• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • A ja mam pytania: (2)

    1. Czy zostanie utrzymana możliwość zakupu biletu w aplikacjach typu Jak Dojadę, SkyCash itp.?
    2. Czy system odbijania będzie obowiązywać również w SKM i gdzie będą miejsca do odbijania - na peronach czy w wejściach do składów?
    3. Czy będzie można używać dotychczasowych plastikowych kart do ładowania biletów?
    4. Czy będzie obowiązek zainstalowania aplikacji Fala aby zakupić bilet jednorazowy czy zostanie utrzymana możliwość zakupu biletu/karnetu u kierowcy albo w biletomacie?
    5. Czy na SKM będzie można dalej kupić bilet w kasie albo w biletomacie?
    6. Czy w przypadku zakupu tańszego biletu miesięcznego, jeśli nie odbiję się jeden raz to automatycznie naliczana będzie dopłata do wyższej ceny, czy w kolejnym miesiącu zapłacę wyższą cenę, czy dostanę mandat, czy naliczona zostanie cena jak za jeden przejazd? Kto to będzie weryfikować i w jaki sposób?
    7. Co się stanie, jeśli jedno z urządzeń straci łączność i nie "odbije" biletu?
    8. Czy w pojazdach będą kontrolerzy biletów jak dotychczas?

    • 34 0

    • (1)

      1. Tak, ale będzie "wygaszana".
      2. SKM nie ma z tym nic wspólnego.
      3. Nie.
      4. Tak, ale będzie "wygaszana".
      5. Tak.
      6. Oni sami tego nie ogarniają. Przytulenie kasy z UE nie wymagało rozwiązania tego problemu.
      7. J. W.
      8. Tak. Obwieszeni kilkoma urządzeniami do kontroli.

      • 8 0

      • System ma być także w SKM - czytniki montują na peronach. Ale jak to będzie wyglądać w praktyce i czy będą też dotychczasowy system biletów SKM do zwykłych kasowników.. Tego pewnie sami nie wiedzą. Tu trzeba pamiętać, że przecież SKM ma osobny system biletowy.

        • 5 0

  • Nie ma obowiązku podróżowania że smartfonem.

    • 36 1

  • Przekaż opinii publicznej wydaje się dość jasny...

    Mieszkańcy potrzebują jednolitej i prostej taryfy, a nie ,,fantastycznej" FALI, która kosztuje nas grube miliony i w niczym nie będzie bardziej przydatna od popularnej apki jakdojade.

    • 28 1

  • Jak

    Nie wiem gdzie istnieje taki system żeby bilet jednorazowy odbijać przy wysiadaniu? A już pomysł z opłatami uzależnionymi od liczby przystanków to jakieś kuriozum. Pozdrawiam turystów

    • 21 0

  • Nowy wspaniały świat

    Najpierw maseczki, szczepioneczki, teraz wszystko cyfrowo - aplikację bo to wszystko dla bezpieczeństwa, zdrowia i lepszego życia. Ciągle tylko nakazy...Czy ktoś pytał mieszkańców o opinie nt. "systemu fala"? Nie dostrzegłem takiego dialogu czy referendum. Bądźcie posłuszni.

    • 34 2

  • wycofać się z tego absurdu i zaoszczędzić ponad 100 mln (1)

    • 42 0

    • To już poszło - UE "dała" - trzeba będzie oddać ale nie pakujmy w to jeszcze więcej.

      • 8 0

  • Teraz nie odbijam to dlaczego w nowym systemie mam odbijać.Jeden wspólny bilet na Trójmiasto pacany

    • 20 0

  • Wszędzie aplikacje, BLIK i tym podobne. (1)

    A ja nie mam i nie chcę mieć takiego telefonu. Puki co konstytucja mnie do posiadania takowego nie zobowiązuje. To będę mógł kupić miesięczny czy nie?

    • 41 0

    • Nowoczesność?

      No właśnie. Nie mam smartfona - nie założę aplikacji. Nie mam maila - przez Internet i tak się nie zaloguję. Nie mam karty płatniczej, BLIKa itp nie zapłacę. Przecież nie ma obowiązku mieć tych wszystkich wynalazków.

      • 24 0

  • A czy jakiś dureń z urzędu

    Będzie łaskaw zauważyć,że przystanki w komunikacji w Gdańsku są absolutnie nieporównywalne pod względem odległości od siebie czyli brzydko mówiąc kilometrażu???

    • 31 0

  • (3)

    Czy osoby mające darmowe przejazdy dzieci, młodzież i seniorzy (najliczniejsza grupa korzystająca z komunikacji miejskiej) będą mieli jakieś bilet zwolniony z opłat i go będą odbijać. Pytam, bo skoro fala ma zbierać informacje o tym jak korzystamy z komunikacji miejskiej aby lepiej planować jej funkcjonowanie to bez danych o tak bardzo licznej grupie pasażerów nie sposób zrobić jakiejkolwiek analizy.

    • 24 5

    • Nie podpowiadaj im kolejnego pomysłu ;)

      • 11 0

    • seniorzy nie są najliczniejszą grupą, ale jak tak dalej pójdzie z dzietnością, to serio będziesz mieć rację

      • 6 0

    • nie opowiadaj głupot

      ja mam prawie 70 lat i nadal kupuje bilety ! Informuje cię że nie każdy starszy człowiek jest emerytem i nie każdy pasażer jest mieszkańcem Trójmiasta Kumasz czy nadal nie kumasz? do szkoły było pod górkę?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane