• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sukces Gdyni - porażka Gdańska

JAGA
21 września 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Plan rozszerzenia komunikacji trolejbusowej w Gdyni jako jeden z sześciu projektów przeszedł do kolejnego etapu starań o unijne pieniądze - pozytywnie przeszedł formalną ocenę wniosku. Wśród sześciu wniosków, które zostały odrzucone, znalazł się niestety gdański projekt komunikacji miejskiej.

Takie informacje podało na swojej stronie internetowej Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Projekty można było zgłaszać do programu "Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach" w ramach "Zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego. Na ten cel Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego przeznaczył ponad 45 mln euro. Gdynia ma coraz większą szansę uszczknąć z tego "tortu" 4,5 mln euro, czyli 21 mln zł. Kolejny etap prowadzący do celu to merytoryczno-techniczna ocena projektu, która zakończy się 22 października.

Projekty odrzucone z przyczyn formalnych wykazywały m.in. brak gotowości technicznej do realizacji (brakowało dokumentacji technicznej, studium wykonalności czy oceny oddziaływania na środowisko). Zdarzało się też, że były niezgodne z celami programu. Skoro Gdynia przeszła przez dotychczasowe sito, logiczne jest, że spełniła wszystkie wymogi tego etapu.

Co zyskają na tym mieszkańcy Gdyni? Jeśli będą unijne pieniądze komunikacja trolejbusowa rozszerzy swój zasięg na kolejne dzielnice Gdyni. Do 2006 r. przedłużona zostanie linia trolejbusowa od pętli przy Euromarkecie ulicami Nowowiczlińską, Rdestową, Chwaszczyńską i Starochwaszczyńską do pętli w Kaczych Bukach. Od tej lini będzie odgałęzienie ul. Wiczlińską i Miętową do pętli Dąbrowa - Miętowa. Trolejbusy będą też dojeżdżać do pętli Witomino - Leśniczówka (trakcję doprowadzono już do węzła Franciszki Cegielskiej - zostało ok. 3 km). W planach jest też nowa zajezdnia "Leszczynki" - wbrew nazwie umiejscowiona tuż przy stacji SKM Gdynia Grabówek. Przeprowadzą się tu trolejbusy z zajezdni Redłowo, które zaczynają rano trasy właśnie w rejonie Chyloni i Cisowej, a na terenie byłej zajezdni będzie mógł powstać park technologiczny. Skoro linie trolejbusowe mają być dłuższe w planach jest też kupno 10 nowych trolejbusów. Oczywiście jak to zwykle z pieniędzmi unijnymi bywa nie finansują one całości inwestycji.

- To program który daje możliwość uzyskania 50-proc. wsparcia z funduszy UE - informuje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Resztę dołożymy z naszego budżetu.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni już wcześniej zbierał bardzo dobre oceny przygotowania tego programu. Skoro ministerstwo kwalifikując projekt do dalszej oceny potwierdziło te opinie, zostaje oczekiwanie na miejmy nadzieję pozytywny wynik starań.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (128)

  • Gdańsk vs Gdynia

    ludność 461,0 tys.:253,5 tys.

    • 0 0

  • Gdańsk vs Gdynia

    wydatki inwestycyjne 126,7 mln:32,4 mln

    • 0 0

  • Gdańsk vs Gdynia

    dochody budżetu 958,8 mln:439,2 mln

    • 0 0

  • jeszcze jedna agresywna opinia na forum

    A piszący ją będzie się mienił PSYCHOLEM
    Uwaga starttttttt

    • 0 0

  • Gdańsk vs Gdynia

    liczba mieszkan oddanych do użytku 2981:1595
    miejsca noclegowe 10845:2541
    liczba obiektów turystycznych 70:24

    • 0 0

  • I jeszcze odnosnie komunikacji miejskiej

    Dlaczego nasz zarzad ZKM ma sie laczyc z gdanskim badziewiem. Przepraszam za okreslenie, ale taka jest prawda ze moloch ZKM w Gdansku to zwykle dziadostwo, ktore by co najwyzej obnizylo jakosc uslug komunikacyjnych w Trojmiescie gdyby doszlo do wladzy. Juz od dawna gdanski ZKM odstrasza pasazerow dzieki czemu zyskuja tacy przewoznicy jak Planetbus z Osowy. Niech ZKM Gda najpierw sensownie sprywatyzuja na wzor Elblaga czyli jak najszybciej trzeba odzielic od siebie autobusy i tramwaje i wziasc sie pelna para za te 2, bo ogolnie stan komunikacji tramwajowej w Gdansku najbardziej kuleje. To nie jest tak, ze wystarczy puszczac tramwaj na tory i niech sobie jezdzi. Torowiska faktycznie byly wyremontowane, ale to nie wszystko, bo kazde duze miasto w Polsce posiadajace komunikacje tramwajowa dba tez o tabor unowoczesniajac go. A w Gdansku? Kupili 4 nowe tramwaje, ktore i tak nie jezdza, bo wypadaja z szyn. We Wroclawiu, Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Katowicach kupiono 10 razy tyle nowych pojazdow szynowych co w Gdansku i jakos wszystkie sprawnie jezdza. Tak wiec prywatyzowac, zrobic zarzad i rozpisywac linie pod przewoznikow a i wtedy taki Planetbus czy Gryf beda mialy na tym zysk i nie beda juz groznym konkurentem, ktory niby w chamski sposob podbiera ZKM pasazerow.

    • 0 0

  • Gdańsk vs Gdynia

    PRZECIĘTNE WYNAGRODZENIE 2644,66:2500,00

    • 0 0

  • Mag

    A słyszałeś o problemach tramwaji Combino w Poznaniu,którym pękają karoserie i część z nich najzwyczajniej w świecie nie jest obecnie eksploatowana?Ale wcale nie ma ich tam 40 jak napisałeś,mocno naciągasz dane na niekorzyść Gdanska

    • 0 0

  • Gdańsk vs Gdynia

    przychody ze sprzedaży towarów i usług 14827,3 mld:5174,1 mld,dane za 2003 rok,Gdańsk jest miastem prawie 2x większym,ale jego przewaga nad Gdynią w wielu dziedzinach dużo wieksza.

    • 0 0

  • a Ja i tak nie lubie gdyni, Lwy Gdanskie tutaj rzadza!!

    nie to jest nieporozumienie!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane