- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (507 opinii)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (101 opinii)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (52 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (83 opinie)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (78 opinii)
- 6 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (379 opinii)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (880) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-23 09:12
Dziwne, od roku w transporcie zamontowano te " czek coś tam"
A zasady dopiero kombinują jak to ma wyglądać? Kasa lekka ręką wydana beż pomysłu....
Nieźle się bawicie!- 45 0
-
2023-01-23 09:13
Czy ktoś jest w stanie mi wytłumaczyć w czym FALA ma być lepsza od SkyCasha czy innych apek które już działają? (2)
- 41 0
-
2023-01-23 09:17
Niczym (1)
Wydano sto kilkadziesiąt milionów i teraz miasta będą to spłacać. Zamiast utrzymać dotychczasowe rozkłady jazdy kilkadziesiąt milionów idzie na Falę. Taka to gospodarka socjalistów w samorządach.
- 31 1
-
2023-01-23 12:09
Stworzy ciepłe posadki dla "swoich" i zgarnie publiczne granty
25 mln rocznie piechotą nie chodzi, nie mówiąc już o kosztach uruchomienia systemu.
- 10 0
-
2023-01-23 09:13
Zarówno system jak i ceny wymagaja dalszej pracy przy poprawianiu !!!!
- 16 0
-
2023-01-23 09:14
Liczenie przystanków jest szczególnie uzasadnione w przypadku linii, które robią pętelki jak np. 110 na Matarni. W ten sposób można będzie za 4,80 przemieścić się 0 m (no niech będzie, przenieść się na drugą stronę ulicy).
- 37 0
-
2023-01-23 09:15
A co z PR (2)
Kupuje bilet gdanski za 109, ale jeżdże głównie regio. Czasem jede autobusem, ale okazjonalnie i nieregularnie. I co ze mną? Ile zapłace za bilet? 130? Czy może ten bilet zupełnie zniknie?
- 25 0
-
2023-01-23 09:19
To proste - pięć dodatkowych aplikacji załatwi sprawę.
- 19 0
-
2023-01-23 09:27
Dokladnie. Mial byc wspolny bilet, a okaze sie, ze musisz kupic kilka miesiecznych za setki zlotych
- 18 0
-
2023-01-23 09:16
Bareja odcinek 20
W Gdańsku powinni wyrzucić , na zbity pysk wszystkich od fali !!! Same barany i niedokształceni debi.e !!!! Następny absurd ! Od 1 kwietnia będą musieli kasować, przy wejściu i wyjściu użytkownicy biletów jednorazowych ! Pytam się po co , skoro przy bilecie jednorazowym ,po wyjściu bilet wyrzucam do kosza ! Kto tam pracuje , na Boga jedynego , przecież to są jakieś jaja z kosmosu !!! Tragedia i Wstyd że Gdańsk ,ma takich Tłuków Pseudo urzędników !!!!!!!!!!!
- 50 0
-
2023-01-23 09:17
Bilety (2)
A jak będę się przesiadac i muszę jechać np 3 autobusami. To muszę skasować 3 bilety ? Porażka
- 47 1
-
2023-01-23 16:43
(1)
kupujesz jeden za 6 zł i jedziesz iloma chcesz przez 75 minut
- 0 3
-
2023-01-23 19:47
tak,teraz,po fali nie.
- 0 0
-
2023-01-23 09:18
Fala ma cokolwiek ułatwić?! Z tego co do tej pory czytam, to raczej wszystko komplikuje, w dodatku naraża pasażerów na dodatkowe koszty. Plus wprowadza inwigilację. Nie podoba mi się, że moje przejazdy będą śledzone. Nie podoba mi się system fala!
- 44 0
-
2023-01-23 09:20
po co to w ogóle? żeby ktoś znajomy zarobił czy jak?
- 34 0
-
2023-01-23 09:20
(2)
Ale odbijanie karty nic nie zmienia. A nawet moim zdaniem daje więcej plusów niż minusów:
poprawi punktualność (modyyfikacja rozkładu jazdy która przewidzieć musi np 2 minuty na wejście pasażerów a nie 30 sek jak dziś) co znaczy że ewentualne drobne odrobienia będą możliwe.
zredukuje potrzebę posiadania Renomy do sprawdzania biletów (zysk finansowy) bo do wejścia musisz odbić bo nie wejdziesz
zbieranie danych pozwoli na lepsze dostosywanie rozkładów. W ektremalnym case - reagowanie niemal w locie na poważne problemy etc - patrz na PKM gdzie marszałek rzucił dodatkowe połączenia w godzinach szczytu we wrześniu bo przepełnione PKM były. (kilka par ale nadal - zmodyfikował do zapotrzebowania)- 1 45
-
2023-01-23 09:43
Ola skończ i zajmij się instagramem a nie poprawianiem miasta
- 22 0
-
2023-01-23 11:08
"zredukuje potrzebę posiadania Renomy". No sprytnie kombinujesz - tylko że wsiąść i wysiąść nadal można bez biletu ;). Chyba że postulujesz otwieranie i zamykanie drzwi po "odbiciu się". Ale może lepiej nie podpowiadajmy im kolejnych pomysłów... Zbieranie danych? Przecież te dane będą fikcją. Bo pominą osoby jeżdżące bez opłat i te, które darują sobie skanowanie biletu okresowego i po prostu zapłacą więcej.
- 15 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.