• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studenci zaprojektowali stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
18 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wnętrze stacji Kolei Metropolitalnej przy ul. Rakoczego. Projekt Aleksandry Mierzwy. Wnętrze stacji Kolei Metropolitalnej przy ul. Rakoczego. Projekt Aleksandry Mierzwy.

Projekt stacji przy ul. Rakoczego Aleksandry Mierzwy okazał się najlepszym z zaproponowanych przez studentów architektury dla przystanków na trasie Kolei Metropolitalnej.



Praca Aleksandry Mierzwy. Praca Aleksandry Mierzwy.
Wyróżniona praca Adama Milewczyka. Wyróżniona praca Adama Milewczyka.
Wyróżniona praca Magdaleny Gorzkiewicz. Wyróżniona praca Magdaleny Gorzkiewicz.
W konkursie zmierzyli się studenci czwartego roku architektury. Do dyspozycji mieli plan perspektywiczny, propozycje lokalizacji i mapy sytuacyjno-wysokościowe. Nie dostali natomiast planu funkcjonalno-użytkowego. Musieli go wymyślić sami.

Studenci zaproponowali ponad 25 koncepcji przystanków Kolei Metropolitalnej. Większość z nich wybrała stację Rakoczego, która powstanie na Morenie, ok. 150 merów wyżej od skrzyżowania ul. Rakoczego i Potokowej.

Dlaczego akurat ta stacja była tak popularna? - Bo przy niej można było najbardziej poszaleć - przyznawali młodzi architekci.

Zwycięski projekt, którego autorką jest Aleksandra Mierzwa, wcześniej nagrodzona za projekt kwartału kamienic przy ul. Garncarskiej, także dotyczył stacji Rakoczego.

- Poświeciłam tej pracy ponad pięć miesięcy. Zależało mi, by konstrukcja stacji była prosta i lekka. Jednak głównym założeniem było zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom - tłumaczyła laureatka głównej nagrody, która za zwycięstwo otrzymała 2 tys. zł.

Pozostałe wyróżnienia otrzymali Adam Milewczyk, Magdalena Gorzkiewicz i Mariusz Krużycki.

- Pomijając kwestie ekonomiczne budowy zaprojektowanych stacji, wyróżnione prace stoją na wysokim poziomie. Studenci świetnie poradzili sobie z licznymi problemami, jak choćby ukształtowanie terenu - komentował prace dr inż. Marek Gawdzik, architekt i wykładowca Wydziale Architektury.

Choć organizatorami konkursu był Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i zarząd spółki Pomorska Kolej Metropolitalna wizje studentów nie będą w brane pod uwagę przy projektowaniu stacji dla Kolei Metropolitalnej. Możliwe jednak, że zostaną wykorzystane niektóre rozwiązania.

Prace studentów można oglądać na dziedzińcu Politechniki Gdańskiej do 25 stycznia, w godz. od 9 do 15. Wstęp wolny.

Miejsca

Opinie (141) 7 zablokowanych

  • Studenci, pamiętajcie !

    Regularne, prawidłowe wypróznienia pozwalają rozładować frustracje i stresy !

    • 2 0

  • znając miejsce wokół osiedli zaraz totalna demolka i wandalizm.

    • 1 1

  • Sfrustrowani młodzi architekci, pełni nadzieji, że będą tworzyć sztukę!! HAHAHAAHA!!! (5)

    A tu wszystkim zależy, żeby było jak najtaniej i żeby wepchnąć jak najwięcej biur i obiektów gastronomicznych. Taki projekt nigdy nie przejdzie. Szyby na dworcu??? W domu sobie wstawcie, co wy budujecie?? To nie Shanghai ani Hong Kong ani nawet Singapore. To Polska, biedny kraj. Troche pomyślunku!!!!

    • 3 6

    • jakiś Pan chyba niespełniony (1)

      Panie magistrze

      albo rozczarowany otaczającą nas rzeczywistością.

      • 4 0

      • Obie opinie są trafione, niestety!!!!!!!!!

        • 1 1

    • Bo po to są konkursy

      żeby móc ciekawe projekty robić, a nie tylko sztampę dla dewelopera.

      Jak tego nie rozumiesz to po co się w ogóle odzywasz?

      • 3 0

    • wina lezy po stronie... (1)

      winni sa ci ktorzy oglaszaja konkursy bo wygrywaja projekty oderwane od rzeczywistosci. Trzeba pamietac ze to SKM !!!

      • 0 2

      • PKM, a nie SKM

        • 1 0

  • No niby fajnie... (1)

    Ale po co cały trud, kiedy projekt nie zostanie zrealizowany? 2000 zł prędzej czy później się wyda, a prestiż i duma z posiadania zrealizowanego projektu pozostaje do końca życia. Zawsze zostaje jeszcze notka w CV, co może pomóc w przyszłości w zdobyciu pracy, ale jednak ten prestiż...

    • 4 0

    • Żeby coś tak fajnie było !

      • 0 0

  • Młodzi architekci chcą tworzyć sztukę... tymczasem w Polsce sztuką byłoby postawić obiekt prosty i funkcjonalny, z takimi przyziemnymi cechami jak: zadaszenie peronów, przejście do autobusu bez skakania między kałużami, schody które nie są śliskie na mrozie, ciągi piesze na których nie parkują samochody... takie coś zrobić to by była sztuka!

    • 7 0

  • Projekty robia wrazenie sa ladne.

    Powinno byc jeszcze jakies ogniwo ,ktore by je wdrozylo. Najbardziej podoba mi sie model stworzony przez pana Adama.Osloniete od deszczu ,estetyczne ..codenko po prostu.

    • 3 0

  • To Polska

    Tutaj buduje się zawsze tak samo - jak najtaniej. Przecież wszelkie przetargi wygrywają osoby, które zaoferują jak najniższą cenę. Wykonanie, estetyka czy praktyczność nie mają znaczenia. Liczy się tylko cena.

    • 4 0

  • Ale to będzie takie białe i świecące błyszczące tylko przed montażem.

    Już przy montażu pobrudzą, a po roku nic z tej bieli nie zostanie. Gdzie słupy trakcyjne? Pominięcie takich elementów to zwykłe przekłamanie rzeczywistości. Wstawienie co kilkanaście metrów wielkiego brązowego stalowego klocka troszkę zmienia obrazki prawda? :)

    • 3 1

  • Cena (2)

    Koszt pracy w Polsce - 2 tys zł za 5 miesiecy pracy. Rozumiem, ze to studencki projekt ale litości............

    • 6 1

    • fakt, architekt za wiatę śmietnika bierze więcej :(

      DLA STUDENTA TO DUŻO, CZY MAŁO ?
      niektórym się wydaje, że dać studentowi 2tyś to mu do końca studiów na serki wystarczy

      • 1 0

    • 2 tys. mieć a nie mieć...

      To razem 4 tysiące ;)

      Jeśli za cos za co normalnie kasy nei dają, a zaliczenie przedmiotu jest normalnie za darmo, to na co tu jeszcze narzekać? ;)

      Projekt genialny! Jestem zachwycony!

      • 2 0

  • Na pierwszym obrazku (1)

    widzę Colina z jakąś nową Alicją:p

    • 4 0

    • to nie alicja tylko nicole richie!

      i chyba dzieki temu ta praca wygrała....były lepsze.....trudno.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane