- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (197 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (87 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (150 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
![Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3349/150x100/3349292__kr.webp)
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
![Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3353/150x100/3353248__c_230_0_2645_1995__kr.webp)
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (880) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-23 09:58
Absurdalne ceny
Nie będę płacił 130 zł. żeby przejechać dziennie(pon-pt) łącznie 8 przystanków....tyle co ktoś kto jedzie z jednego krańca Gdańska na drugi.... zwykli złodzieje ustawieni na wyzysk obywatela, nic więcej, absolutne żenua a tą zmianę to se możecie wsadzić....
- 30 1
-
2023-01-23 09:59
Nie rozumiem (1)
W innych miastach są podobne systemy i nie są żadnym problemem ale oczywiście w trójmieście jest to nie do pomyślenia jak to ma działać wśród pasażerów. Najlepiej jak zaczną wpuszczać pasażerów tylko przednim wejściem i wymagać od nich okazania ważnego biletu.
- 2 34
-
2023-01-23 10:39
W innych miastach (Warszawa) są proste, przyjazne i nieintruzywne systemy komunikacji zbiorowej
A nie preteksty do utrzymania przerośniętej "czapki" administracyjnej, kilkunastu "zarządów" i organizacji, z których każda wciska miastu swoje koszty...
Zalecam korepetycje...- 16 0
-
2023-01-23 10:00
(3)
Już dawno nic mnie tak nie cieszyło, jak to, że skończyłem już 70 lat! Mam nadzieję, że dla seniorów nic nowego nie wymyślą.
- 22 0
-
2023-01-23 10:36
wymyślą... (1)
statystyki ruchliwości seniorów...
- 12 0
-
2023-01-23 16:43
:)))) Nadruchliwości:))))
- 0 1
-
2023-01-23 15:39
Mogą wydać nam darmową kartę.
Którą i tak trzeba będzie odbijać. Statystyka przede wszystkim!!!!
- 5 0
-
2023-01-23 10:00
Moim zdaniem powinna być możliwość odbijania biletu juz na przystanku a już na pewno checkout powinien gyc możliwy na przystanku zeby nie tamować ruchu w pojeździe...
- 9 2
-
2023-01-23 10:00
W Europie są już gotowe takie rozwiązania jak fala
Działa to świetnie w Sztokholmie czy w Atenach.
Podwójne odbijanie ma na celu tylko i wyłącznie zwiększenie przychodu z przejazdów. W Sztokholmie "kasując" bilet 75min mamy możliwość przesiadki do 74minuty i kontynuowania podróży do przystanku docelowego, u nas prawdopodobnie przy takiej przesiadce, trzebaby odbić się na wyjściu i system dołączyłby porostu dodatkowy bilet...- 3 11
-
2023-01-23 10:02
Apka
Po co odbijać bilet- zróbcie pod to apke. Po co bilety na przystanku? Już kiedyś to było i się nie sprawdziło... Właśnie widzę jak idziemy w Eco ... utrudniając ludziom komunikację miejską...
- 4 8
-
2023-01-23 10:02
O co chodzi w ogóle?
Do jasnej cholery
- 22 0
-
2023-01-23 10:04
Bilety 75 min na 5 przystanków (3)
Albo jestem tępa i czegoś nie rozumiem albo znowu chcą pasażerów nabić w bilet!!! Co znaczy w powyższym artykule bilet 75 minutowy normalny do 5 przystanków - 4.80 a powyżej 6 przystanków już drożej? Czy to znaczy że komunikacja przewiduje przejechanie 5 przystanków w 1,5 godziny i po tym czasie mam kasować kolejny bilet, albo liczyć przy kupnie ilość przystanków albo w czasie jazdy pilnować czy już przejechałam 5 czy 6 przystanków albo....
Ludzie! Zastanówcie się jakie problemy szykujecie pasażerom!!! Kto u was wymyśla te wszystkie rewelacje i jeszcze pewnie bierze za to olbrzymie pieniądze!!!- 43 0
-
2023-01-23 11:14
(1)
4.80 - bilet do 5 przystanków (niezależnie do tego, ile autobus czy tramwaj będzie się wlókł). A bilet za 6 zł jest do 75 minut niezależnie od ilości przystanków.
Inaczej - bilet za 6 zł zastępuje obecny za 4.80 (czyli to po prostu podwyżka). Wprowadzają też dodatkowy bilet do 5 przystanków za 4,80.- 2 2
-
2023-01-23 16:47
Jak jakaś trasa obejmowałaby 5 przystanków i przebycie ich powyżej 75 minut to i tak trzeba kupić drugi bilet. Tyle że takiej trasy nie ma. Pytanie czy jet trasa 6-10 przystanków która trwa powyżej 75 minut? Też wątpliwe. Więc rzeczywiście jest podwyżka biletu z 4.80 na 6 zł.
- 4 0
-
2023-01-23 17:09
Dziś od 16.14 do 16.55 czekałam w Gdansku na Sopockiej na 171
5 przystanków w75 minut jak najbardziej realne dla tej linii, nawet optymistyczne
- 5 0
-
2023-01-23 10:07
4,80 za 5 przystanków to bardzo dużo (2)
- 50 0
-
2023-01-23 15:03
1 zł za 1 przystanek
- 3 0
-
2023-01-23 16:29
Na niektorych liniach to nawet z osiedla nie wyruszysz
- 3 0
-
2023-01-23 10:11
Chciałem jechać do centrum tramwajem
Zaparkowałem na pętli Nowa?Bulońska/Warszawska. Biletów nie kupiłem, bo nie było gdzie. Wróciłem do samochodu i pojechałem gdzieś na Rajską. To była większa wyprawa na dwa samochody. Tak oto darmowy parking na pętli i kupno biletu zamieniłem na opłatę parkingową w centrum miasta. No jak ma być dobrze, jak tu nic dla ludzi.
- 27 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.