• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Inwigilacja

    Transport publiczny to nie żaden przywilej, tylko podstawowa usługa, niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa, rynku pracy itd. Nie powinno być tak, że pasażer jest zmuszany do odbijania biletu i tym samym przekazywania informacji o swoim sposobie poruszania się i harmonogramie dnia. Powinno to być co najwyżej dobrowolne. Widzę, że gdańskie władze, mimo postępowych haseł i wycierania sobie gęby "wolnością" i "równością", odmienianą przez wszelkie przypadki, tak na prawdę najbardziej zafascynowane są ordynarnym komunizmem.

    • 42 0

  • Bilet w aplikacji (1)

    Włączone bluetooth zczytuje autobus jak wysiadam to nie ma sygnału
    Za zgodę wykorzystania bilet tańszy 10zl
    I cyk i jest

    • 6 3

    • Z bluetoothem to się tak nie uda

      bo to wymaga sparowania urządzeń, generalnie technicznie nie do wykonania.

      Prędzej NFC - tak, jak się to dzieje przy płaceniu telefonem.

      • 3 2

  • Żenada

    Odechciewa się korzystać z komunikacji miejskiej. Może to właśnie ma na celu wprowadzenie systemu fala. I naprawdę współczuję starszym osobom w ogarnięciu tego szajsu. Zakup biletu, to będzie wyczyn!

    • 40 0

  • Gdańskie "wynalazki"

    Realizacja "po gdańsku" różnych wynalazków komunikacyjnych to już chyba nasza lokalna specjalność, taka wyjątkowa i w ogóle. Od rowerów miejskich poczynając.

    • 28 0

  • fala (1)

    niech sobie sami odbijaja ale nie oni poruszaja sie samochodami sluzbowymi

    • 27 0

    • na nasz koszt.

      • 2 0

  • Wszyscy zadowoleni

    Rzecznik praw obywatelskich będzie miał zajęcie. Przede wszystkim co z osobami, które nie są użytkownikami smartfonów? Nie będą mogły korzystać z komunikacji publicznej? A na jakiej podstawie urzędnik chce zmuszać mieszkańca do instalowania jakiejkolwiek aplikacji na własnym urządzeniu. Bo inaczej nie pojedzie komunikacją zbiorową? A co w przypadku osób starszych, które nie posiadają w ogóle telefonów? Też nie będą miały prawa korzystać z komunikacji miejskiej? Ciekawe to wszystko.

    • 43 0

  • czy ten bilet 75 minutowy za 6 zł będzie umożliwiać jazdę powyżej 11 przystanków autobusem z przesiadką na SKM ?

    czy ta fala to tylko super system do rozliczeń a i tak trzeba będzie kupować różne bilety?

    • 20 0

  • Nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy

    Zalatuje mi tu naliczaniem śladu węglowego w przyszłości i stąd te prostackie metody inwigilacji. Oby ten durnowaty pomysł upadł, tylko szkoda, że to wszystko znowu z naszych pieniędzy

    • 24 0

  • We wszystkich autobusach, tramwajach i pociagach

    są systemy zliczające pasażerów. Zwykle na fotokomórkę jak i zaawansowane x kamerami. Tak więc dane jak podróżują, gdzie, w jakich godzinach już by można sprawdzic

    • 21 0

  • Jestem w szoku że aż tak przytłaczająca większość przejazdów to bilety miesięczne (3)

    10x więcej to dosyć niesamowite

    Natomiast samo odbijanie przy wysiadaniu w ogóle nie ma sensu, także w przypadku jednorazowych - nie wiem kto to wymyslił.

    • 27 0

    • (2)

      czy te 130 obejmuje całe Trójmiasto (z SKM)?

      • 2 2

      • (1)

        Naiwny - oczywiście, że nie.

        • 8 0

        • no właśnie - bo nie wiem czemu zawsze sugeruje się, ze coś jest tanie (powiedzmy), a potem okazuje się, ze tylko na część Trójmiasta

          • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane