujących w gdańsku samolotów, jest po prostu powalająca....
    przy okazji wyszło szydło z worka
    okazało się, że brak trasy sucharskiego w rządowym budżecie, to wynik zaniedbań adamowicza i s-ki
    to samo pewnie było z gazoportem
    POłożyli sie na plegarki, rąsie POd basie i czekali aż przyjedzie premier prosic ich zeby ruszyli dupy
    wasze szczęście, że jacek kurski nie jest pamietliwy:-)

    • 0 0

  • Mikuś

    "czasami, jak jakiś samolot startuje na dopalaczach"
    ???? Na czym startuje???

    • 0 0

  • TS

    skoro na własnej, oficjalnej stronie Gdańska 7 grudnia wyjaśniają, że ZAMIERZAJĄ przygotowywać odpowiednią dokumentację, to o czym w ogóle ta mowa i pretensje do wszystkich wokół?

    • 0 0

  • Niezależnie od rozbudowy czy jej braku

    ilość samolotów zwiększy się, już się zwiększyła. I wzrośnie jeszcze bardziej.

    • 0 0

  • Ja sie pytam kto mi zwróci za jajka ? eee ?

    • 0 0

  • z treści tego artykułu wynika jedno
    ruszyła prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego, a cała reszta to pobożne zyczenia pana prezesa
    bardzo ładnie nawinął makaron na uszy panu stąporkowi, a o funduszach unijnych gledzi leciutko jak o pójściu do sklepiku....
    no chyba, że marszałkuńcio mu odpali lekką rąsią jakieś cztery roczne budżety województwa...

    • 0 0

  • no proszę

    Walęsa na Giełdę

    • 0 0

  • Z treści innych artykułów

    wynika natomiast, że niestety NIE ruszyła żadna, nawet prowizoryczna, przebudowa dolnej części Monte Cassino i okolic. Co powoduje zrozumiałe i słuszne frustracje u niektórych sopockich dziadków, zwłaszcza gdy czytają, że w Gdańsku jednak COŚ się rozbudowuje ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane