• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startują inwestycje na lotnisku

Michał Stąporek
3 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Trójmiejski port lotniczy potrzebuje pieniędzy na inwestycje. Niewykluczone, że w ich poszukiwaniu trafi na giełdę.

W kwietniu zakończy się prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska w Rębiechowie. Po jej zakończeniu powiększą się sale przylotów i odlotów, dzięki czemu przez port lotniczy będzie mogło przewijać się więcej samolotów. - Będziemy mogli przyjąć i odprawić do ośmiu samolotów na godzinę - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Modernizacja istniejącego terminalu to dopiero wstęp do poważniejszych inwestycji. Zarząd portu oszacował je na ok. 100 mln euro w latach 2007-2013. Część ma pochodzić z funduszy unijnych, reszta ze środków własnych. Przygotowano już projekty, które miałyby być realizowane w ramach unijnego programu SPO Transport, Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Jak zdobyć pozostałe środki?

- W lutym przedstawimy udziałowcom portu lotniczego różne warianty zdobycia tych pieniędzy. Najprostsze byłoby podniesienie kapitału spółki, ale zaproponujemy także pozyskanie inwestora strategicznego, partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt oraz wprowadzeni spółki na giełdę - wylicza Włodzimierz Machczyński.

Na co miałyby pójść te pieniądze? Ponieważ już dziś lotnisko obsługuje więcej pasażerów niż powinno (zaprojektowano je dla 1 mln pasażerów rocznie, a w 2006 r. ten poziom osiągnęło już jesienią), priorytetem jest nowy terminal. W lutym zostanie ogłoszony konkurs na jego projekt architektoniczny. Ma obsłużyć do 3 mln pasażerów rocznie.

Niebawem powstanie projekt przebudowy odcinka ulicy Słowackiego, na odcinku od ul. Spadochroniarzy do lotniska. Prace budowlane miałyby ruszyć jeszcze w tym roku, a warta ok. 3 mln zł inwestycja powinna być gotowa za rok. Czemu ma służyć? - Dziś ten odcinek koliduje z drogą kołowania samolotów, którą musimy zbudować - wyjaśnia prezes Machczyński.

Żeby nowy terminal nie świecił pustkami trzeba będzie zbudować nową drogę kołowania, która odciąży płytę startową i sprawi, że port będzie mógł przyjąć więcej samolotów. Dopiero gdy port zyska nową drogę kołowania, oba terminale - nowy i istniejący - zostaną połączone, dzięki czemu przepustowość całego portu wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie.

W pakiecie najbliższych inwestycji znajdują się także m.in. stanowisko do odladzania samolotów, nowe płyty postojowe i oraz kolejne drogi kołowania.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • Rozbudowa

    No pięknie. I te wszystkie samoloty będą latać nad Moreną, Migowem i całym Gdańskiem? Co 8 minut? A Słowackiego zakorkowana? I co z tramwajem na Słowackiego? Jak zwykle ten plan jest prowizoryczny i nikt nie myśli tak naprawdę o mieszkańcach. Tylko zyski, zyski, zyski. Gońcie się, Lech Walesa Airport.

    • 0 0

  • Mikuś

    Ja też nie jestem ekspertem, ale z tego co mi wiadomo to dopalacze stosowane są tylko w silnikach odrzutowych przeznaczonych dla samolotów bojowych. I nie używa się ich przy starcie. Ale tak jak powiedziałam, na 100% nie jestem pewna, trzeba by pogadać ze specjalistą.

    • 0 0

  • skąd to stwierdzenie ,że nie używa ich sie przy starcie ?

    • 0 0

  • przecież sama pisze, że nie jest eksporterem:-)

    dopalaczy:-)

    • 0 0

  • Tak jak napisałam, na 100% nie wiem

    a na wojskowym lataniu się nie znam. Może i się startuje z dopalaczem, ale na pewno nie samolotem pasażerskim. Po prostu przy starcie zwiększa się ciąg i to generuje ten hałas.
    Pierwsze natomiast słyszę, żeby samoloty pasażerskie w ogóle posiadały silniki z dopalaczem. Po pierwsze, nie są przystosowane do takich przeciążeń i poszłyby w drzazgi. Po drugie, połowa pasażerów by mdlała też z powodu przeciążeń. Po trzecie, nie ma konieczności stosowania dopalacza, moc silnika wystarczy na start, a w czasie lotu nie wykonuje się manewrów przy których dopalacz byłby potrzebny.
    Być może Concorde ma dopalacz, ale - ma też inną budowę i kształt kadłuba. Powtarzam: BYĆ MOŻE.

    • 0 0

  • wydaje mi się ,że używa się ich ... wtedy ... gdy ... zaistnieje taka potrzeba :)

    • 0 0

  • na mój gust, też nie jestem ekspertem, hałas jaki powstaje przy starcie, spowodowany jest maksymalnym obciążeniem silnika, żeby samolot mógł po prostu wystartować

    • 0 0

  • Ale silniki samolotów pasażerskich, o ile mi wiadomo,

    w ogóle nie mają dopalaczy.

    • 0 0

  • cocncorde już nie ma dopalaczy bo za szybko pojechał po pasie poprzebijał opony i rozwalił hotel za to zabronili mu latać do końca życia pasażerów

    • 0 0

  • ale sciema

    kiedy skonczono przebudowe lotniska, ze 2 lata temu? nie rozumie czemu od razu nie mogli zrobic większego terminala??? przecież są prognozy, które potrafią przewidzieć zwiększenie się ruchu na lotniskach, zresztą bez żadnej symulacji było wiadomo, że ruch będzie się większy. straszny przekręt...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane