• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Tempo 30 także w Gdyni

Michał Sielski
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku 70 proc. dróg ma zostać objętych strefą Tempo30. W Gdyni zastanawiają się nad wprowadzeniem jej w Śródmieściu. W Gdańsku 70 proc. dróg ma zostać objętych strefą Tempo30. W Gdyni zastanawiają się nad wprowadzeniem jej w Śródmieściu.

Gdynia przygotowuje się do wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h w Śródmieściu - podobnego, jakie obowiązuje w centrum Gdańska. Przy podobnym projekcie realizowanym na Działkach Leśnych były spore protesty, czy teraz będzie inaczej?



Czy ograniczenie prędkości zwiększy bezpieczeństwo w Śródmieściu?

Ograniczenie prędkości w centrach miast to światowy trend, który ma na celu uspokojenie ruchu w miejscach, w których oprócz samochodów jest też sporo pieszych i rowerzystów. Ostatnio odważnie wprowadzają je gdańscy urzędnicy.

Czytaj także: w Gdańsku aż 70 proc. ulic trafi do strefy Tempo 30.

Takie pomysły wywołują jednak protesty kierowców, którzy sfrustrowani staniem w korkach, mają ochotę jechać nieco szybciej choćby w niektórych miejscach. Dlatego, gdy podobny plan realizowany był w dzielnicy Działki Leśne, mieszkańcy protestowali.

- Nie chodziło im jednak o samo ograniczenie prędkości. Zmiany obejmują też zrobienie jednokierunkowych ulic z dotychczas dwukierunkowych, są też zmiany w geometrii niektórych skrzyżowań, inaczej wytyczane są również miejsca parkingowe. Teraz jednak większość kierowców widzi plusy - przekonuje Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdyni zaczynają się teraz prace nad wprowadzeniem strefy Tempo 30 w Śródmieściu. Na razie jednak prace koncepcyjne, bo wiadomo, że komentarze wielu kierowców ponownie będą nieprzychylne.

- Ważne jest przeprowadzenie kampanii społecznej, która szczegółowo wyjaśni wszystkim po co i dlaczego taką strefę się w mieście wprowadza - przekonuje Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który po centrum Gdyni najczęściej porusza się rowerem.

Na razie jednak nie ma ani środków w miejskim budżecie na taką kampanię, ani nawet konkretnego planu. Jest jednak to, co w Gdyni najważniejsze: zielone światło od prezydenta Wojciecha Szczurka.

- Nie chcemy robić w mieście rewolucji, bo wszystkie kroki należy wykonać we właściwej kolejności. Przede wszystkim jestem przekonany, że może być bezpieczniej, a wcale nie mniej komfortowo. Zwróćmy bowiem uwagę, że po centrum miasta wcale nie jeździmy z większą średnią prędkością. Zbieramy pomysły, tezy do dyskusji, a potem będzie czas na realizację decyzji - mówi radny Samorządności Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Opinie (310) 5 zablokowanych

  • Nie zapomnijcie zrobić strefy, u buynia pod chatą, sory przed wszystkim pięcioma chatami

    • 5 1

  • Nakazy

    Nakazy, zakazy i prowadzenie za rączkę lubią ludzie słabi, bez wyobraźni i nieporadni. Jak ktoś nie ma swojego rozumu to niestety daje się nim łatwo sterować.
    A pieniądze nie są wydawane na marne, ktoś na tym zarobi, na pewno nie Ty.

    • 7 1

  • Szczurza sitwa się czuje bezkarna, bo ludziom się nie chce. Udało się wprowadzić strefę parkowania i ją rozszerzyć bez budowy parkingów - udało. No bo poco komu parkingi. Kolejny krok to wejściówka dla pieszych na Świętojańską i do Urzędu Miasta

    • 9 0

  • predkosc nie zabija

    zabija - roznica predkosci. Tak wiec ograniczenia stwazaja zagrozenia. Podobnie fotoradar - czesto jest tak ze przed nim wszyscy nagle hamuja... mijaja i.... rura... - trzeba nadrobic to co sie stracilo hamujac...

    Czy to jest poprawa bezpeiczenstwa? Raczej nie

    • 8 3

  • TEMPO 30 prosty sposób na lepsze miasto (3)

    40 europejskich organizacji propagujących pomysł zrzeszyło się, by wprowadzić w całej Europie ograniczenie do 30km/h jako oficjalną dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym. Oczywiście wciąż możliwe będzie podniesienie dopuszczalnej prędkości na ulicach przelotowych (za pomocą znaków).

    Inicjatywa, po kilku miesiącach sprawdzania przez Komisję Europejską, została oficjalnie zaakceptowana jako Europejska Inicjatywa Obywatelska, europejski odpowiednik obywatelskiego projektu ustawodawczego. Oznacza to, że za kilka lat 30 km/h może stać się standardem w całej Europie. Członkowie inicjatywy muszą zebrać w tym celu milion podpisów w co najmniej 7 krajach Unii Europejskiej. Podpisy można składać na 30kmh.eu

    • 7 15

    • Czyli Unia to jednak utrata niepodległości. Propagandyści sprzed referendum osiągneli mistrzostwo

      wmawiając iż tak nie jest, a zarazem wyższość prawa federalnego nad stanowym. Tak, stanowym. Każda z tych organizacji winna zajmować się tylko swoim stanem.

      Jakieś źródło?

      • 3 3

    • idz sie leczyc

      • 3 2

    • lewak!

      • 2 1

  • 50 km/h wystarczy aby w porę zauważyć większość ciapowatych osobników (1)

    i nie wylecieć przez przednią szybę hamując. Nie zdarzają się aż tak często, by tak wariować. Taka strefa ma sens na ul. Świętojańskiej, gdzie przejścia dla pieszych są co podwórko. I jeszcze na Kamiennej Górze z racji liczby zakrętów i jechania z górki. W innych ciasnych miejscach sprawę załatwia próg zwalniający.

    • 8 5

    • Przejścia na Świętojańśkiej nie są co podwórko.

      Tylko co okno.

      • 1 1

  • nie mam zdania bo autem nie jezdze (1)

    pracuje za granica,tamautem tylko do pracy ok 60 km w jedną strone, po mieście jeżdze rowerem,albo komunikacją.tutaj każdy buratino musi ładować sie autem wszędzie, nawet do sklepu za rogiem

    • 8 4

    • wracaj juz do pracy bo szalety po nocy brudne :)

      • 1 4

  • 30km/h to wiecej spalin na chodnikach dla pieszych (3)

    cos za cos bezpieczniej ale wiecej smrodu

    • 9 5

    • i wiecej niepewnych kierowcow (1)

      "jechac czy nie jechac" eyyy 30tka to jednak puszcze go i poczekam...

      • 2 1

      • i łatwiej o stłuczkę

        • 2 1

    • przy 30km/h jedziesz wolniej ale płynniej - nie hamujesz co chwila i nie przyśpieszasz a jeśli już, to różnice energii są mniejsze - zatem mniejsza emisja spalin.

      • 3 5

  • predkość 30 (1)

    kompletnie pop....ony pomysł...

    i bedzie można postawic fotoradary :)

    • 9 3

    • za przekroczenie prędkości o 100% w mieście chcą zabierać prawko

      o to chodzi...
      pojedziesz Niepodległości 60km/h i już Cię mają...

      • 1 0

  • W Sopocie na al.Niepodległości jest znak 30 lecz zaklejony , dlaczego???

    czyżby powodował więcej szkody niż pozytku, może korki sie robiły ?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane