• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startują inwestycje na lotnisku

Michał Stąporek
3 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Trójmiejski port lotniczy potrzebuje pieniędzy na inwestycje. Niewykluczone, że w ich poszukiwaniu trafi na giełdę.

W kwietniu zakończy się prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska w Rębiechowie. Po jej zakończeniu powiększą się sale przylotów i odlotów, dzięki czemu przez port lotniczy będzie mogło przewijać się więcej samolotów. - Będziemy mogli przyjąć i odprawić do ośmiu samolotów na godzinę - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Modernizacja istniejącego terminalu to dopiero wstęp do poważniejszych inwestycji. Zarząd portu oszacował je na ok. 100 mln euro w latach 2007-2013. Część ma pochodzić z funduszy unijnych, reszta ze środków własnych. Przygotowano już projekty, które miałyby być realizowane w ramach unijnego programu SPO Transport, Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Jak zdobyć pozostałe środki?

- W lutym przedstawimy udziałowcom portu lotniczego różne warianty zdobycia tych pieniędzy. Najprostsze byłoby podniesienie kapitału spółki, ale zaproponujemy także pozyskanie inwestora strategicznego, partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt oraz wprowadzeni spółki na giełdę - wylicza Włodzimierz Machczyński.

Na co miałyby pójść te pieniądze? Ponieważ już dziś lotnisko obsługuje więcej pasażerów niż powinno (zaprojektowano je dla 1 mln pasażerów rocznie, a w 2006 r. ten poziom osiągnęło już jesienią), priorytetem jest nowy terminal. W lutym zostanie ogłoszony konkurs na jego projekt architektoniczny. Ma obsłużyć do 3 mln pasażerów rocznie.

Niebawem powstanie projekt przebudowy odcinka ulicy Słowackiego, na odcinku od ul. Spadochroniarzy do lotniska. Prace budowlane miałyby ruszyć jeszcze w tym roku, a warta ok. 3 mln zł inwestycja powinna być gotowa za rok. Czemu ma służyć? - Dziś ten odcinek koliduje z drogą kołowania samolotów, którą musimy zbudować - wyjaśnia prezes Machczyński.

Żeby nowy terminal nie świecił pustkami trzeba będzie zbudować nową drogę kołowania, która odciąży płytę startową i sprawi, że port będzie mógł przyjąć więcej samolotów. Dopiero gdy port zyska nową drogę kołowania, oba terminale - nowy i istniejący - zostaną połączone, dzięki czemu przepustowość całego portu wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie.

W pakiecie najbliższych inwestycji znajdują się także m.in. stanowisko do odladzania samolotów, nowe płyty postojowe i oraz kolejne drogi kołowania.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • BEZ MATURY ALE DOCTOR HONORIS CAUSA

    Brawo Endriu Naród jest z Ciebie dumny :P

    • 0 0

  • mów za samego siebie, Narodem se nie wycieraj bez potrzeby dopalacza...

    • 0 0

  • Do palaczy

    dopalajcie, bo nie cierpię walajacych sie niedopałków :)

    • 0 0

  • przejazd niekolejowy w Gibraltarze

    Polecam wszystkim zainteresowanym projektami lotnisk to zobaczyć, choćby na Google map. Na prawdę imponująca rogatka :)

    • 0 0

  • Do palaczy:)

    jeszcze ze 2 tygodnie i papieroski zdrożeją hy hy hy .

    • 0 0

  • brawo brawo

    można rzec : lepiej późno niż wcale
    do dyrektorów lotniska wreszcie dotarło
    już nie raz o tym pisałem, już 2-3 lata temu, patrz archiwa, nawet na samadres airportgdansk
    Ło Jezusku jak to ciężko mają z tym myśleniem
    1. w końcu jak klikamy na link to po - nieco przydługiej animce - mamy rozkład jazdy wow!!! 3 lata na to czekałem
    2. teraz mówią o koniecznej rozbudowie wow!!! a można już było wystartować w 2004 lub 2005, kiedy to widać było jak na dłoni ekspansję tanich linii lotniczych, że o wiadomej od dawna już dacie przystąpienia do EU nie wspomnę
    3. mam nadzieję, że pomyśleli ale na wszelki wypadek przypomnę, że niezbędny jest rękaw a może i dwa rękawy aby ludziska po płycie nie musieli biegać, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym
    4. poza tym parkingi !!! obecny stan to jeden wielki skandal, małe i drogie, droższe niż kryte parkingi na Roissy pod Paryżem
    5. dojazdy czyli Słowackiego, górny odcinek łatwiej zrobić bo las i nieużytki ale sprawa się zatyka na odcinku dolnym i nie widać szans na odblokowanie
    6. dojazd alternatywny czyli reaktywacja trasy SKM po starym nasypie z Wrzeszcza, była już na ten temat jakaś jaskółka a wielokrotnie przy różnych okazjach pisali forumowicze
    7. i jeszcze kilka tematów, które z pewnością wrzucą bywalcy forum, no bo nie włodarze i dyrektory,
    Ci ostatni będą szukali strategicznego partnera i tu widzę problem, bo część potencjalnych partnerów już się wzajemnie wystrzelała, inni siedzą albo mogą siedzieć niebawem (ach ten PiS, hamuje nam rozwój 3miasta!!!) i teraz cała nadzieja w mafii rosyjskiej albo jakimś milionerze z Rumunii. Nie jest to takie proste niestety, z tymi lotniskami to jak z PKP, nie wiadomo czyje co je, ważne to je co je moje.

    Na razie tyle. 3manko.

    • 0 0

  • "Spadachroniarzy"

    Ałaaaałaaaa...
    SpadAchroniarze, jak wiadomo, występują w aREoklubie ;)
    Tam, gdzie awionetki ;)

    • 0 0

  • A tak w ogóle

    to ja to wszystko nazywam "zarządzaniem metodą gaszenia pożarów". Jak już jest tragicznie, pasażerowie siedzą na walizkach pod terminalem, to się powiększa budynek. Jak już korki stają się niemożliwe, to się ewentualnie dobudowuje JEDEN pas drogi. Jak pasażerowie jadą na dachu autobusu, to się puszcza JEDEN kurs więcej dziennie.
    Cała Polska tym stoi. Burdel i kompletny brak planowania na dłużej niż do najbliższego obiadu.

    • 0 0

  • To sie porobiło..

    jeden agent był prezydentem drugi będzie prymasem.no no nooooo

    • 0 0

  • kasa

    Pewnie mielibyśmy już dawno rękawy, superterminale itd., gdybyśmy mieli na to kasę (sam artykuł zresztą o tym mówi). Ludzie pracujący w trójmiejskim porcie lotniczym pewno lepiej się na tym znają od nas. Wszak do niedawna było to prowincjonalne lotnisko, którego używali tylko biznesmeni. Nie od razu Rzym zbudowano.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane