• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • to, że fotokomórka w tramwaju zarejestrowala 178 mln wejść i sprzedano "tylko" 18 mln biletów jednorazowych nie znaczy, że 160 mln wejść wygenerowali posiadacze karty miejskiej. Przypuszczam, że co najmniej 1/4 pasażerów po prostu jeździ bez żadnego biletu, zwlaszcza po kolejnych podwyżkach. Podajcie ilość sprzedanych kart miejskich, to zobaczymy szerszy ogląd

    • 18 0

  • (3)

    jestem w szoku, że to w Gdańsku nie weszło, przecież tu ok. 82% mieszkanców myśleniem nie grzeszy

    • 9 7

    • Jestem w szoku ze potrafisz pisać. (2)

      To jakiś cud.

      • 4 3

      • (1)

        te lęmus, przed że piszemy przecinek ;)

        • 2 2

        • Co to jest "lęmus"?

          • 0 0

  • To pokazuje jak nieprzemyślany jest system FALA (2)

    Przed chwilą odbijanie przy wyjściu było niezbędne dla poprawnych rozliczeń i optymalizacji teraz już nie. Czy zmieniły się założenia? Kryteria sukcesu? Potrzeby planistów i księgowych? Nie więc co się zmieniło? Nagłe oświecenie biurokratów? Po prostu cały system jest robiony od czapy i nieprzemyślany, a ponadto mamy rok wyborczy - ciesz się mieszkańcu po wyborach nikt cię nie będzie już słuchał.

    • 33 0

    • to po co na nich głosujesz?? Był Plażynski do wyboru, myślę, że gorzej na pewno by nie było

      • 13 0

    • Jest bardzo przemyślany

      • 0 3

  • Niech ta fala już wypier...a

    • 35 0

  • To odbijamy w kazdym pojezdzie po wejsciu?

    Bo jak teraz kasuje bilet To w pierwszym autobusie,a potem się przesiadam to nie musze. A teraz będę musiała w kazdym

    • 14 1

  • Witomino centrum - Rolnicza (2)

    300m (według mapy) i już jeden przestanek - w przeliczeniu nowej ceny biletu 1zł

    Super

    • 13 0

    • Komunikacja publiczna stanie sie kompletnie nieoplacalna.

      • 12 0

    • Nie 1zl tylko 4,80

      • 9 0

  • 25 baniek w piach (1)

    25 baniek za coś...... Nie wiadomo za co!!!! przecież aplikacje do biletów są ogólnie dostępne. Co takiego da fala? to jest 2 bańki miesięcznie - No i dziwić się, że bilety droższe niż w Warszawie....

    • 28 0

    • Chodzi o stolki dla swoich

      Umowa pewnie tak zawarta, że nie będzie można jej rozwiązać chyba że za odszkodowaniem.

      • 4 0

  • czy to , że rocznie 25 mln będziemy na to kuriozum płacić to jest zysk dla mieszkańca? Nie każdy głosował na pannę Dulkiewicz, niech odbijają ci co na nią głosowali i na Grzelaka

    • 21 0

  • Za mały krok wstecz

    Nie ma być żadnego odbijania biletów miesięcznych. To tylko kłopot i niepotrzebna fanaberia urzędników.

    I tak nie będzie pełnych danych, bo nie wierzę że odbijać się będą uczniowie czy emeryci, którzy jeżdżą za darmo.

    • 21 0

  • totalne dziadostwo

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane