• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krwawa tajemnica Bałtyku

Jadwiga Bogdanowicz
2 lutego 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Wilhelm Gustloff Wilhelm Gustloff

Pierwszy raport z wyprawy na wrak okrętu "Steuben" opublikował magazyn "National Geographic". "Steuben" został w lutym 1945 r. storpedowany przez radziecką łódź podwodną. Zginęło wtedy 4500 osób - trzy razy więcej niż na słynnym "Titanicu". Wystawę fotografii z wyprawy można od wczoraj oglądać w Akwarium Gdyńskim.



Steuben - niemieckie wraki na Bałtyku



Niemiecki okręt został zwodowany w 1923 r. pod nazwą "Munchen". Początkowo był statkiem handlowym. Przed wojną został przebudowany i otrzymał nowe imię "Generał von Steuben". Secesyjne salony koncertowe, wysmakowane wnętrza kabin pasażerskich, biel kadłuba - wszystko to sprawiło, że "Steuben" stał się jednym z najbardziej luksusowych "pasażerów". Przyszła wojna. Elegancki "pasażer" został przemalowany na wojskowe barwy maskujące - załopotała na nim flaga ze swastyką. Początkowo pełnił rolę okrętu bazy. Od lata 1944 r. przewożono nim rannych żołnierzy. 10 lutego 1945 r. został zotopiony przez dwie torpedy. Dziura po nich ma wymiary 10 na 4 m. Okręt zatonął w 20 minut. Śmierć tysiącom ludzi przyniósł radziecki okręt podwodny S-13 dowodzony przez Aleksandra Marinesco - tego samego, który kilkanaście dni wcześniej zatopił okręt "Wilhelm Gustloff". Łącznie na obu okrętach zginęło conajmniej 10 tys. ludzi.

Steuben - wrak na dnie Bałtyku



W maju ubiegłego roku Marynarka Wojenna zlokalizowała w pobliżu Ustki wrak poszukiwanego od 60 lat okrętu - leży na lewej burcie, na głębokości 72 m. Wyprawa "National Geographic" odbyła się w sierpniu ub.r. Współorganizatorem rejsu był Morski Instytut Rybacki z Gdyni, który m.in. użyczył swojego statku naukowo-badawczego "Baltica". W wyprawie wzięło udział 17 osób - płetwonurkowie, archeolodzy, inżynierowie zajmujący się podwodnym sprzętem, lekarze (specjaliści od hiperbaryki).

- Wrak jest pokryty porwanymi sieciami rybackimi, które tworzą jakby pokrywający go dywan - relacjonuje Marcin Jamkowski, kierownik wyprawy, na co dzień zastępca redaktora naczelnego "National Geographic Polska". - Tkwią w nich poduszone ryby. Wszystko razem sprawia upiorne wrażenie. Zdecydowaliśmy, że nie będziemy wpływać do środka wraku. Nie tylko dlatego, że to niebezpieczne, ale też z szacunku dla zmarłych. Jedynym miejscem, gdzie weszliśmy, jest mostek kapitański - dowiedzieliśmy się, że w tym miejscu nikt nie zginął.

Podwodnymi zdjęciami zajął się Christoph Gerick - jeden z najlepszych na świecie fotografów podwodnych, z pochodzenia Niemiec, mieszka we Francji.

- To było dla mnie szczególne przeżycie - mówi Christoph Gerick. - Moja rodzina miała bilety na "Steubena". Na szczęście spóźniła się i nie wypłynęła w ten rejs.

Ciekawostką jest też historia wyprawy. Jest ona pierwszą w Polsce w 117-letniej historii międzynarodowego magazynu "National Geographic". Po raz pierwszy też amerykańskie szefostwo wydawnictwa postawiło na czele wyprawy osobę pracującą dla lokalnej edycji magazynu.

- To był ewenement - mówi Dariusz Raczko, redaktor naczelny "National Geographic Polska". - "National Geographic" na całym świecie dociera do 22 mln ludzi. Raport o losach "Steubena" publikuje lutowe wydanie, które ukaże się w 22 edycjach językowych.

Wystawę "Steuben - krwawa tajemnica Bałtyku" można oglądać w Akwarium Gdyńskim (aleja Zjednoczenia 1) od wczoraj do końca marca w godz. 10-17 (oprócz poniedziałków).
Głos WybrzeżaJadwiga Bogdanowicz

Opinie (130)

  • Gallux

    A gdzie staropolskie...,dziekuje

    • 0 0

  • WIlhelm Gustloff Steuben

    Witam
    jakos wszyscy piszacy o tragedii i barbazynstwie nie wspomnieli ze na wyzej wymienionych wrakach plyneli nie tylko cywile i ranni ewakuowano nimi jednostki wojskowe szkolny dywizjon U-Bootow tak wiec nie byly to statki szpitalne a jednostki wojskowe plynace w eskorcie!!!
    tak wiec ich zatopienie w czasie wojny bylo czyms normalnym a Marinesko wykonywal swoj obowiazek
    pozdrawiam

    • 0 0

  • Patryk masz zupelna racje U-boty zatopily setki statkow handlowych plynacych z Ameryki do Angli i Rosji

    • 0 0

  • Gallux

    ja Ciebie też bardzo proszę o tę listę. plizzzzzzz !
    dorotaskrzypczak@wp.pl

    • 0 0

  • Zdecydowaliśmy, że nie będziemy wpływać do środka wraku...ale też z szacunku dla zmarłych.

    Pytam dla jakiego szacunku? To do Oświęcimia to już nikt nie powinien wchodzić, tam to dopiero zginęli niewinni ludzie. Marinesco był cool. Gallux w tym temacie w pełni się z tobą zgadzam.

    • 0 0

  • gallux

    wysłałem Ci mejla w tej sprawie na adres net.......@

    • 0 0

  • zostawcie titanica

    • 0 0

  • Bolo
    Mój dziadek powiedział "pobiło się dwóch bandytów".

    A co uznaje polityka międzynarodowa...

    • 0 0

  • NA STATKACH O KTÓRYCH MÓWIMY ZGINĘŁA SZKOŁA U-bOOTÓW, BSKI ZPOMICNICZEJ SŁUZBY MNÓSTWO RANNYCH,PROMINENTNE OSOBY ZE SFASTYKĄ NA RAMIENIU.nIEMCY DOSKONALE WIEDZIELI CO ICH CZEKA PO DOSTANIU SIE W RĘCE RUSKICH.WERMACHT UCIEKAŁ JAK MÓGŁ I NIE TYLKO ON.TERAZ TŁUMACZENIE CYWILNE JEDNOSTKI JAKIE CYWILNE.nIEMCY TEŻ MORDOWALI JAK SIE PATRZY POWSTANIE WARSZWSKIE CZYSTKA W SZPITALACH.tERAZ TŁUMACZENIE ,ZE TO STATKI SZPITALNE TO CZEMU ESKORTA I 60% EWAKUOWANYCH TO WOJSKO.rUSKI ZNISZCZYLI GDAŃSK I WIĘKSZOŚC MIAST W DAWNYCH PRUSACH WSCHODNICH ALE WYNIKAŁO TO Z ROZKAZU STALINA.REALIZOWALI GO KONSEKWENTNIE DO KOŃCA.cZEKAM NA ODZWEW

    • 0 0

  • kazdy walczacy w II WW kraj kładł nacisk na ratowanie wysoko wyszkolonych kadr chociazby lotników
    logicznym, ze nazisci, dokładni jak szwajcarski zegarek, zaplanowali wywiezienie z trójmiejskiego kotła najpierw tych, którzy mogli sie przydać rzeszy
    życie zwykłych pospolitych nazistów o ile nie byli zdolni do noszenia broni mieli w dupie
    niemcy również jak rosjanie nie respektowali konwencji i znak czerwonego krzyża na pokładzie nie robił na nich najmniejszego wrażenia
    mój kumpel śp leszek opowiadał, że w latach siedemdziesiatych był ratownikiem na sopockiej plazy i kiedy na ich odcinku morze wyrzuciło topielca brali bączka i wieźli klienta na plaże w jelitkowie
    ja proponuje te wraki popchnąc w kierunku ruskich

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane