• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startują inwestycje na lotnisku

Michał Stąporek
3 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Trójmiejski port lotniczy potrzebuje pieniędzy na inwestycje. Niewykluczone, że w ich poszukiwaniu trafi na giełdę.

W kwietniu zakończy się prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska w Rębiechowie. Po jej zakończeniu powiększą się sale przylotów i odlotów, dzięki czemu przez port lotniczy będzie mogło przewijać się więcej samolotów. - Będziemy mogli przyjąć i odprawić do ośmiu samolotów na godzinę - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Modernizacja istniejącego terminalu to dopiero wstęp do poważniejszych inwestycji. Zarząd portu oszacował je na ok. 100 mln euro w latach 2007-2013. Część ma pochodzić z funduszy unijnych, reszta ze środków własnych. Przygotowano już projekty, które miałyby być realizowane w ramach unijnego programu SPO Transport, Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Jak zdobyć pozostałe środki?

- W lutym przedstawimy udziałowcom portu lotniczego różne warianty zdobycia tych pieniędzy. Najprostsze byłoby podniesienie kapitału spółki, ale zaproponujemy także pozyskanie inwestora strategicznego, partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt oraz wprowadzeni spółki na giełdę - wylicza Włodzimierz Machczyński.

Na co miałyby pójść te pieniądze? Ponieważ już dziś lotnisko obsługuje więcej pasażerów niż powinno (zaprojektowano je dla 1 mln pasażerów rocznie, a w 2006 r. ten poziom osiągnęło już jesienią), priorytetem jest nowy terminal. W lutym zostanie ogłoszony konkurs na jego projekt architektoniczny. Ma obsłużyć do 3 mln pasażerów rocznie.

Niebawem powstanie projekt przebudowy odcinka ulicy Słowackiego, na odcinku od ul. Spadochroniarzy do lotniska. Prace budowlane miałyby ruszyć jeszcze w tym roku, a warta ok. 3 mln zł inwestycja powinna być gotowa za rok. Czemu ma służyć? - Dziś ten odcinek koliduje z drogą kołowania samolotów, którą musimy zbudować - wyjaśnia prezes Machczyński.

Żeby nowy terminal nie świecił pustkami trzeba będzie zbudować nową drogę kołowania, która odciąży płytę startową i sprawi, że port będzie mógł przyjąć więcej samolotów. Dopiero gdy port zyska nową drogę kołowania, oba terminale - nowy i istniejący - zostaną połączone, dzięki czemu przepustowość całego portu wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie.

W pakiecie najbliższych inwestycji znajdują się także m.in. stanowisko do odladzania samolotów, nowe płyty postojowe i oraz kolejne drogi kołowania.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • a nasz pilot ajerbusa
    to chłopak jest morowy
    jak dopalacz włączy równo
    lecą wszystkie włosy z głowy

    • 0 0

  • mamy już jednego takiego Kurskiego

    tylko że on też woli np. popierać gazoport w Świnoujściu. O powiększenie lotniska też pewnie by nie lobbował, bo nie daj Boże zabudowaliby mu ostatni skrawek chodnika na którym parkuje ;)

    • 0 0

  • przede wszystkim, to macie swoją władze:-) to ta wasza władza jako hasło wzieła na sztandary "wyciąć PiS", a przecież kurski proponował sojusz w sejmiku
    no to o co wam biega???
    ja nie dałbym wam złamanego szelaga, bo spierdzielicie jak droge na nowy port
    ciekawe czy ktos za to beknie? pewnie operator spycharki

    • 0 0

  • czeżeta
    gazoport w świnoujściu nie jest wynikiem "zemsty" ani złej woli kurskiego tylko ekonomicznie uzasadnioną lokalizacją:-)
    bliżej taniej bezpieczniej

    • 0 0

  • wc problem

    kurcze, jak czytam posty Nonno to wydaje mi się, że gość jest wc-maniakiem. nawet na sylwak jeździ robić inspekcje na południe:)))

    no ale zasada "Robienie jest ważniejsze niż wódka." bardzo mi się podoba:) jak powiedział kolega grunwaldzkiego w filmie "nienawiść": "jak dobrze jest się wys*ać":)

    • 0 0

  • Dopalacze tylko w..

    samolocie pasazerskim typu Concord. 747 na pelnym ciagu jest znacznie cichszy niz ten demon spalania wycofany z eksploatacji:)

    a co do silnikow wykorzystywanych w lotnictwie cywilnym male info by zrozumiec.

    W zależności od zastosowania silniki dwuprzepływowe mają różny stopień dwuprzepływowości (stosunek masy powietrza przepływającego przez kanał zewn. do masy powietrza przepływającego przez kanał wewn.), silniki o dużym stopniu dwuprzepływowości (5 : 1 i więcej) są stosowane do napędu samolotów komunik. i transportowych, o małym (1 : 1 i mniej) do samolotów wojsk.; silniki o dużym stopniu dwuprzepływowości (nazywane silnikami wentylatorowymi) charakteryzują się b. dużymi ciągami oraz niskim jednostkowym zużyciem paliwa (wysoką sprawnością). Silniki wentylatorowe są stosowane w samolotach o poddźwiękowej prędkości lotu, podczas gdy silniki o małym stopniu dwuprzepływowości mogą być stosowane w samolotach naddźwiękowych (wówczas spalanie paliwa może być realizowane w obu kanałtowany

    • 0 0

  • socco

    Skopiować to i my potrafimy. Tylko gdzie jest info o tym, czy w silnikach dla sam. pasażerskich stosowane są dopalacze? Bo moim zdaniem nie są.

    • 0 0

  • moim zdaniem utrzymuje je (samoloty psażerskie) siła odpowiednio dobranych kryształów

    • 0 0

  • zmja

    a czy ja zle cos napisalem?:) wylacznie dopalacz byl stosowany w concordzie. W innych nawet A380 nie ma czegos takiego..
    skopiowac mozna owszem ale nie kazdemu chce sie poszukac i doczytac zatem pozwolilem sobie wkleic.

    • 0 0

  • samolot thunderbolt miał dodatkowy wtrysk wody do silnika co zwiekszało dość znacznie jego moc
    to piszę z pamieci;-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane