• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stłuczki ciężarówek paraliżują obwodnice. Brakuje miejsc do ich kontroli

Szymon Zięba
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kontroli ciężarówek jest wciąż zbyt mało, bo niewiele jest miejsc, by bezpiecznie je przeprowadzić. Kontroli ciężarówek jest wciąż zbyt mało, bo niewiele jest miejsc, by bezpiecznie je przeprowadzić.

Prawie 400 kolizji i wypadków z udziałem samochodów ciężarowych odnotowano na trójmiejskich ekspresówkach od początku 2019 roku. Skutkiem większości z nich był paraliż ruchu na trasach S6MapkaS7Mapka, nierzadko na długie godziny. Wpływ na bezpieczeństwo mają kontrole ciężkich pojazdów. Punktów, w których TIR-y mogą być sprawdzane, jest jednak zbyt mało.



Twoim zdaniem samochody ciężarowe utrudniają ruch w Trójmieście?

W nocy z 24 na 25 maja na Obwodnicy Trójmiasta pod wiaduktem w Osowej zderzyły się dwie ciężarówki. W wyniku zdarzenia kierowca jednej z nich zmarł na miejscu. Utrudnienia na ekspresówce trwały kilka godzin.

To jeden z kilku śmiertelnych wypadków z udziałem samochodów ciężarowych, do których doszło w ostatnich latach na trasach S6 i S7. Dużo częściej TIR-y biorą udział w mniej groźnych stłuczkach, jednak ich następstwem jest paraliż kluczowych dla Trójmiasta tras. Usuwanie skutków takiego zdarzenia z obwodnicy nierzadko trwa długie godziny.

Mundurowi z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku wyliczają, że na obu ekspresówkach w ostatnich latach doszło do prawie 400 kolizji i wypadków: 49 w 2021 r., 117 w 2020 r. i 124 w 2019.

Do tego należy doliczyć wypadki i kolizje z udziałem ciężarówek na gdyńskim odcinku trójmiejskiej obwodnicy. W 2019 r. było ich 35, rok później 40, a od początku tego roku - już 21.

O prawie 28 ton za dużo ważyła ciężarówka z kontenerami. Mat. z 2020 r.

Z tachografu w pojeździe zatrzymanym przez inspektorów z Inspekcji Transportu Drogowego wynikało, że 250-kilometrowy odcinek ciężarówka pokonała w... dwie minuty.

- Niestety zdarzają się uczestnicy ruchu drogowego, którzy ignorują przepisy i w ten sposób narażają innych na utratę zdrowia, a nawet życia - przyznaje Jolanta Grunert z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.

Każdy wypadek jest inny, ale stan pojazdu może być kluczowy



Przyczyny majowego wypadku wyjaśniają policjanci. Podkreślmy: każda taka sprawa rozpatrywana jest przez służby indywidualnie i przyczyny zdarzeń są różne. Wina nie zawsze leży po stronie kierującego ciężkim pojazdem. Nie da się jednak ukryć, że na bezpieczeństwo w ruchu samochodów ciężarowych ogromny wpływ ma zarówno stan techniczny pojazdów, jak i stan samych kierowców.

Mowa tu nie tylko o tak oczywistych aspektach jak trzeźwość osób, które wsiadają za kierownicę, ale również przestrzeganie godzin pracy, z uwzględnieniem efektywnego wypoczynku.

Korek po zderzeniu ciężarówek na obwodnicy. Nagranie z 2020 r.


Sprawdzaniem tego zajmują się przede wszystkim funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego. Od 2020 roku do tej pory na trasach S6 i S7 wykryto w sumie 46 naruszeń przepisów Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Przeprowadzono też 48 kontroli drogowych.

Czytaj też:

Zbyt ciężka ciężarówka na A1



- Większość naruszeń dotyczyła umieszczenia na pojeździe ładunku powodującego przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej kontrolowanego pojazdu, stwierdzono też brak badania tachografu, rejestrowanie przez kierowcę czasu swojej pracy na karcie innego kierowcy - wylicza Przemysław Gradomski, zastępca pomorskiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.
I choć każde naruszenie przepisów kończyło się karą pieniężną, przyłapani kierowcy ciężarówek stanowią zaledwie ułamek spośród wszystkich, którzy łamią prawo i unikają kontroli.

Punktów kontroli ciężarówek jest mało i są... niebezpieczne



W skuteczniejszym wyłapywaniu nieodpowiedzialnych kierowców mogłoby pomóc utworzenie większej liczby punktów kontrolnych, na których ciężarówki są sprawdzane. Na liczącej ponad 66 km trasie S6 znajdują się bowiem tylko dwa.

W 2020 r. ciężarówka uderzyła w wiadukt na obwodnicy.


Pierwszy zlokalizowany jest pomiędzy węzłem Karczemki a węzłem Matarnia (jadąc w kierunku Gdyni). Drugi w Gdyni-Chyloni przed końcem Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z tego drugiego punktu służby kontrolne nie korzystają. Dzieje się tak ze względów bezpieczeństwa, gdyż położony jest on za zakrętem. W przeszłości doszło w tym miejscu do śmiertelnego wypadku z udziałem funkcjonariusza policji, który próbował zatrzymać pojazd do kontroli.

- Pierwszy punkt ma infrastrukturę pozwalającą na ważenie pojazdów i wykorzystywany jest głównie do kontroli pod tym kątem. Wymaga dynamicznego zatrzymywania pojazdów - tłumaczy Przemysław Gradomski.
Również na trasie S7 znajdują tylko dwa punkty kontrolne. Pierwszy położony jest na wysokości Koszwał (jadąc w kierunku Warszawy), a drugi po przeciwległej stronie (z kier. Elbląg na kier. Gdańsk) na MOP Żuławy.

W grudniu ubiegłego roku ciężarówka wywróciła się na wys. Ikei. Efektem były duże korki. W grudniu ubiegłego roku ciężarówka wywróciła się na wys. Ikei. Efektem były duże korki.
Co ciekawe, i w tym przypadku z pierwszego punktu służby nie korzystają, gdyż nie jest on oddzielony barierami technicznymi od pasów ruchu i nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa kontrolujących i kontrolowanych.

- Punkt na MOP Żuławy wykorzystywany jest głównie do kontroli pod kątem sprawdzania mas i nacisków osi kontrolowanych pojazdów i wymaga dynamicznego ściągania pojazdów do kontroli - wyjaśnia Przemysław Gradomski.
Z kolei na S6 w stronę A1 całkowicie brakuje bezpiecznego punktu kontroli pojazdów, podobnie jak na trasie S7 w stronę Warszawy.

Bez lepszej infrastruktury trudno o lepsze kontrole



- Robimy, co możemy, i pracujemy, na czym możemy. Ale przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa jesteśmy w stanie wykorzystać tylko te punkty kontroli pojazdu, które nie zakłócą płynności ruchu i jednocześnie będą bezpieczne dla innych uczestników. "Ściągnięcie" jadącej drogą ekspresową ciężarówki na kontrolę nie jest taką łatwą rzeczą - podkreśla jeden z funkcjonariuszy ITD, który prosi o zachowanie anonimowości.
I podsumowuje:

- Dopóki nie powstanie odpowiednia infrastruktura, więcej punktów kontrolnych ciężarówek, trudno będzie wyłapać większą liczbę kierowców, którzy nie szanują przepisów, jeżdżą ze zbyt ciężkim towarem albo przekraczają czas pracy.

Skutki majowego wypadku z udziałem ciężarówki, do którego doszło na obwodnicy.

Opinie (160) 2 zablokowane

  • Obecnie nawet w miastach lekko powyżej 20 tysięcy osób jest prowadzona obwodnica 2-pasmowa, u nas? (12)

    mamy prawie 1 miliona mieszkańców trójmiasta, plus drugie tyle przyjeżdżających na wakacje i NAWET nie ma najmniejszej wzmianki/planów o tym aby ją poszerzyć do 3 pasów. Jak długo jeszcze będziecie udawać ślepców że 2 pasy są okej? były okej jak samochodów było 10 razy mniej.

    • 76 14

    • (2)

      Nikt nie udaje że 2 pasy są ok do tej ilości samochodów bo nie są (inna sprawa że to samochodów jest za dużo). Jednak czym innym jest prowadzenie drogi w szczerym polu a czym innym rozbudowa w takich warunkach jakie mamy.

      • 5 9

      • Jasne zgadzam się to nie to samo co wybudowanie drogi na pustkowiu, jednakże nie powiesz mi że jest to niemożliwe (1)

        zwłaszcza porównując możliwości finansowania ( lub uzyskania dofinansowania) takiej dużej metropolii. Powinny te prace planowe już trwać, bo i tak ich rządzący nie unikną, samochody nie znikną.

        • 10 3

        • No zaraz, przecież ma właśnie dlatego powstać obwodnica metropolitalna.

          • 11 0

    • niestety (5)

      Niestety ale do tego włodarze Gdańska chcą zwężać ulice, wprowadzać przejścia na jezdniach zamiast tuneli i kładek - będą ginąć ludzie przez to :/ Trójmiasto ma taki układ jaki ma, wymusza to konkretne rozwiązania. A Pani Dulkiewicz czy Pan Szczurek wolą wydawać kasę na strefy komfortu, aniżeli na usprawnianie ruchu drogowego. Kierowcy dla nich chyba są przestępcami i winni nawet gradobiciu...

      • 19 9

      • Przyzwyczajaj się do ograniczeń dla samochodów. (2)

        Już za kilka lat będą opłaty za wjazd samochodem do miasta, projekt takiej ustawy jest już w opracowaniu.

        • 5 9

        • Nie przejdzie.

          Tak samo jak z obniżonym wiekiem emerytalnym. Co z tego że to potrzebne i za parę lat bez tego będziemy w d*pie?

          Liczą się głosy teraz.

          • 1 1

        • Kompletnie nie potrzebuje zapuszczac sie do miasta. A wiecej sklepow etc po prostu powstanie za obwodnica.

          • 1 0

      • A ja jestem zniesmaczony twoją wypowiedzią koleś. (1)

        • 0 0

        • A kto pytał?

          • 0 0

    • Bo te obwodnice to elementy tej czy innej eski, medrcze.

      • 3 0

    • Kierowca

      U nas zmniejszają liczbę pasów i zmniejszają dozwoloną prędkość :(

      • 1 0

    • racja racja a dodatkowo gdzie są przejazdy awaryjne lub wjazdy awaryjnie żeby puszczać zablokowaną jezdnię objazdem a nie skazywać kierwowców na X godzin oczekiwania??

      dlaczgo zarządca drogi nie jest do tego przygotowany?
      kiedy będzie? proszę o odpowiedź

      • 2 0

  • Do redakcji

    Błędnie oznaczyliście trasę S7. To jest Południowa Obwodnica Gdańska, a nie Armii Krajowej ;)

    • 3 0

  • Nic dziwnego (8)

    Bo to panowie dróg robią co chcą i jak chcą. Prędkość łamana to norma, wyprzedzanie również. Kiedyś jeden kierowca mi mówił że mają ograniczniki prędkości to ciekawe bo często jedzie tir np.120.
    A w nocy na zjeździe z obwodnicy w stronę obłuża to juz jest masakra pędzą ile fabryka dała a tam jest ograniczenie do 50 dla sam. ciężarowych.

    • 28 32

    • Jest ograniczenie, nie ma fotoradaru ani policji. To chba wyjaśnia wszystko.

      • 9 0

    • (6)

      Gdzie ty gościu widzisz szybkość ciężarówki 120??? Bredzisz na potrzeby wpisu!!! Ogarnij się !!!!!

      • 4 5

      • (4)

        Jak jedziesz z tyłu za takim to widzisz na swoim liczniku, no nie?

        • 2 1

        • (3)

          Każda ciężarówka ma ogranicznik na 90 km/h. Te 120 to masz na liczniku jak się do niej zbliżasz.

          • 3 2

          • Każda ciężarówka ma też tachograf, a jakoś kierowcy potrafią się razem z TIRem teleportować :)

            • 0 0

          • (1)

            Jeśli kierowca jedzie autem starszego typu gdzie da się podlozyc tzw magnes to ogranicznik prędkości nie działa i te 120 km na godzinę jest do zrobienia. Jadąc z górki nawet bez magnesu się da.

            • 1 1

            • To też swoją drogą kuriozum że jakimiś magnesami sięoszukuje jakieś tachografy a w byle aucie z wypożyczalni możesz sobie w aplikacji zobaczyć trasę i prękość...

              • 1 0

      • o widzę że mamy tirowca na forum
        Albo troll, albo jakiś młokos któremu jeszcze koledzy nie pokazali jak się ten ogranicznik wyłącza

        • 0 1

  • Brakuje trzeciego pasa na całej długości Obwodnicy!

    • 6 1

  • Każda ciężarówka powinna być zważona zanim opuści poty (1)

    • 7 2

    • Jest ważona, ale kierowca wyjeżdża z jednym kontenerem 20' a potem wraca z drugą naczepą i bierze drugi kontener 20' a zestaw łączy poza portem jeżeli to import, albo poza miejscem załadunku jeżeli to eksport

      • 0 0

  • Zakaz wyprzedzania

    A może by tak wziąć przykład z Czechów i na autostradach i drogach ekspresowych wprowadzić zakaz wyprzedzania przez pojazdy o masie DMC powyżej 12 ton u nich się sprawdza to może tak by u nas?

    • 11 1

  • 3/4 kierowców tirów na polskich blachach to Ukraińcy. Kiedyś pracowałem z jednym takim, który po 3 miesiącach olał pracę,, bo sobie "załatwił" papiery na tiry. Dodam, że nigdzie nie wyjeżdżał i nie uczestniczył w żadnych kursach więc kupił sobie te papiery.

    • 8 1

  • Czas zbudować obwodnicę obwodnicy (2)

    Poprawianie obecnej obwodnicy to tylko półśrodki.
    Poza tym jedna droga, nawet 4 pasmowa, zawsze będzie generowała korki spowodowane awarią lub kolizją.

    • 5 2

    • (1)

      a potem obwodnica obwodnicy obwodnicy

      • 2 0

      • Taka kolej rzeczy. Tu nie ma się z czego śmiać

        Bo Aglomeracja "puchnie" i z obwodnicą obwodnicy będzie to samo co z obwodnicą. W końcu stanie się de facto drogą wewnętrzną. Ale jeśli zaprojektuje się ja z głową (odpowiednia ilość pasów, dobrze rozplanowane węzły), to budowę kolejnej drogi można przesunąć w czasie.

        Gdyby obecna obwodnica na całej długości miała pas awaryjny, na pewno wpłynęło by to pozytywnie na przepustowość. Niestety na szeregu odcinków nie ma tego pasa, a poza tym są źle zbudowane (zaprojektowane) węzły.

        • 1 1

  • Brakuje przede wszystkim pasa awaryjnego.

    Choćby nawet odcinkowo.

    • 7 1

  • Obwodnica

    Gdyby obwodnica była wydolna to sprawy wyglądałyby inaczej.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane