• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Jestem zawiedziony zmniejszyli liczbę odbić karty ,a ja uwielbiam w tłoku przedzieranie się aby odbić kartę-masochista.

    Najbardziej mnie cieszy brak jakichkolwiek korzyści z nowego systemu dla pasażerów wobec dzisiejszego systemu,poza oczywiście wzrostem kosztów,Dzięki temu mój ukochany pis wygra i będzie mógł już kraść bez żadnych ograniczeń w tym ,,niepokornym,,mieście

    • 29 0

  • A na logo nowego systemu

    proponuję falę zalewającą palmę oliwską,,zabytkowe wille jak ta zawalona Sobótki czy Skłodowskiej

    • 26 0

  • No i co żeście narobili ignoranci (3)

    Dobry system hejtują staruchy i teraz mamy gorszy. BRAWO!

    • 2 33

    • Idż zjedz śniadanie w przerwie sniadaniowej (1)

      I pokaż kierownikowi że się starasz,

      • 14 1

      • przecież to goniec,na przerwie biega kierownikowi po papierosy.

        • 1 0

    • twoje staruchy

      to żle ciebie wychowały prostaku

      • 1 0

  • FALA (3)

    proszę porównać cenę biletu tramwaj /autobus na trasie żabianka - nowy port ,aktualnie mogę przejechać trasę za 4.80 po fali będę musiał skorzystać z bileów sz2 po 6zł czyli 12 zł. jaka to jest podwyżka cennego transportu obywatela. jest to cena biletu normalnego nie miesięcznego. dla emeryta lub rencisty będzie to połowa kwoty,przejazdy 5 przystankowe to nie dojadę z jednego końca nowego poru na drugi koniec nowego portu lu ledwo do przychodni zdrowia.

    • 26 0

    • Może ten projekt był lobbowany przez korporacje taksówkarskie? (1)

      Skoro komunikacja publiczna padnie to przesiądziesz się na taksówkę.
      Różnic w cenie nie zauważysz, bo cena przejażdżki tramwajem i autobusem po mieście będzie tak kosztowna, że w zestawieniu z taksą to złotówa będzie wydawał się być tańszą opcją.
      A może to zmowa dilerów aut i producentów paliw? Może w tym palce maczały firmy ubezpieczeniowe?
      Kto wie? Korupcja w PE, układy - my wam to dofinansujemy jeśli dolę dostaniemy?
      Ten projekt fala jest tak niekorzystny dla pasażerów i do tego budzi tak wiele podejżeń, że jestem skłonny podejżewać, że jest to grubą aferą podszyte.

      • 10 0

      • Oj naiwni

        Którzy myślicie, że w Uniji te projekty uważnie ktoś czyta i ocenia.. :)
        To jest na zasadzie jak u nas: streszczenie w podpunktach "projektu" z pierwszej strony czyta jakiś najniższy urzędniczyna po łebkach (bo ma takich wiele) a potem na szczeblach to już tylko "opinia" idzie i tam wkraczają lobbyści i polityka, znajomości...

        • 2 0

    • Bo to jest Fala tsunami

      Zalewa i niszczy wszystko

      • 3 0

  • Miesięczny powinien być bez żadnego odbijania

    po to kupuję miesięczny , żeby nie pchać sie do kasownika , ciekawe jakież to dane wrażliwe z miesięcznego fala ma zbierać ? Pełna Inwigilacja !!!!

    • 34 0

  • Nadzieja (1)

    że numeru karty nie każą nam wytatuować na dłoni.

    • 30 1

    • na czole niedługo

      • 10 0

  • Odbijanie przy wejściu i wyjściu - dobry pomysł. (6)

    Moim zdaniem, odbijanie się kartą systemu Fala przy wejściu i wyjściu to dobry pomysł, również dla posiadaczy biletów miesięcznych. Sporo argumentów przeciw podnosi kwestię ogólnej niewygody. Dużo zależy od umiejscowienia walidatorów/kasowników w pojeździe. Jeśli będą przy każdym wejściu i wyjściu (a przy środkowych nawet po dwa na słupkach po prawej i lewej stronie od wyjścia), to nie jest będzie to dla pasażerów wielkim utrudnieniem. System taki świetnie funkcjonuje w całej Holandii i łatwo się do korzystania z niego przystosować trzymając kartę np. w kieszeni podczas korzystania z transportu publicznego. Dodatkowo, tam płaci się opłatę początkową (obecnie 0,98 EUR ), a potem każdy przejechany przystanek kosztuje dodatkowe kilka eurocentów, co jest moim zdaniem najbardziej sprawiedliwe, a dla organizatorów transportu dostarcza najwięcej cennych informacji, które powinny być odpowiednio zanonimizowane, ale to już inna kwestia.

    • 1 57

    • odbiło ci?

      • 16 0

    • w całej Holandii nie ma takiego tłoku w autobusach i tramwajach, zacznijcie ogarniać tę komunikację tak, by połączenia były sensownie ustawione a kursy co 10 minut do może zastanowię się nad odbijaniem

      • 16 0

    • Czyli w Holandii pasażerowie otrzymują coś w zamian - a u nas... nie. Co do niewygody - skoro proponowane rozwiązanie wymaga dodatkowych czynności, to jest niewygodne. Proste. Wyobraź sobie, że masz w rękach torby z zakupami. Podjeżdża autobus czy tramwaj - musisz wyjąć kartę, zanim wsiądziesz i się przygotować. Wysiadasz - znów to robisz (oczywiście wcześniej). A teraz mając miesięczny takie czynności Cię nie interesują.

      • 17 0

    • Ale tam działa to na zasadzie e-skarbonki tak jak w Tczewie - za każdy przejazd jesteś kasowany i jeździsz tak długo jak masz kasę w tej skarbonce. Tu z uwagi na ryczałt i na stopień zapełnienia pojazdów będzie chaos i awantury - wybite zęby, zbluzgani ludzie i "stój bo muszę się odbić". Nie każdy jest tak ogarnięty aby wsiąść z biletem w ręku - jeździ masa bazyli takich co mają samochód w warsztacie/nie stać ich na niego/ktoś zawsze zawiózł i godzinę szukają biletu do kasownika lub przy kontroli/zajmują dużo miejsca/ opierają się o kasownik bo nie wiedzą że trzeba się trzymać uchwytów a nie kłaść. No i wszechobecne telefoniki:(. Ci którzy to wymyślili sami nie jeżdżą komunikacja miejską - wielcy włodarze i managerowie z plebsem nie obcują.

      • 11 0

    • w dooopie mam ich pęd do zdobywania cennych informacji.

      • 7 0

    • Idx zjedz sznikersa

      • 4 0

  • To niczego nie zmienia

    System jest bublem z punktu widzenia pasażera i nadaje sie do kosza. Sami autorzy którzy wzięli za to kasę nie ogarniają chyba tego co stworzyli.

    • 28 0

  • To jest trochę zabawne, bo jeden podwyższy cenę "bo inflacja" i wtedy drugi też podwyższył cenę, bo pierwszy mu podwyższył cenę z powodu inflacji. To taki łańcuszek, gdzie każdy zwala winę na poprzedniego i może się tym usprawiedliwić, mimo, że mimo inflacji i tak zarobił więcej, bo np. zwiększył mu się obrót.

    • 18 1

  • Problem podziału kosztów między (1)

    Problem podziału kosztów między organizatorem przewozów a poszczególnymi przewoźnikami ma rozwiązać Fala. To jest główne zagadnienie.

    • 1 10

    • Ale nic sie nie zmieni przy ryvh ich pomyslach

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane