• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • system fala jest po to: (2)

    aby poznac lepiej statystyki przejazdów pasażerów,odcinki,przystanki godziny, aby jeszcze bardziej dokręcić śróbę cenową biletów,dać zarobić znajomym na systemie i na wieloletnim serwisie, Sycylia w rozkwicie.

    • 35 0

    • (1)

      Przecież to bzdura z tymi statystykami - bo dane z systemu będą fikcją.

      • 8 0

      • Ale to gupki i tego nie widzą.

        • 5 0

  • ale po co

    posiadacz biletu miesięcznego ma cokolwiek robić ?? A co z biletami łączonymi ? Mam się odbijać na początku trasy czyli w ZKM a jak się przesiadam do SKM to też się odbijać ? To jest początek nowej trasy czy kontynuacja ?? Niech Ci ludzie zaczną myśleć bo już widzę, że ten system to będzie tragedia.

    • 38 0

  • Po prostu wszyscy przestańmy kasować bilety i kupować miesięczne.

    Głodem ich.

    • 26 0

  • He he he, kto będzie pamiętał o odbijaniu?

    Autobus to nie koropracyjne korytarze. Fala bezmyślności elektronicznej.

    • 26 0

  • (4)

    Komunikacją miejską jeżdżę 1-2 razy w roku, w telefonie nie mam żadnych portmonetek, ani połączenia z kontem bankowym. Pytam, czy i jak będę mógł legalnie skorzystać z przejazdu?

    • 27 0

    • (2)

      Jak nie korzystasz, to po co się odzywasz? Co ci za różnicę zrobi, jaki jest system

      • 1 18

      • Korzysta 1-2 razy w roku. Pytanie zasadne.

        • 10 0

      • ty czasem skorzystaj z mózgu. O ile go masz.

        • 4 1

    • Jak dotychczas. Kupujesz bilet w aplikacji, kiosku czy biletomacie. Dla Ciebie zmieni się jedynie sposób kasowania biletu. Będzie trzeba zeskanować kod qr zamiast tradycyjnego kasowania

      • 0 5

  • Kto w gdańsku mieszka ten w cyrku się nie śmieje

    No i wszystko! Wzięli 125 baniek, ale to ludzie muszą im mówić jak to ma wyglądać. Szkoda, że w budżecie - na etapie analiz - nie uwzględnili środków na bilety dla siebie, żeby w ogóle przejechać się chociaż raz komunikacją publiczną i zobaczyć jak to wygląda w rzeczywistości - wtedy może by nie robili z siebie klaunów.

    • 36 0

  • Fatalna jest ta oferta biletowa

    na poruszanie się komunikacją po trójmieście.
    Zlikwidować spółki i prezesów, prezesików i zarządy.

    • 31 0

  • (1)

    Wciąż nie rozumiem polityki tego systemu. Dlatczego ciągle stawiają na elektronikę? Co jeśli zepsuje mi się telefon i nie będę miec możliwości zarejestrowania przejazdu? Chodzi mi o ten czas od lipca kiedy miesięczny będzie na aplikacji. Mam starsza mamę nie ogarnia nowych telefonów, czwsto jeździ na rehabilitacje więc korzysta z miesięcznych biletów. Jak ona ma zrobić blika lub zatwierdzić przejazd w aplikacji? Ludzie ogarnijcie się błagam. System bezgotówkowy nas zabije!!! Nie dajcie się omamić im wszystkim! Gotówka to anonimowość i brak kontroli nad człowiekiem. Jeszcze was pozamykają w domach i poblokuja wasze pieniądze, zobaczycie.

    • 46 0

    • Ja teraz korzystam wyłącznie z biletów niekomórkowych

      miesięczny SKM papierowy, a gdy potrzebuję metropolitalnego, to na karcie miejskiej (plastik).

      Rozładowania telefonu mi się przydarzają. Jak również to, że mam dość starą komórkę, która potrafi się zawiesić do tego stopnia, że pomaga jej tylko restart.

      • 15 0

  • Co z biletami SKM? (1)

    Cały czas podawane są ceny miesięcznych dla autobusów/tramwajów - a co z osobami, które korzystają z SKM? Wcale nie jest nas aż tak mało. ;-)
    Przy kasownikach pojawiły się nowe ustrojstwa zaklejone czarną folią, wiec to zapewne coś od Fali.

    • 20 0

    • Rodzaje biletów się nie zmieniają - ten cały system to tylko kolejna forma płacenia za przejazd. I spokojnie - SKM też podnosi cenę.

      • 5 0

  • Wycofują się z odbijania biletów

    teraz czas na rezygnację z podwyżki cen biletów !!!!

    • 29 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane