• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Kupuję miesięczny ze zniżka (2)

    odbijam raz (praca zdalna/bylem chory/mialem w d..odbijanie) i czy mogę skorzystac ze zniżki w kolejnym miesiacu? Czy zostane ukarany za 2 pierwsze przypadki?

    • 15 0

    • Dasz komuś żeby pojeździł i poodbijał :D (1)

      Może nawet będą takie usługi.

      • 5 0

      • Bilety są imienne

        • 1 4

  • Mam takie pytanie

    Jeśli mam miesięczny i się nie odbije w walidatorze to przy kontroli dostane mandat za brak odbicia?
    I co z osobami powyżej 70 lat które jeźdzą bez biletu czy one tez będą musiały wyrobić karty i się odbijać ?

    • 20 0

  • Szkoda zmarnowanych 130mln + 25mln coroczny haracz dla innobaltica , lepiej było dofinansować ZTM.

    • 26 0

  • Po co te podchody...

    Po co te podchody, lepiej od razu wszystkich zaczipować i namierzać GPSem, będzie wiadomo jakim autobusem jedzie, gdzie robi zakupy, z kim śpi i czy chodzi do kościoła.

    • 27 0

  • Telefony + abonament, wszystko gratis

    dla każdego pasażera ?

    • 22 1

  • To jeszcze te bilety minutowo-przystankowe

    Bilet 75-minutowy, który jest ważny przez około 10 minut w najtańszym wariancie. To nawet nie jest śmieszne, że ktoś mógł takie coś zaproponować.

    • 29 0

  • Oyster w Londynie (3)

    Skąd to całe negatywne nastawienie do całego systemu? Spójrzcie na taki Londyn i ich system kart Oyster: wchodzicie do autobusu, odbijacie się raz, ściąga wam za przejazd z karty; przesiadacie się na inny, system określa czy powinien kupić kolejny bilet czy nie; wydaliście wystarczająco w ciągu doby by mieć bilet dobowy - system kasuje wam tylko za bilet dobowy.
    Z koleją, gdzie płaci się za kilometry inna sprawa - odbijacie się przy wejściu na stację jedziecie, odbijacie się przy wyjściu z innej stacji, system liczy, biorąc pod uwagę również czas przejazdu, ile przejechaliście i za tyle wam zabiera z karty, chyba, że wydaliście już tyle, na wyżej wspomniany bilet dobowy bądź tygodniowy.
    Co niby w tym takiego skomplikowanego?

    • 1 32

    • Te stacje w L. są oddalone od siebie o niecałe 300 metrów czy trochę więcej? (1)

      • 11 0

      • W centrum tak, poza nim są większe odległości.

        • 0 5

    • Teraz posiadając bilet miesięczny żadnego odbijania nie ma. Tworzy się więc coś, co jest mniej wygodne - nic nie dając w zamian. System mógłby być korzystny - ale jego twórcy nie potrafią go stworzyć.

      • 7 0

  • Won z tym badziewiem!!!
    Obyście wszyscy pospadali ze stołków przy najbliższych wyborach.

    • 40 1

  • ... (5)

    Czy miasto zakupi mi telefon z internetem, aby móc się odbijać? Gdzie taki wniosek mogę złożyć?

    • 45 1

    • (4)

      Będą też plastikowe karty

      • 0 8

      • Podobno zwalczamy plastik. (1)

        Proponuję karty z makulatury.

        • 13 1

        • kurczę no, trochę lipa, makulatura była wczesnej drzewem a drzew jak wiemy wycinać nie można, proponuje zatem pleść kartę z prosa...albo może takie ulepione ze sliny i kamyczków

          • 2 1

      • A dla turystów? (1)

        • 2 1

        • Bilety papierowe i w aplikacjach nie znikają przecież.

          • 1 2

  • System musi być prosty, przejrzysty i przyjazny użytkownikom.

    I takie systemy dawno już na świecie istnieją. Wystarczy zakupić licencję, zamiast wyważać otwarte drzwi.

    Czy to tak trudno zrozumieć???

    • 30 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane