• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Wydadzą grube miliony za liczenie

    nielicznych.
    Jak ten pseudo potrzebny system policzy osoby bez biletu czyli uczniów, emerytów itp. ?

    • 16 1

  • Ktoś sprawdził (2)

    czy na każdym przystanku jest zasięg internetowy do aplikacji ?

    • 18 5

    • na przystankach nieparzystych danej trasy nie ma, zasięg jest tylko na parzystych

      • 4 0

    • Nie ma nawet przy transmisji danych a o wifi zapomnij:).

      • 5 0

  • Co na to UE ze Gdansk Dulkiewicz zmusza ludzi do jazdy własnym autem ,to jak to jest dotujecie coś co w Gdańsku wręcz prosi się o proces?a radnych dzielnic czas zmienić wszystko przyklaskujący ciekawe co dostają w zamian ?

    • 20 2

  • Skoro będzie trzeba się odbijać

    To czemu nie wprowadza takiego systemu jak w Poznaniu, że liczone są przystanki coraz taniej za pierwszy chyba 70g. Z możliwoścą 3 przesiadek a maksymalna cena biletu to całodzienny. Często mam do pokonania autobusem 2-3 przystanki i albo idę pieszo albo bez biletu

    • 14 1

  • A co ze starszymi osobami ,jak poradza sobie z tym systemem.Ja kupuje teraz bilet miesieczny i jest to dla mnie wygodne,nie

    • 21 0

  • ceny biletów (3)

    Ciągle mówi się o kwotach 117/130 zł i tyczy się to biletu miesięcznego w konkretnym mieście
    Co z biletami miesięcznymi SKM np. na trasie Gdynia-Rumia?
    Koszty pozostają bez zmian ?

    • 15 0

    • Urzędnicy pewnie są z Gdańska i nie umieją myśleć w szerszej perspektywie

      A tymczasem SKM też się przygotowuje, na pewno zauważyłeś/aś te nowe skrzynki przy kasownikach na peronach.

      • 8 0

    • (1)

      SKM też podniesie ceny - dla naszego dobra oczywiście ;)

      • 11 0

      • i żeby hiszpańscy nurkowie nie wykupili

        • 7 0

  • Spokojnie (1)

    Ten system powstał tylko po to, by wyciągnąć kasę z UE (w sensie ukraść) i zostać zniszczonym. Tak więc czekamy na protokół zniszczenia.

    • 31 0

    • mis to nasz taki mis

      • 8 0

  • czekamy teraz na kolejny krok i wycofanie się całkowicie z wprowadzenia systemu Fala za grube bańki

    • 29 0

  • Fala krytyki niech trwa

    Fala krytyki trwa.Oby do skutku,czyli całkowitego wycofania durnego systemu

    • 36 0

  • System FALA odpowiedział na FB odnośnie zbierania danych emerytów i uczniów. (1)

    Na stronie FB 'InnoBaltica - tworzymy system FALA' zadałam pytanie, jak zamierzają zbierać dane od uczniów i emerytów, skoro mają oni darmowe przejazdy. Oto odpowiedź Innobaltici:

    "W tym celu zbierane są dane nie tylko z systemu FALA, ale również z innych źródeł. Łącznie pozwalają rozwijać i kształtować ofertę transportową."

    To jest jakaś kpina! Oni te dane i tak mają, a mimo to zamierzają zawracać głowę ludziom by kasowali miesięczne na wejściu, których 'grzechem' jest chęć obniżenia ceny obłędnie drogiego miesięcznego. 25 milionów na ten bubel, który ma dane, jest droższy i gorszy, ktoś tu powinien zostać pociągnięty do odpowiedzialności za trwonienie publicznych pieniędzy.

    • 38 0

    • pobijam

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane