• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • To tylko ekonomia! (4)

    Cały problem polega na tym, że te wszystkie "udogodnienia" wymyślają ci, którzy komunikacją nie jeżdżą. Każdy użytkownik komunikacji miejskiej wie, że są przystanki na których w ciągu kilku minut zapełnia się cały autobus. Ludzie się przepychają i popychają w wyścigu na miejsce siedzące lub bezpieczne stojące. Odbijanie biletów nie tylko zatrzyma autobus dłużej na przystanku, ale także spowoduje więcej sytuacji wyzwalających agresję. Poziom absurdu w tych pomysłach zbliżają się do zenitu. Mam wrażenie, że to jest tylko zawoalowane zrobienie nagłej i dużej podwyżki biletów ze 109zł na 130zł. Teraz to jest obcja "decydujesz sam "

    • 53 1

    • Problem w tym (3)

      że Innobaltica to ignoranci i amatorzy.

      • 16 0

      • (2)

        Obawiam się, że to nie ignorancji. Będą dobrze żyć z tego systemu - a że nie jest przyjazny? To nie ich problem. Swoje zarobią.

        • 9 0

        • Czyli pasożytnictwo nam się rozpleniło (1)

          Najpierw om ggss a teraz Innobaltica

          • 7 0

          • Sądząc po "genialności" projektu

            Stawiam na lewicowe móżdżki

            • 4 0

  • innobaltica, przestań sie juz kompromitować (1)

    mieliście opracować bilet metropolitalny, a po chyba 5 latach dzialalności, jedyne co zrobiliście, by uzasadnić waszą egzystencję na rynku, to plan podwyżek!!!

    • 51 0

    • Spokojnie - Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej pracuje już na d tym chyba 14 lat, więc Innobaltica ma jeszcze sporo czasu ;)

      • 8 1

  • Szkoda kasy

    Pierwszy raz rozlicze pit w gminie osciennej. Ja sie do tego g. nie dokladam...

    • 22 0

  • Jak na przystanku przed wejściem do tramwaju lub autobusu wypije napój gazowany, (2)

    to po wejściu do wnętrza pojazdu na pewno się odbije....
    ...bylebym tylko nie zanieczyścił przestrzeni i ubrań pasażerów w tramwaju.
    Mówiąc już zupełnie poważnie, to zapraszam w godzinach szczytu autora pomysłu odbijania się, aby spróbował choć wsiąść do któregokolwiek środka komunikacji.
    Na prawdę, zarzekam, że czasem nawet trudno jeśli uda się wszystkim pasażerom wsiąść do pojazdu, czasem kiedy już wsiądą, to czujnik zamontowany przy drzwiach, nie pozwala ich skutecznie zamknąć, ponieważ pasażerowie znajdują się zbyt blisko drzwi. Tramwaj wtedy stoi, aż pasażerowie jakoś się ścisną wewnątrz, czasem z pojazdu nawet wysiada motorniczy by sprostać powstałym problemom. W takich warunkach dojście do kasownika graniczy z cudem, podobnie będzie wyglądała sytuacja z walidatorem. Myślę, że twórca systemu, nie zdaje sobie sprawy ze skali problemu.

    • 43 0

    • Usprawniacz

      Proponuję specjalną kabinę do odbijania. Bąki też akceptowane :)

      • 1 0

    • I już widzę jak sobie ludzie będą podać swoje smartfony, żeby odbić bilet w tłoku hahahaha

      • 1 0

  • Karta mieskzańca a system FALA (2)

    A ja się zastanawiam co będzie z biletami miesięcznymi na Karcie mieszkańca - teraz uprawnia mnie on, przy wykupieniu biletu, do podróży SKM na terenie Gdańska za darmo. Czy w związku z wejściem Fali karty mieszkańca nie będzie już można doładowywać? i co z podróżami SKM?

    • 33 0

    • Bedziesz musial kupic dwa bilety. Tylko o to chodzi

      • 16 0

    • Dokładnie

      nikt się nie zająkuje na temat SKM, a przecież masa ludzi tak jeździ. Cytując trojmiasto.pl " z tej liczby 32,7 mln to pasażerowie pociągów pkp skm trójmiasto."

      • 9 0

  • Sam Bareja lepszego scenariusza by nie napisał... (2)

    Stanisław Tym mógłby zagrać twórcę tego "genialnego" systemu fala...

    • 40 0

    • (1)

      Raczej borawski i jego ferajna z zim Gdańsk Same niedorozwój.e !

      • 4 0

      • Ta ferajna nie kojarzy w czym macza paluszki

        • 1 0

  • Kto chce zniżkę niech podniesie rękę i naciśnie przycisk :)

    • 7 1

  • Ok

    Teraz to już super. Dziękujemy!

    • 0 10

  • po co w ogole odbijac. jak chca liczyc pasazerow to moga systemem laserow na wyjaciu wejsciu (2)

    no ew. kierowca moze liczyc i zapisywac w zeszycie

    • 21 0

    • maja kamery, wystarczy ze ktos bedzie to monitorowal

      • 10 0

    • Bo miasto chce zarabiać kasę na sprzedawaniu naszej prywatności

      Dane gdzie, kiedy i po co jedzie pasażer chętnie przejmą firmy do targetowania reklam i konkretnych produktów

      • 9 0

  • Zrezygnuję z korzystania z komunikacji miejskiej,to jest totalna głupota taki pomysł, ktoś wziął gruba kasę za "falę ",a ceny biletów to horror czy władze miasta oszalaly, teraz za dojazd do Gdańska płacę 2.40,nowa cena to 4.80,gratuluję pomysłu w okradaniu obywateli

    • 34 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane