• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala od piątku tylko w Gdańsku. Na początek strona i aplikacja

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2023, godz. 14:15 
Opinie (328)
Testy systemu Fala ruszą w piątek, 15 grudnia, tylko w Gdańsku. Na początek działać ma tylko strona i aplikacja. Na resztę funkcjonalności musimy zaczekać. Testy systemu Fala ruszą w piątek, 15 grudnia, tylko w Gdańsku. Na początek działać ma tylko strona i aplikacja. Na resztę funkcjonalności musimy zaczekać.

W piątek, 15 grudnia 2023 r., system Fala wystartuje testowo tylko w Gdańsku. Będzie działać wyłącznie aplikacja i strona internetowa. Poczekać musimy na planer podróży, uruchomienie walidatorów w pojazdach i ewentualnie nowe taryfy, które mają w przyszłości zachęcić użytkowników do korzystania z urządzeń zainstalowanych w pojazdach. Nie wiadomo też, kiedy system Fala ruszy na kolei.



Czy zamierzasz korzystać z Fali już od 15 grudnia?

Dotychczas pierwsze funkcje systemu Fala ruszyły w pięciu pomorskich miastach: kolejno w Lęborku, Pucku, Władysławowie, Chojnicach i przed dwoma dniami w Słupsku.

W tym ostatnim wraz z systemem pasażerowie otrzymali pierwszą i - jak się okazuje - jak na razie jedyną zachętę w postaci nowej taryfy biletu rocznego w cenie 365 zł. W innych miastach system nie zaproponował pasażerom żadnych nowości.

Komunikacja miejska w Trójmieście na żywo



Start tylko w Gdańsku



Podobnie będzie od piątku, 15 grudnia, w Trójmieście, a w zasadzie w Gdańsku, bo tylko tutaj spółce InnoBaltica uda się testowo uruchomić system (w Gdyni system ma ruszyć - również testowo - do końca roku).

To oznacza, że dla wielu pasażerów przez najbliższych kilka tygodni nic się nie zmieni.

- Część funkcjonalności Systemu Fala, w tym aplikacja mobilna, będzie dostępna dla pasażerów w Trójmieście. Od jutra w Gdańsku, a jeszcze przed Bożym Narodzeniem w Gdyni. Następne kroki będziemy ogłaszać sukcesywnie - zapowiedział w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Fali w województwie pomorskim. - Mamy świadomość, że to kolejne przesunięcie pełnego wdrożenia systemu. Przepraszamy za to Pomorzan, a zwłaszcza mieszkańców Trójmiasta, którzy czekają na ułatwienia w podróżowaniu komunikacją publiczną w naszym regionie. Jednocześnie prosimy o jeszcze nieco cierpliwości i zachęcamy pasażerów do udziału w testach Fali. Państwa uwagi będą bardzo pomocne - mówił prezes Matczak.


W podobnym, ostrożnym tonie o inauguracji systemu Fala w Trójmieście wypowiadał się również przedstawiciel wykonawcy, spółki Asseco Data Systems. Zapewniał, że metoda małych kroków to najlepsze rozwiązanie przy wdrażaniu pierwszego w Polsce regionalnego systemu sprzedaży biletów.

- Zarówno dobre praktyki, jak i doświadczenia zdobyte podczas prowadzenia innych projektów z zakresu smart city oraz bieżących prac potwierdzają, że etapowe wdrażanie systemu Fala jest najlepszym rozwiązaniem. W przypadku tak złożonego od strony informatycznej systemu pozwoli to nam na bieżące reagowanie na uwagi ze strony użytkowników - powiedział Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.

Jak będzie wyglądać Fala w Trójmieście od 15 grudnia?



Ruszy sprzedaż biletów przez aplikację

W zasadzie jedyną różnicą będzie możliwość kupna biletu jednorazowego i np. miesięcznego przez aplikację Fali. Ma się ona pojawić w sklepach z aplikacjami w piątek, ale przedstawiciele InnoBaltiki nie byli w stanie określić o której godzinie.

Ma też działać sprzedaż biletów na stronie

Drugą możliwością Fali, która zostanie udostępniona pasażerom w piątek, 15 grudnia, będzie strona internetowa, przez którą po zalogowaniu i podpięciu karty płatniczej każdy będzie mógł kupić bilet okresowy. Co ciekawe, w przypadku kontroli w pojeździe będzie można wówczas okazać kontrolerowi kartę płatniczą, którą zapłaciliśmy za bilet (automatycznie stanie się ona naszym identyfikatorem).

Testy systemu w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni. Testy systemu w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni.

Na co musimy poczekać?



Nie będą działać walidatory, brak planera podróży

Od piątku nie będą za to działać ani walidatory w pojazdach, które są sercem i mózgiem całego systemu, ani planer podróży.

Przypomnijmy, że walidatory, inaczej zwane falomatami, mają zbierać informacje o naszych podróżach i to na nich (docelowo, w bliżej nieokreślonej przyszłości) chętni będą odbijać kartę, by system wiedział, gdzie dany pasażer wsiadł, jaki dystans pokonał, z jakich przystanków najczęściej korzysta, gdzie wysiada, ile trwa podróż itp. Te dane mają w przyszłości posłużyć wszystkim organizatorom do przygotowania lepszej oferty przewozowej, by na danej linii albo dogęścić rozkład, albo zmienić standardowy autobus na przegubowy itd.

I choć od kilku tygodni walidatory w pojazdach są włączone i wyglądają na działające, to na razie pozostaną bezużyteczne.

Brak nowych taryf

Pasażerowie wraz z uruchomieniem systemu nie otrzymają przy tym żadnej zachęty, by z nich korzystać. Na inaugurację systemu nie przygotowano w Trójmieście bowiem żadnej nowej taryfy (z przystankowej, zapowiadanej na początku roku się wycofano). Na dotychczasowym poziomie pozostaną też ceny wszystkich biletów.

Kolej na razie bez Fali

Z systemu Fala nie skorzystamy od piątku także na kolei. Wciąż bowiem nie jest gotowa infrastruktura na wszystkich przystankach kolejowych. W walidatory udało się wyposażyć dotychczas 182 spośród 206 przystanków kolejowych na terenie całego województwa. Inaczej mówiąc - od 15 grudnia dla pasażerów korzystających z linii SKM i PKM nic się nie zmieni.



Do kiedy potrwają testy?



Testy Fali w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni.

Od końca sierpnia w systemie założono 6,5 tys. kont Fala, zamówiono ponad 900 kart, kupiono prawie 350 biletów okresowych8,6 tys. jednorazowych.

- Nie wyznaczamy daty końcowej testów, choć jest oczywiste, że chcielibyśmy oddać Falę do użytku jak najszybciej. Kluczowe są jednak pozytywne wyniki testowania systemu przez pasażerów, organizatorów transportu i samych przewoźników. Zamierzamy w pełni uruchomić system wtedy, gdy będziemy mieli pewność, że jest on gotowy do obsłużenia w regionie wszystkich chętnych pasażerów, wszystkich pojazdów, taryf czy operacji finansowych - dodaje Matczak.
Stan prac nad systemem Fala skrytykowali w czwartek radni PiS. Stan prac nad systemem Fala skrytykowali w czwartek radni PiS.

Opozycja: Fala w kadłubkowej formie



Tuż po konferencji prasowej, na której spółka InnoBaltica zaprezentowała nowy harmonogram wdrożenia systemu, z dziennikarzami spotkali się radni opozycji w Radzie Miasta Gdańska. Według Przemysława Majewskiego, radnego Prawa i Sprawiedliwości, system Fala w formie, w jakiej ma ruszyć w piątek, 15 grudnia, to "system kadłubkowy".

- Ruszyć ma tylko aplikacja i to tylko w Gdańsku. Od wielu miesięcy zwracamy uwagę na wszystkie problemy z wdrożeniem tego systemu, który tak naprawdę nie będzie się różnił niczym od obecnie działających na rynku komercyjnych aplikacji. W dodatku będzie kosztować 150 mln zł, a w przyszłym roku na jego utrzymanie z budżetu miasta ma być na ten cel przeznaczonych 10 mln zł - mówił Majewski.
07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.

Miejsca

Opinie (328) 8 zablokowanych

  • Po co ta aplikacja skoro jest juz 5 czy 6 innych? Do tego moja aplikacja bankowa pozwala kupic bilet

    • 22 0

  • Sprawa dla NIK (1)

    150 baniek i jedyne, co się udało wdrożyć, to aplikacja do zakupu biletów, z której nikt nie będzie korzystał. Bo są już istniejące aplikacje, które robią dokładnie to samo, tylko lepiej. Największy przekręt pomorskich władz od czasu pierwszego Mevo.

    • 65 0

    • jaki NIK...

      tu CBŚ trzeba powiadomić!

      • 14 1

  • Ten system to jest regularne plucie mieszkańcom w twarz i wmawianie im, że to deszcz pada.

    • 38 0

  • W normalnym mieście

    Za coś takiego przy wyborach samorządowych ludzie by zmienili władzę. Ale w Gdańsku 25 lat rządzą Ci sami i wszystkim to pasuje. "Demokracja", my ass.

    • 35 1

  • Kto podniesie temat

    jak wygląda dodawanie ulg?
    Miało być prosto, a to niestety kpina jest, że dla każdego przewoźnika mam wybrać procent ulgi, przestudiować taryfę, wybrać dokument uprawniający do ulgi ze wspólnej listy dla wszystkich przewoźników?

    w koleo dodaję wszystkie dokumenty uprawniające do ulg jakie mam, i w zależności od przewoźnika, aplikacja wybiera dla mnie ulgę.

    Nic mi system nie ułatwi, przy przejazdach ulgowych...

    • 17 0

  • Brak punktualności nawet gdy nie ma korków i to już na początku trasy, wypadające kursy, niesprawne biletomaty, bezsensowne taryfy, drogie bilety, notoryczne awarie. Ale co tam, po co tym się zajmować, skoro można jakąś absurdalną i niepotrzebną falą.

    • 20 0

  • ja nadal nie rozumiem co ma do rzeczy zbieranie i gromadzenie danych o konkretnych osobach dla obsługi danych linii

    • 31 1

  • (1)

    tylko frajerzy kasuja bilety. A oni sie smieja bo wydaja miliony na kontrole na system sprawdzania ktory mial dzialac wszedzie a dziala jak dzialal czyli tylko w Gdansku i to na niezrozumialych zasadach. Cyrk to nic nie powiedziec

    • 15 5

    • Chciałeś napisać, tylko złodzieje...?

      • 7 0

  • Co to w ogóle jest? Zalety,? Jak używać?

    Tyle tekstu i nadal nie wiem. Bilet mogę kupić w Jak dojadę, bez podpinania tarty. Mogę kupić w aplikacji bankowej, albo biletomacie, a tu? Co zyskuję? Nic?

    • 30 0

  • System dla cwaniaka

    Ktos zweszyl na tym biznes

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane