- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (143 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (88 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (257 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Startują inwestycje na lotnisku
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/25/300x0/25374__kr.webp)
W kwietniu zakończy się prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska w Rębiechowie. Po jej zakończeniu powiększą się sale przylotów i odlotów, dzięki czemu przez port lotniczy będzie mogło przewijać się więcej samolotów. - Będziemy mogli przyjąć i odprawić do ośmiu samolotów na godzinę - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.
Modernizacja istniejącego terminalu to dopiero wstęp do poważniejszych inwestycji. Zarząd portu oszacował je na ok. 100 mln euro w latach 2007-2013. Część ma pochodzić z funduszy unijnych, reszta ze środków własnych. Przygotowano już projekty, które miałyby być realizowane w ramach unijnego programu SPO Transport, Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Jak zdobyć pozostałe środki?
- W lutym przedstawimy udziałowcom portu lotniczego różne warianty zdobycia tych pieniędzy. Najprostsze byłoby podniesienie kapitału spółki, ale zaproponujemy także pozyskanie inwestora strategicznego, partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt oraz wprowadzeni spółki na giełdę - wylicza Włodzimierz Machczyński.
Na co miałyby pójść te pieniądze? Ponieważ już dziś lotnisko obsługuje więcej pasażerów niż powinno (zaprojektowano je dla 1 mln pasażerów rocznie, a w 2006 r. ten poziom osiągnęło już jesienią), priorytetem jest nowy terminal. W lutym zostanie ogłoszony konkurs na jego projekt architektoniczny. Ma obsłużyć do 3 mln pasażerów rocznie.
Niebawem powstanie projekt przebudowy odcinka ulicy Słowackiego, na odcinku od ul. Spadochroniarzy do lotniska. Prace budowlane miałyby ruszyć jeszcze w tym roku, a warta ok. 3 mln zł inwestycja powinna być gotowa za rok. Czemu ma służyć? - Dziś ten odcinek koliduje z drogą kołowania samolotów, którą musimy zbudować - wyjaśnia prezes Machczyński.
Żeby nowy terminal nie świecił pustkami trzeba będzie zbudować nową drogę kołowania, która odciąży płytę startową i sprawi, że port będzie mógł przyjąć więcej samolotów. Dopiero gdy port zyska nową drogę kołowania, oba terminale - nowy i istniejący - zostaną połączone, dzięki czemu przepustowość całego portu wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie.
W pakiecie najbliższych inwestycji znajdują się także m.in. stanowisko do odladzania samolotów, nowe płyty postojowe i oraz kolejne drogi kołowania.
Opinie (202) ponad 10 zablokowanych
-
2007-01-03 12:01
a nasz pilot ajerbusa
to chłopak jest morowy
jak dopalacz włączy równo
lecą wszystkie włosy z głowy- 0 0
-
2007-01-03 12:02
mamy już jednego takiego Kurskiego
tylko że on też woli np. popierać gazoport w Świnoujściu. O powiększenie lotniska też pewnie by nie lobbował, bo nie daj Boże zabudowaliby mu ostatni skrawek chodnika na którym parkuje ;)
- 0 0
-
2007-01-03 12:05
przede wszystkim, to macie swoją władze:-) to ta wasza władza jako hasło wzieła na sztandary "wyciąć PiS", a przecież kurski proponował sojusz w sejmiku
no to o co wam biega???
ja nie dałbym wam złamanego szelaga, bo spierdzielicie jak droge na nowy port
ciekawe czy ktos za to beknie? pewnie operator spycharki- 0 0
-
2007-01-03 12:07
czeżeta
gazoport w świnoujściu nie jest wynikiem "zemsty" ani złej woli kurskiego tylko ekonomicznie uzasadnioną lokalizacją:-)
bliżej taniej bezpieczniej- 0 0
-
2007-01-03 12:09
wc problem
kurcze, jak czytam posty Nonno to wydaje mi się, że gość jest wc-maniakiem. nawet na sylwak jeździ robić inspekcje na południe:)))
no ale zasada "Robienie jest ważniejsze niż wódka." bardzo mi się podoba:) jak powiedział kolega grunwaldzkiego w filmie "nienawiść": "jak dobrze jest się wys*ać":)- 0 0
-
2007-01-03 12:13
Dopalacze tylko w..
samolocie pasazerskim typu Concord. 747 na pelnym ciagu jest znacznie cichszy niz ten demon spalania wycofany z eksploatacji:)
a co do silnikow wykorzystywanych w lotnictwie cywilnym male info by zrozumiec.
W zależności od zastosowania silniki dwuprzepływowe mają różny stopień dwuprzepływowości (stosunek masy powietrza przepływającego przez kanał zewn. do masy powietrza przepływającego przez kanał wewn.), silniki o dużym stopniu dwuprzepływowości (5 : 1 i więcej) są stosowane do napędu samolotów komunik. i transportowych, o małym (1 : 1 i mniej) do samolotów wojsk.; silniki o dużym stopniu dwuprzepływowości (nazywane silnikami wentylatorowymi) charakteryzują się b. dużymi ciągami oraz niskim jednostkowym zużyciem paliwa (wysoką sprawnością). Silniki wentylatorowe są stosowane w samolotach o poddźwiękowej prędkości lotu, podczas gdy silniki o małym stopniu dwuprzepływowości mogą być stosowane w samolotach naddźwiękowych (wówczas spalanie paliwa może być realizowane w obu kanałtowany- 0 0
-
2007-01-03 12:15
socco
Skopiować to i my potrafimy. Tylko gdzie jest info o tym, czy w silnikach dla sam. pasażerskich stosowane są dopalacze? Bo moim zdaniem nie są.
- 0 0
-
2007-01-03 12:17
moim zdaniem utrzymuje je (samoloty psażerskie) siła odpowiednio dobranych kryształów
- 0 0
-
2007-01-03 12:20
zmja
a czy ja zle cos napisalem?:) wylacznie dopalacz byl stosowany w concordzie. W innych nawet A380 nie ma czegos takiego..
skopiowac mozna owszem ale nie kazdemu chce sie poszukac i doczytac zatem pozwolilem sobie wkleic.- 0 0
-
2007-01-03 12:23
samolot thunderbolt miał dodatkowy wtrysk wody do silnika co zwiekszało dość znacznie jego moc
to piszę z pamieci;-)- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.