• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni wygrało konkurs na projekt muzeum II Wojny Światowej

Katarzyna Moritz, Michał Stąporek
1 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 12:00 (1 września 2010)
Zwycięski projekt Muzeum II Wojny Światowej opracowany przez Studio Kwadrat z Gdyni. Zwycięski projekt Muzeum II Wojny Światowej opracowany przez Studio Kwadrat z Gdyni.

Gdyńska pracownia pokonała 128 konkurentów z całego świata i zdobyła główną nagrodę wynoszącą 80 tys. euro. Koperta z kodem pracy zwycięzcy byłą jedną z czterech, jakie zostały zniszczone przed rozstrzygnięciem konkursu.



I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
- To nie ma być kolejne zwykłe muzeum. Ma ono przynieść nadzieję na zrozumienie II wojny światowej, ma sprawić, że nie zapomnimy tego, co się zdarzyło. Choć mówi się zazwyczaj, że w konkursach druga praca jest zawsze najlepsza, a pierwsza jest wynikiem kompromisu, to nie jest tak w przypadku zwycięskiego projektu, o bardzo silnym i mocnym przekazie - stwierdził architekt Daniel Libeskind, członek jury opisując projekt gdyńskiej pracowni, kierowanej przez Jacka DroszczaBazylego Domstę.

Jury podkreślało w uzasadnieniu, że muzeum zaprojektowane przez gdyńską pracownie ma szansę stać się nową ikona architektoniczną Gdańska oraz że doskonale wpisuje się w koloryt i atmosferę miasta. Muzeum według tego projektu w dużej części będzie znajdować się pod ziemią, na powierzchni widnieje trójkątna, przekrzywiona wieża.


Aktualizacja, godz. 12

Kłopot w tym, że koperta z kodem zwycięskiej pracy (84171358) była jedną z tych, które zostały zniszczone na kilka dni przed rozstrzygnięciem konkursu. O konsekwencjach sytuacji, w której nagrodzona zostanie praca, co do której nie ma stuprocentowej pewności, że w jej przypadku została zachowana zasada anonimowości, Portal Trojmiasto.pl pisał jako pierwszy w poniedziałek, w artykule pt. Kontrowersje wokół konkursu na Muzeum II Wojny Światowej.

Czy sytuacja, w której na 129 kopert zniszczeniu ulegają cztery, a wśród nich jest koperta zwycięzcy, nie może budzić obaw co do przejrzystości konkursu? O komentarz poprosiliśmy zastępcę dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, dr Janusza Marszalca.

- To zwykły przypadek, proszę się nie doszukiwać w tym teorii spiskowych. Nie została złamana zasada anonimowości, ponieważ wszystkie firmy, kórych koperty z kodami uległy zniszczeniu, w terminie dostarczyły nowe koperty z danymi - tłumaczy zastępca dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, dr Janusz Marszalec.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska i członejk jury: - Gdyby organizatorzy konkursu nie zwrócili się o dosłanie najprawdopodobniej zagubionych kopert, na sto procent naraziliby się na protest, który w konsekwencji doprowadziłby do unieważnienia konkursu. Na to nie można było sobie pozwolić. Jeśli ktoś dopatruje się w tym jakiegoś przekrętu, proponuję zawiadomić odpowiednie służby.

***


II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy
II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy
III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten. III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten.
III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten. III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten.
Studio Kwadrat przyzwyczaiło nas już do wygrywania i zdobywania nagród w ważnych konkursach architektonicznych organizowanych w Trójmieście. W kwietniu pracownia zdobyła III miejsce w konkursie na koncepcję zagospodarowania Wyspy Spichrzów. Wcześniej wygrała konkurs organizowany przez Invest Komfort na projekt osiedla mieszkaniowego Motława Apartments w Gdańsku, a także zajęła II miejsce w konkursie na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną Forum Morskiego w Gdyni.

Całkowita pula nagród w konkursie wynosiła 200 tys. euro. Druga nagroda i 50 tys. euro przypadło pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy, a trzecia nagroda i 30 tys. euro greckiej pracowni Betaplan z Aten.

Przyznano także cztery wyróżnienia. Otrzymały je: Domino Grupa Architektoniczna, Wojciech Dunaj ze Szczecina, S.Selim Veliogm z Turcji, Dizarh z Bułgarii oraz AD Artis Emerla Jagiełłowicz Wojda z Krakowa. Każda z wyróżnionych pracowni otrzymała 10 tys. euro nagrody.

***

Na uroczyste ogłoszenie wyników na Politechnice Gdańskiej przybył premier Donald Tusk. Nic dziwnego: to on na początku marca wystosował specjalny list w którym zapraszał architektów z całego świata do udziału w konkursie.

Tematyka wojny nieobca wielu narodom, sprawiła, że zainteresowanie konkursem było ogromne. Wzięło w nim udział 129 pracowni i firm architektonicznych z całego świata.

Projekty przez ostatnie dwa tygodnie oceniało 11-osobowe jury w skład którego weszli m.in. architekt Daniel Libeskind, historyk sztuki Jack Lohman, grafik Andrzej Pągowski, zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski i historyk Wojciech P. Duda.

Poza nagrodą pieniężną zwycięzca otrzyma zaproszenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu budowlanego w trybie z wolnej ręki.

Celem konkursu było wyłonienie koncepcji architektonicznej przyszłego budynku muzeum wraz z koncepcją zagospodarowania terenu. Budynek w sumie ma mieć 23 tys m kw netto. Regulamin zakładał że obiekt ma mieć maksymalnie 25 m wysokości, z ewentualnym akcentem architektonicznym do wysokości 40 m.

Siedziba muzeum powstanie przy nabrzeżu kanału Raduni, w pobliżu ul. Wałowej. Budynek stanie na przekazanej przez Gdańsk działce o powierzchni 1,7 ha.

Budowa muzeum ma ruszyć w roku 2012. Uroczyste otwarcie nowego budynku planowane jest na 1 września 2014 roku - w 75. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Szacuje się że koszt prac budowlanych i zagospodarowania terenu ma wynieść 230 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (392) ponad 20 zablokowanych

  • A jednak ciekawe

    Mam wrażenie , że to z jednej strony będzie jak piramida. A potem zaskoczenie , ze jednak jakaś inna bryła. Wpływając do Gdańska odniesiemy wrażenie, że to prawie Egipt. Prawie.... Hm.Czas pokaże czy będzie miło czy do bani.

    • 2 6

  • oj

    panie Bielawski... coś tu śmiredzi;>

    • 11 1

  • Nijak

    Dlaczego nie ma prezentacji innych projektów? Może są ciekawsze od tego......hm.....nijakiego. Wielka kiszka.

    • 9 1

  • czemu nie ma zdjec? trudno cokolwiek powiedziec

    nawet to co pokazali w tv tez nie pokazywalo calosci obiektu

    ten kolor cerwony to co... farba, tynk, jakis mterial amoze miedz czy jak w ECS stal?

    forma calkiem ciekawa, ale ja zwykle wszystko rozbije sie o szczegoly

    • 4 2

  • znowu jakiś futurystyczny członek

    • 13 1

  • Marnotrastwo

    Po co to? Tyle problemow, mlodzi i inteligentni ludzie wyjezdzaja za chlebem, dzieci chodza glodne, powodzie, traby itd. Szkoda kasy na takie rzeczy....

    • 8 2

  • O co Wam chodzi ludzie! (3)

    Wszyscy chcielibyście pewnie jakiś historyzujący budynek, żeby "wyglądał" jak muzeum.
    Projekt jet wybitnie nie banalny, może i kontrowersyjny, ale jest to architektura nowoczesna! Wieża Eiffela też była bardzo kontrowersyjna kiedy ją budowano.
    Pomyślcie co piszecie!

    • 5 12

    • NIE CHODZI O BUDYNEK TYLKO O PRZEKRĘT

      TO BYŁ NIEUCZCIWY KONKURS

      • 8 1

    • ...

      Nie porównuj tego czerwonego bukra ze kawałkiem szkła do Wieży Eiffla .... przesadziłeś..... Gdańsk poprzez ECS i Muzeum II WŚ chciał stać się drugim Bilbaojeśli chodzi o architekturę.... Udało się ... wybrać dwa najbardziej masakryczne projekty. Bilbao na pewno nie będziemy, a miastem strachów na wróble

      • 5 0

    • W całym centrum Paryżu jest tylko jeden budynek

      podobny do tego projektu. Cała reszta jest na przedmieściach. Paryżanie wiedzą jak ściągać miliony turystów. Zakaz budowania nowoczesnych budynków. Nielicząc przedmieść. Jak widać, świetnie sprawdza się.

      • 3 0

  • o co?!

    "Wszyscy chcielibyście pewnie jakiś historyzujący budynek, żeby "wyglądał" jak muzeum.
    Projekt jet wybitnie nie banalny, może i kontrowersyjny, ale jest to architektura nowoczesna! Wieża Eiffela też była bardzo kontrowersyjna kiedy ją budowano.
    Pomyślcie co piszecie!" juz Ci powiem..o "Pomarańczowe Gówno"

    • 2 4

  • Kasa Misiu, kasa........

    Mówimy o architekturze, czy o klocach powciskanych w ziemię? W Hiroszimie pozostawili jeden zniszczony " budynek - symbol " i to wystarczy. Każdy patrząc na niego wie, że wojna to nic dobrego. Przemawia do podświadomości. U nas trzeba wydać 230 baniek na początek - bo jak to u budynia koszt ostateczny nigdy nie jest znany. Tak samo z ECS. Za symbol może spokojnie służyć stołówka stoczniowa.......ale nie Budyń musi postawić mega budę za taką samą grubą kase jak jest on sam, o przepraszam większą....

    • 6 1

  • Pytam: co to jest?

    W całym swoim krótkim, dwudziestoczteroletnim, życiu takiego wrzodu architektonicznego nie widziałem. Zaraz po zbudowaniu polecam jakąś sprawną ekstrakcję rzeczonego wrzodu wraz z czynnikami patogennymi w postaci tych, którzy pozwolili, aby powstało coś tak budzącego odrazę za publiczne środki. A miało być tak pięknie...

    • 15 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane