• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • ciekawe jak

    starsze osoby sobie z tym poradzą i to takie które nie poruszaja sie komunikacją regularnie?a z aplikacjami wiemy jak jest... jak nie działa i nie będziesz mógł kupić biletu to twój problem, tak samo jak aplikacja jestem z Gdańska gdzie zdarzają sie grube awarie a kontrolerzy biletów nic sobie z tego nie robią., a mandaty sie sypią-

    • 27 0

  • Po pierwsze wspólny bilet na wszystko (1)

    Niech wreszcie samorządy naprawią to, co przed laty zostało trwale zniszczone. W ramach niszczenia wszystkiego co było związane z poprzednim ustrojem doprowadzono do bezmyślnego rozpadu WPK, na kilkanaście spółek i spółeczek, z oddzielnymi dyrekcjami, zarządami, administracjami, a w konsekwencji z oddzielnymi biletami, przetargami i zakupami taboru. W wyniku takiego działania przez dziesiątki lat utopiono setki milionów zlotych, może nawet miliardy. Uważam, że właśnie teraz jest najlepszy czas, aby zanalizować sens dalszego samodzielnego funkcjonowania kilkunastu czy kilkudziesięciu spółek w obrębie aglomeracji trójmiejskiej czy nawet województwa. Wyciągnąć wnioski, co trzeba poscalać i dać mieszkańcom produkt na jaki od lat zasługują, a przede wszystkim bez końca oczekują, w tym wspólny tani bilet na wszystko

    • 28 0

    • Przecież są już bilety metropolitalne na Trójmiasto... Tu chodzi o usprawiedliwienie podwyżek, zarobienie na mandatach za brak odbicia i przytulenie kasy unijnej przez kolegów króliczki

      • 6 0

  • Do Pani Prezydent Dulkiewicz (2)

    Pani Olu proszę zacząć się pakować ... nadchodzi Fala która Panią zmyje ze stołka.
    A i proszę zabrać ze sobą "kolesi"
    I to właśnie może będzie jedyny pożytek z Fali

    • 38 1

    • piekny komentarz, mam nadzieje ze okaze sie prawdziwy

      • 10 0

    • Pani D... to tylko słup

      • 5 0

  • Mieszkam w wiosce pod Gdańskiem i unikam komunikacji zbiorowej, wiecie dlaczego?

    Pomijając, że jest drogo (co można jeszcze znieść) i frekwencyjnie byle jak (w Gdańsku jest spoko, ale na przedmieściach szkoda gadać). to wszystko jest wiecznie komplikowane, niewygodne i wymaga zachodu. Korzystałbym ze zbiorkomów chętnie, bo to odpada problem poszukiwania miejsc postojowych, nie trzeba znać miasta, poczytać można i na piwko wcześniej się wybrać, ale jak pomyślę sobie o walczeniu z biletomatami, odliczaniu drobnych dla kierowców, certoleniu się ze smartfonem, studiowaniem taryf to mi się odechciewa. Marzy mi się taka komunikacja, że idę na przystanek gdzie zgodnie z rozkładem przyjeżdża autobus/tramwaj, wsiadam dojeżdżam do celu i wysiadam - tyle.

    • 36 0

  • (5)

    Weźcie przykład z Warszawy mają bardzo dobry system

    • 19 1

    • A jak u nich jest? (4)

      • 4 0

      • (2)

        Jedna taryfa na autobusy, tramwaje i metro, w strefie I (obejmującej całą Warszawę) dodatkowo na zwykłym bilecie korzystasz z SKM i WKD. Chyba też z Kolei Mazowieckich. Warszawskie bilety jednorazowe obejmują też są sąsiednie gminy (strefa II) czyli tak, jakbyś mógł na takim samym bilecie jednorazowym pojechać sobie do Żukowa autobusem czy pociągiem PKM. System prosty, są zwykłe wspólne bilety jednorazowe. Bilety okresowe o wiele tańsze, niż u nas. Większa dostępność biletomatów. Lepsze skomunikowanie. To tak w skrócie.

        • 16 0

        • Podobnie było w Hamburgu, Berlinie, Monachium... 40 lat temu.

          Wszystko proste, przejrzyste i zrozumiale dla każdego. Dla obcokrajowców również.

          • 10 0

        • Biletomaty

          W Trójmieście podstawowy problem to brak biletomatów.

          • 10 0

      • dobrze jest. Poczytaj sobie na stronie ZTM Warszawa.

        • 3 0

  • "Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa". Kolejna bajeczka... Gdzie jest w takim razie harmonogram pokazujący, do kiedy ma to być zrobione oraz jakie miasta i gminy mają być objęte systemem? Warto przypomnieć, że w roku 2007 został powołany Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej - i nadal nie mamy zwykłego jednorazowego wspólnego biletu obejmującego SKM i komunikację miejską. Czekamy na niego 14 lat! Więc niech urzędnicy nie opowiadają bajek.

    • 34 1

  • I to ma ułatwić? Zasmiecać telefon aplikacjami?

    • 29 0

  • (1)

    I to ma być poprawa? Żart chyba. Będę się odbijał losowo, a nie za każdym razem, tylko po to by mniej zapłacić za bilet miesięczny. I co to da tym głąbom? Nic, informacje nie będą miały żadnego przełożenia na rzeczywistość.

    • 20 0

    • Da - pieniądze z mandatu który Otrzymasz w razie kontroli:)

      • 4 0

  • Inwigilacja

    Kupując miesięczny chcę jeździć dowolnie po danej strefie a nie żeby mnie ktoś śledził przy każdym ruchu. Niedługo nie będzie można wyjść z domu bez odmeldowania się. :-(

    • 33 1

  • Czyli pod fala kryje się kolejna, duża podwyżka biletów, brawo trójmiasto!!!

    I czy ta fala daje nam wspólny bilet na całą komunikacje w Trójmieście? Chyba nie, więc po chusteczkę ją tworzą????

    • 24 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane