• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • czy ktos mi wytlumaczy jak z tego systemu bedzie mogl korzystac turysta czy starsza osoba? (3)

    • 33 0

    • Cudem.

      A cuda podobno się zdarzają.

      • 13 0

    • turysta skorzysta z Karty Ukraińca, natomiast starsza osoba dostanie 8 dawkę szprycy i w ogóle z niczego już nie skorzysta

      • 11 7

    • Z jak korzystaja turysci na calym swiecie? Jadac gdzies sprawdzam jak tam kupic bilet

      • 1 7

  • Co z osobami starszymi i turystami? (2)

    Moja mama nie ogarnia smartphona i nie bedzie go miec, jka bedzie mogla korzystac z transportu publicznego? Czy bedzie mogla kupic papierowy bilet albo doladowac plastikowa karte? Druga kwestia co z turystami? Jak ogarnac bilet czasowy jak sie nie mieszka i czy mozna kupic bilet calodowbowy albo tygodniowy czy tylkomte opcje ktore sa? Czy trzeba bedzie miec appke czy kupi sie jakis inny bilet? Mieszkam w Uk i dalej be problemu mozna kupic bilet u kierowcy albo nabic na plastikowa karte na ile sie potrzebuje. Im wiecej czytam o tym systemie tym mniej ogarniam jak to ma wygladac?

    • 38 0

    • Mają być plastikowe karty

      • 1 6

    • Bez stresu

      Ja tu mieszkam i też nie ogarniam....to smutne

      • 7 0

  • Odbijanie miesięcznych...

    odbijanie miesięcznych to największa bzdura jaką słyszałam. Po to kupuję bilet raz na miesiąc, żeby nie musieć go trzymać w zębacz przy wsiadaniu. Ciekawe o ile dłużej będzie autobus stał na przystanku jak się cała wiara z miesięcznymi będzie kłębić przy czytniku żeby je poodbijać przy wsiadaniu. Zamiast przyspieszenia będzie wydłużenie czasu przejazdów szczególnie w godzinach szczytu...

    • 40 0

  • Pewnie będzie hejt, ale... (1)

    Miałam przesiąść się na komunikacje miejską (głownie PKM), ale jak mam płacić tyle kasy za bilety (dostać się z kokoszek do centrum to długa droga) + te niejasności, to podziękuje i zostaje przy rowerze - trochę się pomęczę, ale zaoszczędzę.

    • 36 0

    • Nie bedzie hejtu. Wszyscy uwazaja, ze zapowiadane taryfy to jakis absurd.

      • 7 0

  • (2)

    To teraz jak moja curka ma do mnie starszej osobie przyjechac z jednego konca Gdanska i jedzie z przesiadkami to znaczy autobus tramwaj i nastepny tramwaj ile to bedzie kosztowac? Dotej pory wystarczal jej bilet 75 min.

    • 17 0

    • (1)

      Teraz będzie musiała kupić dobowy ! Żeby dojechać !

      • 8 0

      • nocny

        • 0 0

  • Obecne miesięczne będą w użyciu równolegle do tego śmieciowego pseudosyetmu!? czy będą tylko te odbijane!? bo nie chcą nigdzie podać tej informacji wprost

    • 18 0

  • (1)

    Na całym swiecie innowacje wdraża się, by poprawic efektywność i obnizyć koszty. Tylko u nas innowacja polega na tym, że jest dodatkowy "roczny koszt" funkconowania systemu.
    ceny biletów? Inflacja? Chyba na głowę upadli. 5 przystanków komunukacją w trzy osoby to już taniej auto na minuty wziąć.
    Dlaczego nikt nie liczy kosztów ogolnych? Komunikacja miejska to nie tylko koszt samej komunikacji, jest to równiez koszt czasu w korkach, koszt zanieczyszczenia, koszty utrzymania ulic i parkingów. To równiez koszt dystrybucji biletw, koszt kontroli itp. Dlatego Luksemburg, nie tylko, by "ulżyć" mieszkańcom (na codzień wiekszość przyjeżdża z ościennych krajów do pracy), tylko by jednak całosciowo oszcżędzać, wprowadził darmową komunikację na terenie całego księstwa.
    A jesli ktoś będzie chrzanił, z eto mały kraj itp - to może nie bezpłatne, ale niecałe 8 eur / 10 iletów - tyle to kosztuje w Barcelonie, aglomeracji ok. 5 mln ludności (nie tylko miasto, ale równiez satelity jak no Badalonia). I jeden bilet to 75 minut od pierwszego wejścia do pojazdu do ostatniego wejścia, od ostatniego wejścia mozna jechac do końca trasy. Da się?

    • 19 0

    • U nas zawsze się kombinuje bo ktoś musi zarobić nawet jeżeli coś nie ma sensu. Spadek po poprzednim systemie. Niektórzy nadal tkwią w komunie.

      • 6 0

  • Zawsze komuś coś nie pasuje (6)

    Jaki to problem ustalić, że wchodzimy tylko przednimi drzwiami, odbijamy się, a przy wyjściu się znowu odbijamy i wychodzimy innymi drzwiami. To już, cały system. Prosty, jasny, w Holandii pięknie działa. Przy każdym pomyśle się znajdzie grupka sceptyków, nie da się wszystkich zadowolić. I co to w ogóle jest za problem pierwszego świata że się muszą odbić, nawet dwukrotnie, w autobusie/tramwaju? Kto na to narzeka? Ludziom już się kompletnie styki poprzepalały.

    • 0 52

    • Tobie się już dawno przypaliły styki mózgowe . 50 osób wchodzi przednimi drzwiami autobus odjeżdża z 1 h opóźnieniem ! I tak teraz opóźnienia są wieczne i brak taboru jeszcze bardziej da o sobie znać przy tym niewypale !

      • 21 0

    • Expert od Tczewa to ty?

      • 10 0

    • a ty jechałeś osla łąko kiedyś autobusem w Trójmieście? To nie wyjeżdżaj nam tu z Holandią.

      • 12 0

    • Mieszkałem długo w Dublinie w Irl tam tak właśnie jest i dlatego nic nie jeździ zgodnie z rozkładem jazdy, jeźdza na zasadzie jak przyjedzie to jest, albo się wogóle nie zatrzyma bo za dużo ludzi w środku

      • 6 0

    • Jak niepelnosprawny na wozku ma wejsc przednimi drzwiami i wyjsc tylnmi? Po za tym nie widzisz absurdu i bezsensownego utrudniania? Czy tez jestes z tych co bedzie ochoczo zmianial buty przed wejsciem do autobusu, bo nowy regulamin nakazuje jazde w sandalach?

      • 8 0

    • Wsiadaj 1 drzwiami do 262 albo 115 w godzinach szczytu

      • 8 0

  • Polacy zmieszali tą waszą falę centralnie z błotem.... (1)

    ...ale jak znamy życie kreatorzy wydadzą komunikat,że to nie plucie tylko że deszcz pada...

    • 31 0

    • Moment opublikowania założeń tego nowatorskiego projektu na miarę wystrzelenia rakiety w kosmos, wypisz wymaluj

      pasuje do cytatu M. Twaina:
      "Lepiej nic nie mówić i wydawać się głupim, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."

      • 5 0

  • Porazka

    W anglii w autobusach jest skaner w autobusach przy wejsciu , wejscie tylko z przodu albo skanujesz kod telefoniczna aplikacja lub papierowy bilet z qr kodem albo kupujesz u kierowcy ... nie ma zadnych kanarow , ani co za tym idzie zadnych komornikow pozniej sprzedawania dlugow , autobusy pietrowe wiec wejdzie 2 x wiecej ludzi co 15 min autobus i jest elegancko a tu w trojmiescie caly czas jakies przetargi łapowki kazdy nowy pomysl to marnowane miliony ,w pl kierowcy robia łaske ze musza bilet sprzedawac , emeryci wbiegaja zeby tylko siedziec a ze maja darmowe bilety to jezdza tylko od cmentarza do lekaza , od lekarza do apteki z nudow , w innych krajach nie ma takiego kuriozum a emeryci skbie jezdza do inngch krajow na wakacje

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane