• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startują inwestycje na lotnisku

Michał Stąporek
3 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Trójmiejski port lotniczy potrzebuje pieniędzy na inwestycje. Niewykluczone, że w ich poszukiwaniu trafi na giełdę.

W kwietniu zakończy się prowizoryczna rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska w Rębiechowie. Po jej zakończeniu powiększą się sale przylotów i odlotów, dzięki czemu przez port lotniczy będzie mogło przewijać się więcej samolotów. - Będziemy mogli przyjąć i odprawić do ośmiu samolotów na godzinę - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Modernizacja istniejącego terminalu to dopiero wstęp do poważniejszych inwestycji. Zarząd portu oszacował je na ok. 100 mln euro w latach 2007-2013. Część ma pochodzić z funduszy unijnych, reszta ze środków własnych. Przygotowano już projekty, które miałyby być realizowane w ramach unijnego programu SPO Transport, Infrastruktura i Ochrona Środowiska. Jak zdobyć pozostałe środki?

- W lutym przedstawimy udziałowcom portu lotniczego różne warianty zdobycia tych pieniędzy. Najprostsze byłoby podniesienie kapitału spółki, ale zaproponujemy także pozyskanie inwestora strategicznego, partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt oraz wprowadzeni spółki na giełdę - wylicza Włodzimierz Machczyński.

Na co miałyby pójść te pieniądze? Ponieważ już dziś lotnisko obsługuje więcej pasażerów niż powinno (zaprojektowano je dla 1 mln pasażerów rocznie, a w 2006 r. ten poziom osiągnęło już jesienią), priorytetem jest nowy terminal. W lutym zostanie ogłoszony konkurs na jego projekt architektoniczny. Ma obsłużyć do 3 mln pasażerów rocznie.

Niebawem powstanie projekt przebudowy odcinka ulicy Słowackiego, na odcinku od ul. Spadochroniarzy do lotniska. Prace budowlane miałyby ruszyć jeszcze w tym roku, a warta ok. 3 mln zł inwestycja powinna być gotowa za rok. Czemu ma służyć? - Dziś ten odcinek koliduje z drogą kołowania samolotów, którą musimy zbudować - wyjaśnia prezes Machczyński.

Żeby nowy terminal nie świecił pustkami trzeba będzie zbudować nową drogę kołowania, która odciąży płytę startową i sprawi, że port będzie mógł przyjąć więcej samolotów. Dopiero gdy port zyska nową drogę kołowania, oba terminale - nowy i istniejący - zostaną połączone, dzięki czemu przepustowość całego portu wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie.

W pakiecie najbliższych inwestycji znajdują się także m.in. stanowisko do odladzania samolotów, nowe płyty postojowe i oraz kolejne drogi kołowania.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • ... i kraków...

    • 0 0

  • Ja ostatnio jadłem dużo kapusty

    I ostatnio wciąż byłem na dopalaczach.
    Jak wszedłem do windy w bloku dziadka to nawet nie musiałem wciskać przycisku, od razu byłem na górze.
    A w windzie włączył się alarm antypożarowy od tego dymu.

    • 0 0

  • ...i Włoszczowę...

    • 0 0

  • 747 u nas nie wystartuje!

    Hmm dziwne. Ale nie slyszalem by na naszym lotnisku wyladowalo cos wiekszego niz 777. 747 jakby wyladowal to dalby rade.. gorzej z wystartowaniem. Pas lotniska ma 2.800m a 747 potrzebuje 3200.. wiec nie ma mozliwosci by wystartowal.. tzn moze jezeli bylby pusty a nie z 500 pasazerami na pokladzie:)

    I - etap
    http://www.airport.gdansk.pl/siteimages/inwestycje1etap.jpg

    II - etap
    http://www.airport.gdansk.pl/siteimages/inwestycje2etap.jpg

    • 0 0

  • a o dopalaczach słyszałeś??

    • 0 0

  • brakuje tu takiego gosiewskiego
    mielibyście lotnisko jak talala, a tak bedzie je miał rzeszów:-)

    • 0 0

  • zgadza się Czarna Żmijo

    z tym, że niektórzy w własnym interesie to planować potrafią a i w działaniu wykazują niebywałą skuteczność
    taki np. gościo co podpisał sobie umowę na dzierżawę pubu Fantom przy wejściu na molo i teraz się domaga w związku z wiadomą budową, zadośćuczynienia
    albo inny gościo co sobie załatwił pozwolenie na knajpę na wydmie (po drodze do Koliby) czy kolejny w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, obrotne chopaki, może dobre byłyby z nich dyrektory...

    P.S. - bodajże w takiej Ustce też knajpę na wydmie postawili ale w końcu słupska prokuratura za to się zabrała a u nas w 3city? szkoda gadać

    • 0 0

  • a co z lotniskiem na Babich Dołach?

    Z tego, co nam zostało ogłoszone swego czasu, z lotniska wojskowego na Babich Dołach miała zostać wydzielona część cywilna, zarządzana również przez Lech Walesa Airport. Czy była to tylko kiełbasa wyborcza? Oby nie... W końcu większość dużych ośrodków miejskich w krajach starej unii ma po kilka lotnisk. Zresztą, wczoraj wróciłem ze Sztokholmu: 1,25 mln mieszkańców, 4 (słownie: cztery) lotniska. Czy więc Trójmiasto (przypomnę: ok. 750 tysięcy) nie zasługuje na dwa? Za chwilę zapewne twardogłowa część gdańszczan zacznie się wywnętrzniać, że po co takiej wioseczce, jak Gdynia, lotnisko... Zresztą - więcej lotnisk = więcej rejsów A pomyślcie tylko: Barcelona, Helsinki, Wenecja... A i tak Babie Doły to przecież porównywalna odległość od centrum Gdyni, co Rębiechowo od centrum Gdańska.

    • 0 0

  • na lotnisku w rebiechowie
    tak siedzimy sobie ciasno
    giną troski i zmartwienia
    bo lotnisko wszystko zmienia

    • 0 0

  • swieta racja

    "Brak jest bezpłatnych a płatne są tak drogie, że już dawno powinni sobie za nie drugi terminal zafundować. Poza tym chyba pod Realem jest więcej miejsc parkingowych niż przy Rębiechowie"

    mikuś słusznie prawi, POMYŚLEĆ O PARKINGACH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane