• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studenci zaprojektowali stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
18 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wnętrze stacji Kolei Metropolitalnej przy ul. Rakoczego. Projekt Aleksandry Mierzwy. Wnętrze stacji Kolei Metropolitalnej przy ul. Rakoczego. Projekt Aleksandry Mierzwy.

Projekt stacji przy ul. Rakoczego Aleksandry Mierzwy okazał się najlepszym z zaproponowanych przez studentów architektury dla przystanków na trasie Kolei Metropolitalnej.



Praca Aleksandry Mierzwy. Praca Aleksandry Mierzwy.
Wyróżniona praca Adama Milewczyka. Wyróżniona praca Adama Milewczyka.
Wyróżniona praca Magdaleny Gorzkiewicz. Wyróżniona praca Magdaleny Gorzkiewicz.
W konkursie zmierzyli się studenci czwartego roku architektury. Do dyspozycji mieli plan perspektywiczny, propozycje lokalizacji i mapy sytuacyjno-wysokościowe. Nie dostali natomiast planu funkcjonalno-użytkowego. Musieli go wymyślić sami.

Studenci zaproponowali ponad 25 koncepcji przystanków Kolei Metropolitalnej. Większość z nich wybrała stację Rakoczego, która powstanie na Morenie, ok. 150 merów wyżej od skrzyżowania ul. Rakoczego i Potokowej.

Dlaczego akurat ta stacja była tak popularna? - Bo przy niej można było najbardziej poszaleć - przyznawali młodzi architekci.

Zwycięski projekt, którego autorką jest Aleksandra Mierzwa, wcześniej nagrodzona za projekt kwartału kamienic przy ul. Garncarskiej, także dotyczył stacji Rakoczego.

- Poświeciłam tej pracy ponad pięć miesięcy. Zależało mi, by konstrukcja stacji była prosta i lekka. Jednak głównym założeniem było zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom - tłumaczyła laureatka głównej nagrody, która za zwycięstwo otrzymała 2 tys. zł.

Pozostałe wyróżnienia otrzymali Adam Milewczyk, Magdalena Gorzkiewicz i Mariusz Krużycki.

- Pomijając kwestie ekonomiczne budowy zaprojektowanych stacji, wyróżnione prace stoją na wysokim poziomie. Studenci świetnie poradzili sobie z licznymi problemami, jak choćby ukształtowanie terenu - komentował prace dr inż. Marek Gawdzik, architekt i wykładowca Wydziale Architektury.

Choć organizatorami konkursu był Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i zarząd spółki Pomorska Kolej Metropolitalna wizje studentów nie będą w brane pod uwagę przy projektowaniu stacji dla Kolei Metropolitalnej. Możliwe jednak, że zostaną wykorzystane niektóre rozwiązania.

Prace studentów można oglądać na dziedzińcu Politechniki Gdańskiej do 25 stycznia, w godz. od 9 do 15. Wstęp wolny.

Miejsca

Opinie (141) 7 zablokowanych

  • adama milewczyka praca

    wydaje mi sie najbardziej trafiona bo i wygląd ok i strona praktyczna tez jest w porzo , deszcz i inne opady ładnie ścieknie i do mycia jest taki kształt bardziej praktyczny

    • 5 0

  • Praca Aleksandry Mierzwy. Swietna !

    • 5 3

  • PKM ? Piekna, wirtualna wizja !

    Coś mi nie chce się wierzyć, że po 65 latach zostanie reaktywowana linia kolejowa z Gdańska na zachód... Adamowicz jest przeciw, a ponadto nikt z notabli na rym nie zarobi !!! Co innego płatna autostrada, stadion (tez kasa !!!), tramwaje...

    • 2 1

  • Zostanie siermiężno-przetargowa tandeta - krajobraz ciosany cepem, powszechny w Polandii - fabryce twórców dla cywilizowanych

    społeczeństw będą projektować na Zachodzie.

    • 1 0

  • Szacun!

    Naprawde ladne. Gratuluje Pani Aleksandro!

    • 5 0

  • czasami stoję przy oknie

    patrze na wał po którym kiedyś jechała kolej i staram sobie wyobrazic tych przedwojennych pasażerów,konduktora może ktoś ma stare zdjęcia i portal je wrzuci?

    • 3 0

  • A ten szczawik na zdjeciu w czapce idacy z ta pasztetówą to taki zarośniety jest na klacie

    czy ma jakaś gejowska dziarę??? serio się pytam

    • 3 3

  • Gdzie wiatrochrony, ubikacja, podjazdy dla wózków inwalidzkich... (1)

    parking i mała sklepy?

    • 1 1

    • zapraszam na wystawe

      zapraszam na wystawe, mysle ze to rozwieje twoje watpliwosci bo wszystko zostalo ujete w programie przystankow...

      • 1 0

  • Żadna praca nie rozwiąże problemów ze śniegiem na dachu (4)

    A prace nagrodzone i wyróżnione są pod tym względem najgorsze.

    • 9 3

    • nie wiesz

      ... to sie nie wypowiadaj

      • 1 0

    • jaki problem? (2)

      z wielu starych dachów przez dziesięciolecia nikt nic nie zgarniał, a budynki stoją. Dajesz przy obliczeniach 10-15% wyższy współczynnik bezpieczeństwa, co przekłada się na 10-15% wyższy koszt konstrukcji dachu, ale o odśnieżaniu zapominasz. Zresztą, są sposoby na śnieg i lód - od ukształtowania budynku tak, by ciepło nie uciekało, po użycie kabli przeciwoblodzeniowych (ale to za droga bajka, a pociągi na postojach mogą podnieść temperaturę wystarczająco)

      • 0 0

      • (1)

        Doświadczenie i pokora to obce ci terminy.

        • 0 0

        • Brakło argumentów, do wjeżdżasz mu z nic nie znaczącymi uwagami osobistymi, do których żal się odnosić?

          Typowe dla starego pryka, który zdziadział patrząc wstecz na brak osiągnięć w swoim marnym życiu. Należy więc zgnieść innych pierdołami, a na koniec poprawić "doświadczeniem" i "pokorą".
          Żałosne.

          • 0 0

  • A nie wystrczą zwykłae estetyczne perony jak np. w Niemczech (4)

    Kolej na być tania, sparwna, latwa w remoncie i nierzucająca się w oczy. Za 20 lat te straszydła architektoniczne ze zdjęć będą straszyć w Gdańsku i okolicy. Niech sie Budyń opamięta i wybuduje nam normalną, tanią kolej. Cuda i cudawianki architektoniczne niech zostawi dla prywatnych inwestorów lub dla swojej Budyniowej.

    • 11 7

    • zwykłe estetyczne perony jak piszesz to właśnie tzw. dobra architektura (3)

      a w Gdańsku jak zwykle prowincjonalne myślenie: zróbmy peron na bogato!

      • 5 2

      • Nie znasz się - nie gadaj. (2)

        Projekt który wygrał jest bardzo tani w realizacji i do tego niezwykle estetyczny. Właśnie połączenie estetyki i kosztów realizacij, jak dla mnie, jest kluczową sprawą w konkursach na wydawanie publicznej kasy.

        • 4 1

        • (1)

          Bardzo tani ? Zgrywasz się czy naprawdę tak myślisz ?

          • 0 2

          • I kto to mówi?

            A wg Ciebie Prosty budynek i błonowe zadaszenie ile kosztuje? Na litosć Boską, toć to jedno z najtańszych rozwiazań!

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane