- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (517 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (233 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (135 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (159 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (100 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (73 opinie)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
![Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3349/150x100/3349292__kr.webp)
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
![Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3353/150x100/3353248__c_230_0_2645_1995__kr.webp)
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (880) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-23 10:13
Inwigilacja
Transport publiczny to nie żaden przywilej, tylko podstawowa usługa, niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa, rynku pracy itd. Nie powinno być tak, że pasażer jest zmuszany do odbijania biletu i tym samym przekazywania informacji o swoim sposobie poruszania się i harmonogramie dnia. Powinno to być co najwyżej dobrowolne. Widzę, że gdańskie władze, mimo postępowych haseł i wycierania sobie gęby "wolnością" i "równością", odmienianą przez wszelkie przypadki, tak na prawdę najbardziej zafascynowane są ordynarnym komunizmem.
- 42 0
-
2023-01-23 10:13
Bilet w aplikacji (1)
Włączone bluetooth zczytuje autobus jak wysiadam to nie ma sygnału
Za zgodę wykorzystania bilet tańszy 10zl
I cyk i jest- 6 3
-
2023-01-23 10:57
Z bluetoothem to się tak nie uda
bo to wymaga sparowania urządzeń, generalnie technicznie nie do wykonania.
Prędzej NFC - tak, jak się to dzieje przy płaceniu telefonem.- 3 2
-
2023-01-23 10:16
Żenada
Odechciewa się korzystać z komunikacji miejskiej. Może to właśnie ma na celu wprowadzenie systemu fala. I naprawdę współczuję starszym osobom w ogarnięciu tego szajsu. Zakup biletu, to będzie wyczyn!
- 40 0
-
2023-01-23 10:17
Gdańskie "wynalazki"
Realizacja "po gdańsku" różnych wynalazków komunikacyjnych to już chyba nasza lokalna specjalność, taka wyjątkowa i w ogóle. Od rowerów miejskich poczynając.
- 28 0
-
2023-01-23 10:20
fala (1)
niech sobie sami odbijaja ale nie oni poruszaja sie samochodami sluzbowymi
- 27 0
-
2023-01-24 09:52
na nasz koszt.
- 2 0
-
2023-01-23 10:20
Wszyscy zadowoleni
Rzecznik praw obywatelskich będzie miał zajęcie. Przede wszystkim co z osobami, które nie są użytkownikami smartfonów? Nie będą mogły korzystać z komunikacji publicznej? A na jakiej podstawie urzędnik chce zmuszać mieszkańca do instalowania jakiejkolwiek aplikacji na własnym urządzeniu. Bo inaczej nie pojedzie komunikacją zbiorową? A co w przypadku osób starszych, które nie posiadają w ogóle telefonów? Też nie będą miały prawa korzystać z komunikacji miejskiej? Ciekawe to wszystko.
- 43 0
-
2023-01-23 10:21
czy ten bilet 75 minutowy za 6 zł będzie umożliwiać jazdę powyżej 11 przystanków autobusem z przesiadką na SKM ?
czy ta fala to tylko super system do rozliczeń a i tak trzeba będzie kupować różne bilety?- 20 0
-
2023-01-23 10:22
Nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy
Zalatuje mi tu naliczaniem śladu węglowego w przyszłości i stąd te prostackie metody inwigilacji. Oby ten durnowaty pomysł upadł, tylko szkoda, że to wszystko znowu z naszych pieniędzy
- 24 0
-
2023-01-23 10:26
We wszystkich autobusach, tramwajach i pociagach
są systemy zliczające pasażerów. Zwykle na fotokomórkę jak i zaawansowane x kamerami. Tak więc dane jak podróżują, gdzie, w jakich godzinach już by można sprawdzic
- 21 0
-
2023-01-23 10:29
Jestem w szoku że aż tak przytłaczająca większość przejazdów to bilety miesięczne (3)
10x więcej to dosyć niesamowite
Natomiast samo odbijanie przy wysiadaniu w ogóle nie ma sensu, także w przypadku jednorazowych - nie wiem kto to wymyslił.- 27 0
-
2023-01-23 11:04
(2)
czy te 130 obejmuje całe Trójmiasto (z SKM)?
- 2 2
-
2023-01-23 11:15
(1)
Naiwny - oczywiście, że nie.
- 8 0
-
2023-01-23 12:05
no właśnie - bo nie wiem czemu zawsze sugeruje się, ze coś jest tanie (powiedzmy), a potem okazuje się, ze tylko na część Trójmiasta
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.